Magdalena - från flicklaget till landslaget
Ica, om något företag bevisar värdet av att näringslivet ser en vettig investering i att bli en idrottssponsor. I samband med damernas fotbolls-VM i Australien satsar koncernen på en omfattande hyllningskampanjfrån centralt håll i Stockholm ochdesutom medverkar inte mindre än 500 handlare som gynnar över 2000 lokala fotbollsföreningar. Galjonsfigur är landslagets lagkapten Magdalena Eriksson utvald och hennes karriär från knatte till landslag hyllas och beskrivs.
ICA har de senaste 50 åren sponsrat och stöttat fotbollen i Sverige både på lokal och nationell nivå, bland annat genom ett nära samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Inför VM överraskades Magdalenamed en specialdesignad fotbollströja.
Syftet är att hylla svensk fotboll i allmänhet och landslagsspelaren Magdalena Eriksson i synnerhet.
Med hjälp av designer
ICA har samarbetat med den framgångsrika designern Amanda Persson och tillsammans har de tagit fram en unik och specialdesignad tröja för lagkaptenen Magdalena Eriksson.
Tröjan ska symbolisera landslagsspelarens karriär på ett ärofyllt och hållbart sätt. Amanda Persson har arbetat med upcycling och återanvänt tidigare matchtröjor.
Initiativet syftar till att hylla Magdalena Erikssons fotbollskarriär i Sverige - från moderklubben Enskede till det svenska damlandslaget, där tre ICA-handlare har varit viktiga sponsorer längs vägen: ICA Kvantum BEA i Enskede, ICA Nära Bomben i Hökarängen och ICA Maxi i Linköping.
- Tröjan är ett fint bevis på hur ICA engagerar sig i svensk fotboll och att vi gör det över hela landet, från lokala klubbar hela vägen upp till Svenska fotbollförbundet, säger Mattias Kjellgren, ICA-handlare på ICA Nära Bomben i Hökarängen, som sponsrar Hammarby.
Magdalena Eriksson startade sin fotbollskarriär i Enskede IK för att senare ta sig till Hammarby IF, sedan Linköping FC och det svenska damlandslaget samtidigt som hon fick chansen att flytta till London och spela i Chelseas .
- Jag är väldigt glad över ICA:s initiativ och att se mina tidigare klubbar på den specialdesignade tröjan gör mig stolt. Att ICA stöttar föreningar och svensk fotboll är otroligt viktigt.
Tack vare lokalt stöd
- Vi behöver all support vi kan få och framför allt till ungdomsfotbollen eftersom det bidrar till att utveckla unga spelare så att de kan få chansen till liknande karriärer som jag har haft och ta steget ut i Europa, säger Magdalena.
Initiativet med tröjan är ett av flera initiativ som tagits fram av ICA för att hylla svensk fotboll och lokala föreningar. Det är däremot första gången som ICA samarbetar med en designer för att ta fram en unik tröja som symbol för lokala föreningar och butikernas betydelse.
- Det här initiativet bygger på ett gediget och viktigt engagemang från ICA och 1500 ICA-handlare, där den lokala orten alltid är i fokus. Det är tack vare det lokala stödet som vi också kan vara med och stötta fotbollsföreningar runt om i landet, säger Peter Hägg, chef för varumärkesengagemang & samarbeten ICA Sverige.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Mjällbys genombrott i svensk fotboll är inte fullt så överraskande som det kan tyckas.Nu framkommer att klubben årligen har förbättrat resurserna sedan 2017 och stärkt sin ekonomi.
I dag säger Magnus Emeus, klubbens ordförande:
– Vi hade ett eget kapital som var minus 4,5 miljoner 2016. Men 2021 hade det förbytts till ett plus på 15 miljoner och nu har vi byggt ett eget kapital på 46 miljoner.
Kärt barn har många namn, brukar det heta. Ursprungliga Swedbank Arena blev Friends Arena som skiftade till Strawberry Arena och nu kunde det vara Pride Arena,. Multiarenan i Solna firar nämligen ett år med Nordens största Prideflagga.
I samband med att Strawberry Arena har ett årsjubileum är hotellkoncernen stolt huvudsponsor till Stockholm Pride, och tar sitt engagemang ett steg längre. Under Prideveckan kommer förvandla största arenaN till en gigantisk, lysande Prideflagga för att markera allas lika rätt och värde.
Tre svenska golfspelare är aktuella, men i olika skeden av sitt umgänge med den därlilla vita bollen.
Henrik Stenson går nu ut och medger att han fick en halv miljard kronor för att byta till omdiskuterade LIV-touren, men sportsligt går det mindre bra
Alex Norén funderar på vad som hände i sista avgörande tävlingen. Han höll på att ta steget till översta världseliten, men snubblade och missar PGA-slutspelet.
Ludvig Åberg kan däremot se fram emot tourfinalen i Atlanta där vinnaren belönas med ofattbara tio miljoner dollar (100 miljoner), men han har haften vacklande form.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Hon tog emot Guldskölden ovh hyllades som årets kvinnliga programledare för ett par dagar sedan. På tisdagen fick Karin Frick huvudrollen igen Hon är utvald som ny programledare i Mästarnas mästare och ska ersätta en person som har blivit mycket uppskattad av tittarna. Micke Leijnegard. har i 17 år varit den trygga rösten med intensiv närvaro i SVT:s folkkära program Plötsligt flyttas han åt sidan… Och bakomvarande skäl vill inte SVT:s ledning prata högt om.
. Det är Bäckström-feber i svensk ishockey. Brynäs ”hemvändare”, Nicklas Bäckström, 38 år i november, och 18 säsonger i NHL, är det bästa som hänt SHL-ishockeyn på år och dag! Ligalagens ekonomiansvariga säljer säsongbiljetter som aldrig tidigare och kryssar för i almanackan när Brynäs kommer på besök.
En försmak ges redan på torsdagskvällen, den 14 august. TV 4 finns på plats i Holmen Center i Hudiksvall, invigd 1989 och med 1 565 som publikrekord från finalen i Hockeyettan i våras, Hudik Hockey mot Troja Ljungby.