Nomineringar till event- och sponsorgalan

Sponsrings & Eventföreningen genomför den tolfte upplagan av Gyllene Hjulet om tre veckor. På torsdagen presenterades priskandidaterna och idrotten är väl representerad. Här finns såväl evenemang, förbund som företag som jobbar med uppdrag inom idrott.

Vid prisutdelningen den 24 mars ska sju priser inom Gyllene Hjul att delas ut till de bästa svenska sponsrings- och eventprojekten från det gångna året. 2009 års tävling är öppen för projekt som genomförts mellan 1 januari - 31 december 2008.

Syftet med Gyllene Hjulet är att lyfta fram Sveriges bästa sponsrings- och eventprojekt som effektiva marknadsföringskanaler. Viktigt är att användningen av dessa kanaler är väl planerad och väl integrerad i företagens samlade marknadsföring. Det gäller också att aktiviteterna är utformade efter företagens kommunikationsmål och utifrån tilltänkta målgrupper.

Här är samtliga nominerade tävlingsbidrag inför Gyllene Hjulet 2009. Vinnarna presenteras vid en gala och prisutdelning tisdagen den 24 mars på Factory, Nacka Strand. 

Event, b2b

Bodén & Co Kommunikation och Posten Meddelande för Guldlådan 2008

Baluba Event och Danske Bank för Sverige Möte 2008

Dream Communication och Graffman Företagsledning & Utveckling för Magiska Gotland på turné!

American Express Group & Events, Creative Events och LRF för LRF-dagarna

Fieldwork och Telenor för Telenor City by City

Sponsring, b2b

SEB för Dagens unga gör skillnad för SEB:s ledare

S&B och DHL Express för DHL Football Delivered

PS Communication och Ericsson Racing Team för Ericsson on Board

S&B och Samsung Electronics Nordic för Samsung True to Golf

Leeman & af Klercker Sponsor Communication och ÅF för ÅF Golden League

Event, b2c

United Media Group, MS&L och Philips Consumer Lifestyle för Oasis of Light – Light when you need it!

Fredag och Metro för Metro Global Photo Challenge

The Fan Club, PS Communication och Sydsvenska dagbladet för Ta semester från semestern

PS Communication och Unilever Sverige för Becel – ge oss fem minuter…

DIF, Prime PR och Adidas för Fotbollsmodet

Sponsring, b2c

Norrlands Guld, Håkanson United, Starcom, Svenska Fans.com, DIF, IFKG, HIF och MFF för Guldkontrakt med Norrlands Guld

United Media Group och Telia för Spela fotboll online

Minnesota Communication och Svenska Spel för Svensk Hockey vinner på Svenska Spel

I Branding, Spotlight PR och Tele2 för Tele2 - Huvudsponsor av Idol

United Media Group och Telia för Telia på DreamHack 2008

Publika event

Bodén & Co och Fortum för Fortum Almedalen – Full tank 7 kr

United Media Group, MS&L och Philips Consumer Lifestyle för Oasis of Light – Light when you need it!

PS Communication och A Non Smoking Generation för Deception by Marlboro, Sveriges Radio och Sveriges Television för Musikhjälpen 2009

Edelman och Batteriinsamlingen/Naturvårdsverket för Batteriåtervinning – att gå från varför till var?

Publik sponsring Telia för Go08 Stureplan

Sportbladet, PS Communication och Diablo Marketing för Heja Sverige

Louder och LG Electronics för LG Winter Jam

Futurniture och IKEA för Stora värmeljusjakten

Fortum för Fortums belysningsprojekt - Lys upp

Årets mesta kretativa lösning

Prime PR och Adidas för Black at Heart

Scholz & Friends Stockholm, Metro och Aftonbladet för Dawn till Dusk

Norrlands Guld, Håkanson United, Starcom, Svenska Fans.com, DIF, IFKG, HIF och MFF för Guldkontrakt med Norrlands Guld

The Fan Club, PS Communication och Sydsvenska dagbladet för Ta semester från semestern

PS Communication och Telia för Telia i fjällen - Rockgondolen
 

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.