VW backar, Ford kör fram
Ford har ingått avtal med Ski Team Sweden XC och blir från den 1 juli officiell bilpartner till Längdlandslaget. Ett mångmiljonavtal är signerat och parterna ska tillsammans arbeta för att öka intresset för sporten bland yngre och ta ett grepp om hållbarhetsfrågor för att säkerställa att framtida generationer ska ha möjlighet att åka skidor på snö.
Från och med idag är Ford ny officiell bilpartner till Längdlandslaget. Ford-ovalen kommer att pryda såväl tävlingsdräkter som tränings- och överdragskläder. När säsongen startar i vinter kommer längdorganisationen att köra ett antal olika Ford-modeller som har folierats, med inspiration av skandinaviska fjällkedjan Skanderna, som även återfinns på den nya landslagsdräkten.
Elektrifierade bilar
Hållbarhet är ett ledord i samarbetet. Samtliga av de bilar som ska köras till vintern kommer vara elektrifierade i någon grad, bl.a. nya Mustang Mach-E och Kuga PHEV. Målet är att alla bilar ska vara helt eldrivna, vilket Ford avser att införliva i takt med att företaget får fler elbilar tillgängliga på den svenska marknaden, där bl.a. en ny cross-over kommer till Sverige under 2023, och nya E-Transit Custom under 2024.
Parterna ska också arbeta utifrån en gemensam vision – "Snö om 50 år" med syftet att säkerställa att framtidens generationer har tillgång till snö och skidåkning given.
– Samarbetet med Längdlandslaget är en stor och viktig satsning för Ford. Särskilt spännande är just frågorna om hållbarhet där jag tycker att vi kompletterar varandra väl. Ett viktigt steg i att kunna säkerställa att våra framtida generationer kan åka skidor är bilindustrins omställning till elektrifiering och där ligger Ford i framkant. Ford gör stora investeringar i såväl befintliga som nya fabriker och.
– Redan 2030 kommer all personbilsförsäljning vara helt elektrifierad, bara några år därefter gäller detsamma för hela vår transportbilsverksamhet. Och vid 2035 ska alla fabriker i Europa vara helt CO2-neutrala, säger Kenneth Holmgren,marknadschef på Ford.
Gemensam vision
– Jag är stolt och glad över att vi hittat varandra samtidigt som jag ser fram emot att börja vår resa tillsammans. Ford kommer spela en betydande roll i vårt omställningsarbete mot en mer hållbar idrott. De blir en viktig premiumpartner som kommer ge oss förutsättningar att växa och bredda sporten på utövarsidan, samtidigt som de kommer bidra med alternativa sätt för att förbättra resande till och från både träning och tävling med klimatsmarta elektriska alternativ.
– Under den gemensamma visionen – Snö om 50 år – ska vi skapa evenemang och aktiviteter som främjar tillväxt och ligger i framkant för klimatsmarta arrangemang, kommenterar Malin Westhed, marknadschef på Skidförbundet, längd.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar