Nomineringar till event- och sponsorgalan

Sponsrings & Eventföreningen genomför den tolfte upplagan av Gyllene Hjulet om tre veckor. På torsdagen presenterades priskandidaterna och idrotten är väl representerad. Här finns såväl evenemang, förbund som företag som jobbar med uppdrag inom idrott.

Vid prisutdelningen den 24 mars ska sju priser inom Gyllene Hjul att delas ut till de bästa svenska sponsrings- och eventprojekten från det gångna året. 2009 års tävling är öppen för projekt som genomförts mellan 1 januari - 31 december 2008.

Syftet med Gyllene Hjulet är att lyfta fram Sveriges bästa sponsrings- och eventprojekt som effektiva marknadsföringskanaler. Viktigt är att användningen av dessa kanaler är väl planerad och väl integrerad i företagens samlade marknadsföring. Det gäller också att aktiviteterna är utformade efter företagens kommunikationsmål och utifrån tilltänkta målgrupper.

Här är samtliga nominerade tävlingsbidrag inför Gyllene Hjulet 2009. Vinnarna presenteras vid en gala och prisutdelning tisdagen den 24 mars på Factory, Nacka Strand. 

Event, b2b

Bodén & Co Kommunikation och Posten Meddelande för Guldlådan 2008

Baluba Event och Danske Bank för Sverige Möte 2008

Dream Communication och Graffman Företagsledning & Utveckling för Magiska Gotland på turné!

American Express Group & Events, Creative Events och LRF för LRF-dagarna

Fieldwork och Telenor för Telenor City by City

Sponsring, b2b

SEB för Dagens unga gör skillnad för SEB:s ledare

S&B och DHL Express för DHL Football Delivered

PS Communication och Ericsson Racing Team för Ericsson on Board

S&B och Samsung Electronics Nordic för Samsung True to Golf

Leeman & af Klercker Sponsor Communication och ÅF för ÅF Golden League

Event, b2c

United Media Group, MS&L och Philips Consumer Lifestyle för Oasis of Light – Light when you need it!

Fredag och Metro för Metro Global Photo Challenge

The Fan Club, PS Communication och Sydsvenska dagbladet för Ta semester från semestern

PS Communication och Unilever Sverige för Becel – ge oss fem minuter…

DIF, Prime PR och Adidas för Fotbollsmodet

Sponsring, b2c

Norrlands Guld, Håkanson United, Starcom, Svenska Fans.com, DIF, IFKG, HIF och MFF för Guldkontrakt med Norrlands Guld

United Media Group och Telia för Spela fotboll online

Minnesota Communication och Svenska Spel för Svensk Hockey vinner på Svenska Spel

I Branding, Spotlight PR och Tele2 för Tele2 - Huvudsponsor av Idol

United Media Group och Telia för Telia på DreamHack 2008

Publika event

Bodén & Co och Fortum för Fortum Almedalen – Full tank 7 kr

United Media Group, MS&L och Philips Consumer Lifestyle för Oasis of Light – Light when you need it!

PS Communication och A Non Smoking Generation för Deception by Marlboro, Sveriges Radio och Sveriges Television för Musikhjälpen 2009

Edelman och Batteriinsamlingen/Naturvårdsverket för Batteriåtervinning – att gå från varför till var?

Publik sponsring Telia för Go08 Stureplan

Sportbladet, PS Communication och Diablo Marketing för Heja Sverige

Louder och LG Electronics för LG Winter Jam

Futurniture och IKEA för Stora värmeljusjakten

Fortum för Fortums belysningsprojekt - Lys upp

Årets mesta kretativa lösning

Prime PR och Adidas för Black at Heart

Scholz & Friends Stockholm, Metro och Aftonbladet för Dawn till Dusk

Norrlands Guld, Håkanson United, Starcom, Svenska Fans.com, DIF, IFKG, HIF och MFF för Guldkontrakt med Norrlands Guld

The Fan Club, PS Communication och Sydsvenska dagbladet för Ta semester från semestern

PS Communication och Telia för Telia i fjällen - Rockgondolen
 

Donationer, nyemission av aktier samt kapitaltillskott kommer att finansiera AIK i Hockeyallsvenskan säsongen 2025-2026. Det framgår av föreningens förvaltningsberättelse för säsongen 2024-2025 som resulterade i en förlust på 5 241 912 kronor.

AIK föll i den allsvenska finalen mot Djurgården men föreningen upplever ett den succé artade säsongavslutningen har gett avtryck i både säsongskortförsäljningen som slagit tidigare rekord, med 1 978 säkrade säsongbiljetter inför midsommarhelgen, även partnerförsäljningen har börjat mycket bra.

Båstad är sedan några veckor redan ockuperat av tennnisspelare.Ungdomstävlingar pågår som genrep inför ankomsten av elitspelarna. 14-20 juli  ska tennisbanorn även  kantas av TV-kameror

Nu står det nämligen klart att TV4 Play sänder  från Laholmsbukten. Årets Nordea Open är inget undantag. ATP-turneringen  lockar i år  ett starkt startfält med internationella toppspelare. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Viaplay Group lanserar en helt Viaplay lanserar en ny renodlad sportkanal. Från 27 juni utökas kanalutbudet med Viapfinnslay Sport, en kanal som samlar bolagets sporträttigheter och erbjuder över 100 timmars sportsändningar varje vecka.

- Viaplay Sport ska innehålla sportunderhållning för alla och bli hemmaplan för många av våra mest folkkära landslag, säger Erik Westberg, sportchef på Viaplay Group i Sverige.

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.