Nomineringar till event- och sponsorgalan
Vid prisutdelningen den 24 mars ska sju priser inom Gyllene Hjul att delas ut till de bästa svenska sponsrings- och eventprojekten från det gångna året. 2009 års tävling är öppen för projekt som genomförts mellan 1 januari - 31 december 2008.
Syftet med Gyllene Hjulet är att lyfta fram Sveriges bästa sponsrings- och eventprojekt som effektiva marknadsföringskanaler. Viktigt är att användningen av dessa kanaler är väl planerad och väl integrerad i företagens samlade marknadsföring. Det gäller också att aktiviteterna är utformade efter företagens kommunikationsmål och utifrån tilltänkta målgrupper.
Här är samtliga nominerade tävlingsbidrag inför Gyllene Hjulet 2009. Vinnarna presenteras vid en gala och prisutdelning tisdagen den 24 mars på Factory, Nacka Strand.
Event, b2b
Bodén & Co Kommunikation och Posten Meddelande för Guldlådan 2008
Baluba Event och Danske Bank för Sverige Möte 2008
Dream Communication och Graffman Företagsledning & Utveckling för Magiska Gotland på turné!
American Express Group & Events, Creative Events och LRF för LRF-dagarna
Fieldwork och Telenor för Telenor City by City
Sponsring, b2b
SEB för Dagens unga gör skillnad för SEB:s ledare
S&B och DHL Express för DHL Football Delivered
PS Communication och Ericsson Racing Team för Ericsson on Board
S&B och Samsung Electronics Nordic för Samsung True to Golf
Leeman & af Klercker Sponsor Communication och ÅF för ÅF Golden League
Event, b2c
United Media Group, MS&L och Philips Consumer Lifestyle för Oasis of Light – Light when you need it!
Fredag och Metro för Metro Global Photo Challenge
The Fan Club, PS Communication och Sydsvenska dagbladet för Ta semester från semestern
PS Communication och Unilever Sverige för Becel – ge oss fem minuter…
DIF, Prime PR och Adidas för Fotbollsmodet
Sponsring, b2c
Norrlands Guld, Håkanson United, Starcom, Svenska Fans.com, DIF, IFKG, HIF och MFF för Guldkontrakt med Norrlands Guld
United Media Group och Telia för Spela fotboll online
Minnesota Communication och Svenska Spel för Svensk Hockey vinner på Svenska Spel
I Branding, Spotlight PR och Tele2 för Tele2 - Huvudsponsor av Idol
United Media Group och Telia för Telia på DreamHack 2008
Publika event
Bodén & Co och Fortum för Fortum Almedalen – Full tank 7 kr
United Media Group, MS&L och Philips Consumer Lifestyle för Oasis of Light – Light when you need it!
PS Communication och A Non Smoking Generation för Deception by Marlboro, Sveriges Radio och Sveriges Television för Musikhjälpen 2009
Edelman och Batteriinsamlingen/Naturvårdsverket för Batteriåtervinning – att gå från varför till var?
Publik sponsring Telia för Go08 Stureplan
Sportbladet, PS Communication och Diablo Marketing för Heja Sverige
Louder och LG Electronics för LG Winter Jam
Futurniture och IKEA för Stora värmeljusjakten
Fortum för Fortums belysningsprojekt - Lys upp
Årets mesta kretativa lösning
Prime PR och Adidas för Black at Heart
Scholz & Friends Stockholm, Metro och Aftonbladet för Dawn till Dusk
Norrlands Guld, Håkanson United, Starcom, Svenska Fans.com, DIF, IFKG, HIF och MFF för Guldkontrakt med Norrlands Guld
The Fan Club, PS Communication och Sydsvenska dagbladet för Ta semester från semestern
PS Communication och Telia för Telia i fjällen - Rockgondolen
Mest lästa just nu
Svensk ishockey sänker licenskravet för spel i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. För Hockeyettan föreslås en ändring av kapitalkravet till enbart positivt eget kapital.
Beskedet innebär att de regelverk som funnits sedan 2017 läggs i papperskorg.
Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.
Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.
Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.