Nomineringar till event- och sponsorgalan
Vid prisutdelningen den 24 mars ska sju priser inom Gyllene Hjul att delas ut till de bästa svenska sponsrings- och eventprojekten från det gångna året. 2009 års tävling är öppen för projekt som genomförts mellan 1 januari - 31 december 2008.
Syftet med Gyllene Hjulet är att lyfta fram Sveriges bästa sponsrings- och eventprojekt som effektiva marknadsföringskanaler. Viktigt är att användningen av dessa kanaler är väl planerad och väl integrerad i företagens samlade marknadsföring. Det gäller också att aktiviteterna är utformade efter företagens kommunikationsmål och utifrån tilltänkta målgrupper.
Här är samtliga nominerade tävlingsbidrag inför Gyllene Hjulet 2009. Vinnarna presenteras vid en gala och prisutdelning tisdagen den 24 mars på Factory, Nacka Strand.
Event, b2b
Bodén & Co Kommunikation och Posten Meddelande för Guldlådan 2008
Baluba Event och Danske Bank för Sverige Möte 2008
Dream Communication och Graffman Företagsledning & Utveckling för Magiska Gotland på turné!
American Express Group & Events, Creative Events och LRF för LRF-dagarna
Fieldwork och Telenor för Telenor City by City
Sponsring, b2b
SEB för Dagens unga gör skillnad för SEB:s ledare
S&B och DHL Express för DHL Football Delivered
PS Communication och Ericsson Racing Team för Ericsson on Board
S&B och Samsung Electronics Nordic för Samsung True to Golf
Leeman & af Klercker Sponsor Communication och ÅF för ÅF Golden League
Event, b2c
United Media Group, MS&L och Philips Consumer Lifestyle för Oasis of Light – Light when you need it!
Fredag och Metro för Metro Global Photo Challenge
The Fan Club, PS Communication och Sydsvenska dagbladet för Ta semester från semestern
PS Communication och Unilever Sverige för Becel – ge oss fem minuter…
DIF, Prime PR och Adidas för Fotbollsmodet
Sponsring, b2c
Norrlands Guld, Håkanson United, Starcom, Svenska Fans.com, DIF, IFKG, HIF och MFF för Guldkontrakt med Norrlands Guld
United Media Group och Telia för Spela fotboll online
Minnesota Communication och Svenska Spel för Svensk Hockey vinner på Svenska Spel
I Branding, Spotlight PR och Tele2 för Tele2 - Huvudsponsor av Idol
United Media Group och Telia för Telia på DreamHack 2008
Publika event
Bodén & Co och Fortum för Fortum Almedalen – Full tank 7 kr
United Media Group, MS&L och Philips Consumer Lifestyle för Oasis of Light – Light when you need it!
PS Communication och A Non Smoking Generation för Deception by Marlboro, Sveriges Radio och Sveriges Television för Musikhjälpen 2009
Edelman och Batteriinsamlingen/Naturvårdsverket för Batteriåtervinning – att gå från varför till var?
Publik sponsring Telia för Go08 Stureplan
Sportbladet, PS Communication och Diablo Marketing för Heja Sverige
Louder och LG Electronics för LG Winter Jam
Futurniture och IKEA för Stora värmeljusjakten
Fortum för Fortums belysningsprojekt - Lys upp
Årets mesta kretativa lösning
Prime PR och Adidas för Black at Heart
Scholz & Friends Stockholm, Metro och Aftonbladet för Dawn till Dusk
Norrlands Guld, Håkanson United, Starcom, Svenska Fans.com, DIF, IFKG, HIF och MFF för Guldkontrakt med Norrlands Guld
The Fan Club, PS Communication och Sydsvenska dagbladet för Ta semester från semestern
PS Communication och Telia för Telia i fjällen - Rockgondolen
Mest lästa just nu
Donationer, nyemission av aktier samt kapitaltillskott kommer att finansiera AIK i Hockeyallsvenskan säsongen 2025-2026. Det framgår av föreningens förvaltningsberättelse för säsongen 2024-2025 som resulterade i en förlust på 5 241 912 kronor.
AIK föll i den allsvenska finalen mot Djurgården men föreningen upplever ett den succé artade säsongavslutningen har gett avtryck i både säsongskortförsäljningen som slagit tidigare rekord, med 1 978 säkrade säsongbiljetter inför midsommarhelgen, även partnerförsäljningen har börjat mycket bra.
Solna stad och AIK Fotboll har nått en överenskommelse.
AIKk får en ny träningsanläggning vid Råsta strandväg i Solna och lämnar därmed Karlberg efter 16 år.
Båstad är sedan några veckor redan ockuperat av tennnisspelare.Ungdomstävlingar pågår som genrep inför ankomsten av elitspelarna. 14-20 juli ska tennisbanorn även kantas av TV-kameror
Nu står det nämligen klart att TV4 Play sänder från Laholmsbukten. Årets Nordea Open är inget undantag. ATP-turneringen lockar i år ett starkt startfält med internationella toppspelare.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Viaplay Group lanserar en helt Viaplay lanserar en ny renodlad sportkanal. Från 27 juni utökas kanalutbudet med Viapfinnslay Sport, en kanal som samlar bolagets sporträttigheter och erbjuder över 100 timmars sportsändningar varje vecka.
- Viaplay Sport ska innehålla sportunderhållning för alla och bli hemmaplan för många av våra mest folkkära landslag, säger Erik Westberg, sportchef på Viaplay Group i Sverige.
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.