Nomineringar till event- och sponsorgalan

Sponsrings & Eventföreningen genomför den tolfte upplagan av Gyllene Hjulet om tre veckor. På torsdagen presenterades priskandidaterna och idrotten är väl representerad. Här finns såväl evenemang, förbund som företag som jobbar med uppdrag inom idrott.

Vid prisutdelningen den 24 mars ska sju priser inom Gyllene Hjul att delas ut till de bästa svenska sponsrings- och eventprojekten från det gångna året. 2009 års tävling är öppen för projekt som genomförts mellan 1 januari - 31 december 2008.

Syftet med Gyllene Hjulet är att lyfta fram Sveriges bästa sponsrings- och eventprojekt som effektiva marknadsföringskanaler. Viktigt är att användningen av dessa kanaler är väl planerad och väl integrerad i företagens samlade marknadsföring. Det gäller också att aktiviteterna är utformade efter företagens kommunikationsmål och utifrån tilltänkta målgrupper.

Här är samtliga nominerade tävlingsbidrag inför Gyllene Hjulet 2009. Vinnarna presenteras vid en gala och prisutdelning tisdagen den 24 mars på Factory, Nacka Strand. 

Event, b2b

Bodén & Co Kommunikation och Posten Meddelande för Guldlådan 2008

Baluba Event och Danske Bank för Sverige Möte 2008

Dream Communication och Graffman Företagsledning & Utveckling för Magiska Gotland på turné!

American Express Group & Events, Creative Events och LRF för LRF-dagarna

Fieldwork och Telenor för Telenor City by City

Sponsring, b2b

SEB för Dagens unga gör skillnad för SEB:s ledare

S&B och DHL Express för DHL Football Delivered

PS Communication och Ericsson Racing Team för Ericsson on Board

S&B och Samsung Electronics Nordic för Samsung True to Golf

Leeman & af Klercker Sponsor Communication och ÅF för ÅF Golden League

Event, b2c

United Media Group, MS&L och Philips Consumer Lifestyle för Oasis of Light – Light when you need it!

Fredag och Metro för Metro Global Photo Challenge

The Fan Club, PS Communication och Sydsvenska dagbladet för Ta semester från semestern

PS Communication och Unilever Sverige för Becel – ge oss fem minuter…

DIF, Prime PR och Adidas för Fotbollsmodet

Sponsring, b2c

Norrlands Guld, Håkanson United, Starcom, Svenska Fans.com, DIF, IFKG, HIF och MFF för Guldkontrakt med Norrlands Guld

United Media Group och Telia för Spela fotboll online

Minnesota Communication och Svenska Spel för Svensk Hockey vinner på Svenska Spel

I Branding, Spotlight PR och Tele2 för Tele2 - Huvudsponsor av Idol

United Media Group och Telia för Telia på DreamHack 2008

Publika event

Bodén & Co och Fortum för Fortum Almedalen – Full tank 7 kr

United Media Group, MS&L och Philips Consumer Lifestyle för Oasis of Light – Light when you need it!

PS Communication och A Non Smoking Generation för Deception by Marlboro, Sveriges Radio och Sveriges Television för Musikhjälpen 2009

Edelman och Batteriinsamlingen/Naturvårdsverket för Batteriåtervinning – att gå från varför till var?

Publik sponsring Telia för Go08 Stureplan

Sportbladet, PS Communication och Diablo Marketing för Heja Sverige

Louder och LG Electronics för LG Winter Jam

Futurniture och IKEA för Stora värmeljusjakten

Fortum för Fortums belysningsprojekt - Lys upp

Årets mesta kretativa lösning

Prime PR och Adidas för Black at Heart

Scholz & Friends Stockholm, Metro och Aftonbladet för Dawn till Dusk

Norrlands Guld, Håkanson United, Starcom, Svenska Fans.com, DIF, IFKG, HIF och MFF för Guldkontrakt med Norrlands Guld

The Fan Club, PS Communication och Sydsvenska dagbladet för Ta semester från semestern

PS Communication och Telia för Telia i fjällen - Rockgondolen
 

Brommapojkarna har sålt spelare i  rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh  Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

22-27 juli är det damfotboll som gäller mitt i största semesterperioden. EM för damer avgörs i Schweiz. SVT delar mästerskapet med Viaplay och sänder bland annat Sveriges premiär mot Danmark och Sveriges eventuella kvartsfinal. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete  via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta  över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.