Magdalena - från flicklaget till landslaget

Ica, om något företag bevisar värdet av att näringslivet ser en vettig investering i att bli en idrottssponsor. I samband med damernas fotbolls-VM i Australien satsar koncernen på en omfattande hyllningskampanjfrån centralt håll i Stockholm ochdesutom medverkar inte mindre än 500 handlare som gynnar över 2000 lokala fotbollsföreningar.  Galjonsfigur är landslagets lagkapten Magdalena Eriksson utvald och hennes karriär från knatte till landslag hyllas och beskrivs. 

ICA har de senaste 50 åren sponsrat och stöttat fotbollen i Sverige både på lokal och nationell nivå, bland annat genom ett nära samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Inför VM överraskades Magdalenamed en specialdesignad fotbollströja. 

Syftet är att hylla svensk fotboll i allmänhet och landslagsspelaren Magdalena Eriksson i synnerhet.

Med hjälp av designer

ICA har samarbetat med den framgångsrika designern Amanda Persson och tillsammans har de tagit fram en unik och specialdesignad tröja för lagkaptenen Magdalena Eriksson. 

Tröjan ska symbolisera landslagsspelarens karriär på ett ärofyllt och hållbart sätt. Amanda Persson har arbetat med upcycling och återanvänt tidigare matchtröjor. 

Initiativet syftar till att hylla Magdalena Erikssons fotbollskarriär i Sverige - från moderklubben Enskede till det svenska damlandslaget, där tre ICA-handlare har varit viktiga sponsorer längs vägen: ICA Kvantum BEA i Enskede, ICA Nära Bomben i Hökarängen och ICA Maxi i Linköping.

- Tröjan är ett fint bevis på hur ICA engagerar sig i svensk fotboll och att vi gör det över hela landet, från lokala klubbar hela vägen upp till Svenska fotbollförbundet, säger Mattias Kjellgren, ICA-handlare på ICA Nära Bomben i Hökarängen, som sponsrar Hammarby.

Magdalena Eriksson startade sin fotbollskarriär i Enskede IK för att senare ta sig till Hammarby IF, sedan Linköping FC och det svenska damlandslaget samtidigt som hon fick chansen att flytta till London och spela i Chelseas .

- Jag är väldigt glad över ICA:s initiativ och att se mina tidigare klubbar på den specialdesignade tröjan gör mig stolt. Att ICA stöttar föreningar och svensk fotboll är otroligt viktigt. 

Tack vare lokalt stöd

- Vi behöver all support vi kan få och framför allt till ungdomsfotbollen eftersom det bidrar till att utveckla unga spelare så att de kan få chansen till liknande karriärer som jag har haft och ta steget ut i Europa, säger Magdalena.

Initiativet med tröjan är ett av flera initiativ som tagits fram av ICA för att hylla svensk fotboll och lokala föreningar. Det är däremot första gången som ICA samarbetar med en designer för att ta fram en unik tröja som symbol för lokala föreningar och butikernas betydelse.

- Det här initiativet bygger på ett gediget och viktigt engagemang från ICA och 1500 ICA-handlare, där den lokala orten alltid är i fokus. Det är tack vare det lokala stödet som vi också kan vara med och stötta fotbollsföreningar runt om i landet, säger Peter Hägg, chef för varumärkesengagemang & samarbeten ICA Sverige.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Biljetterna till Swedish Opens inledning i Båstad på måndagen går åt som smör i solsken. Vid lottningen skapades mötet Leo Borg mot Rafael Nadal! Rrena drömmen för arrangörerna!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.