Magdalena - från flicklaget till landslaget
Ica, om något företag bevisar värdet av att näringslivet ser en vettig investering i att bli en idrottssponsor. I samband med damernas fotbolls-VM i Australien satsar koncernen på en omfattande hyllningskampanjfrån centralt håll i Stockholm ochdesutom medverkar inte mindre än 500 handlare som gynnar över 2000 lokala fotbollsföreningar. Galjonsfigur är landslagets lagkapten Magdalena Eriksson utvald och hennes karriär från knatte till landslag hyllas och beskrivs.
ICA har de senaste 50 åren sponsrat och stöttat fotbollen i Sverige både på lokal och nationell nivå, bland annat genom ett nära samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Inför VM överraskades Magdalenamed en specialdesignad fotbollströja.
Syftet är att hylla svensk fotboll i allmänhet och landslagsspelaren Magdalena Eriksson i synnerhet.
Med hjälp av designer
ICA har samarbetat med den framgångsrika designern Amanda Persson och tillsammans har de tagit fram en unik och specialdesignad tröja för lagkaptenen Magdalena Eriksson.
Tröjan ska symbolisera landslagsspelarens karriär på ett ärofyllt och hållbart sätt. Amanda Persson har arbetat med upcycling och återanvänt tidigare matchtröjor.
Initiativet syftar till att hylla Magdalena Erikssons fotbollskarriär i Sverige - från moderklubben Enskede till det svenska damlandslaget, där tre ICA-handlare har varit viktiga sponsorer längs vägen: ICA Kvantum BEA i Enskede, ICA Nära Bomben i Hökarängen och ICA Maxi i Linköping.
- Tröjan är ett fint bevis på hur ICA engagerar sig i svensk fotboll och att vi gör det över hela landet, från lokala klubbar hela vägen upp till Svenska fotbollförbundet, säger Mattias Kjellgren, ICA-handlare på ICA Nära Bomben i Hökarängen, som sponsrar Hammarby.
Magdalena Eriksson startade sin fotbollskarriär i Enskede IK för att senare ta sig till Hammarby IF, sedan Linköping FC och det svenska damlandslaget samtidigt som hon fick chansen att flytta till London och spela i Chelseas .
- Jag är väldigt glad över ICA:s initiativ och att se mina tidigare klubbar på den specialdesignade tröjan gör mig stolt. Att ICA stöttar föreningar och svensk fotboll är otroligt viktigt.
Tack vare lokalt stöd
- Vi behöver all support vi kan få och framför allt till ungdomsfotbollen eftersom det bidrar till att utveckla unga spelare så att de kan få chansen till liknande karriärer som jag har haft och ta steget ut i Europa, säger Magdalena.
Initiativet med tröjan är ett av flera initiativ som tagits fram av ICA för att hylla svensk fotboll och lokala föreningar. Det är däremot första gången som ICA samarbetar med en designer för att ta fram en unik tröja som symbol för lokala föreningar och butikernas betydelse.
- Det här initiativet bygger på ett gediget och viktigt engagemang från ICA och 1500 ICA-handlare, där den lokala orten alltid är i fokus. Det är tack vare det lokala stödet som vi också kan vara med och stötta fotbollsföreningar runt om i landet, säger Peter Hägg, chef för varumärkesengagemang & samarbeten ICA Sverige.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Brommapojkarna har sålt spelare i rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Det hade ni inte räknat med, kanske inte ens hoppats på – det nyinitiativet att låta Johannes Klæbo och FridaKarlsson tävlas i skidspåret samtidigt
Tro det eller ej, men det blir en realitet när i vinter ett nytt grepp ska testas under femmilen i Holmenkollen, Tack vare ett nytt initiativ från Internationella skid- och snowboardförbundet (Fis),
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.