Nike blir Tiger Woods trogen

Dopning eller annat får vissa sponsorer att ta till benen. Andra avvaktar, sitter lugnt i båten till dess att stormen har bedarrat. Men nu gäller det varken vilket varumärke heller associationsvärde som helst. Tiger Woods, en gudabegåvad golfspelare, vem vill(e) inte vara en partner till honom…

Det är alltid samma sak när det blåser upp till kuling och mer därtill. Några drar, vissa stannar.

Accentures ansvariga har tagit beslutet att dra sig ur. Konsultfirman avslutar samarbetet med Woods efter sex år.

Sportdryckstillverkaren Gatorade var stolt över sitt samarbete med Woods, men tillkännager att de behöver göra plats i sortimentet för nyheter och därmed utgår energidrycken Tiger Focus. 

Rakbladsjätten Gillette vill inte sända alla reklamfilmer där golfaren medverkar i amerikansk tv. Gillette anpassar sitt beslut efter vad som sker, alltså.

Woods har stora avtal med klocktillverkaren Tag Heuer, sportjätten Nike, teleoperatören AT&T och spelbolaget Electronic Arts. De företagen tycker än så länge att det är bäst att se vad som sker.

Två som klart deklarerar att de inte ger sig för medietrycket är Electronic Arts och Nike. Båda säger att de inte vill förändra tidigare beslut. EA:s fortsätter att marknadsföra golfspelet Tiger Woods PGA Tour och Nike som har varit en av Woods trognaste partnerförblir det även nu.

Det är en fråga om trovärdighet och hur köparna betraktar ett samarbete med något och något som ger ett tveksamt intryck hos konsumenterna. Tiger Woods själv har pengar så han klarar sig. Han är nära en miljard i intjänade reklampengar och då gäller det amerikanska dollar. En förmögenhet som ingen annan idrottsutövare har kommit i närheten utav.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.