Magdalena - från flicklaget till landslaget

Ica, om något företag bevisar värdet av att näringslivet ser en vettig investering i att bli en idrottssponsor. I samband med damernas fotbolls-VM i Australien satsar koncernen på en omfattande hyllningskampanjfrån centralt håll i Stockholm ochdesutom medverkar inte mindre än 500 handlare som gynnar över 2000 lokala fotbollsföreningar.  Galjonsfigur är landslagets lagkapten Magdalena Eriksson utvald och hennes karriär från knatte till landslag hyllas och beskrivs. 

ICA har de senaste 50 åren sponsrat och stöttat fotbollen i Sverige både på lokal och nationell nivå, bland annat genom ett nära samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Inför VM överraskades Magdalenamed en specialdesignad fotbollströja. 

Syftet är att hylla svensk fotboll i allmänhet och landslagsspelaren Magdalena Eriksson i synnerhet.

Med hjälp av designer

ICA har samarbetat med den framgångsrika designern Amanda Persson och tillsammans har de tagit fram en unik och specialdesignad tröja för lagkaptenen Magdalena Eriksson. 

Tröjan ska symbolisera landslagsspelarens karriär på ett ärofyllt och hållbart sätt. Amanda Persson har arbetat med upcycling och återanvänt tidigare matchtröjor. 

Initiativet syftar till att hylla Magdalena Erikssons fotbollskarriär i Sverige - från moderklubben Enskede till det svenska damlandslaget, där tre ICA-handlare har varit viktiga sponsorer längs vägen: ICA Kvantum BEA i Enskede, ICA Nära Bomben i Hökarängen och ICA Maxi i Linköping.

- Tröjan är ett fint bevis på hur ICA engagerar sig i svensk fotboll och att vi gör det över hela landet, från lokala klubbar hela vägen upp till Svenska fotbollförbundet, säger Mattias Kjellgren, ICA-handlare på ICA Nära Bomben i Hökarängen, som sponsrar Hammarby.

Magdalena Eriksson startade sin fotbollskarriär i Enskede IK för att senare ta sig till Hammarby IF, sedan Linköping FC och det svenska damlandslaget samtidigt som hon fick chansen att flytta till London och spela i Chelseas .

- Jag är väldigt glad över ICA:s initiativ och att se mina tidigare klubbar på den specialdesignade tröjan gör mig stolt. Att ICA stöttar föreningar och svensk fotboll är otroligt viktigt. 

Tack vare lokalt stöd

- Vi behöver all support vi kan få och framför allt till ungdomsfotbollen eftersom det bidrar till att utveckla unga spelare så att de kan få chansen till liknande karriärer som jag har haft och ta steget ut i Europa, säger Magdalena.

Initiativet med tröjan är ett av flera initiativ som tagits fram av ICA för att hylla svensk fotboll och lokala föreningar. Det är däremot första gången som ICA samarbetar med en designer för att ta fram en unik tröja som symbol för lokala föreningar och butikernas betydelse.

- Det här initiativet bygger på ett gediget och viktigt engagemang från ICA och 1500 ICA-handlare, där den lokala orten alltid är i fokus. Det är tack vare det lokala stödet som vi också kan vara med och stötta fotbollsföreningar runt om i landet, säger Peter Hägg, chef för varumärkesengagemang & samarbeten ICA Sverige.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Wimt har gjort entré! Inget konstigt om ni inte har en aning om vad som avses i dag. Men i morgon och inför en framtid är planerna mycket ambitiösa. 

Det är en platttform, en community, en media-app, ja, kalla det vad ni vill, men det är ett high tech-projekt – och på ren svenska kan vi benämna det som en jättelik fanclub eller supportrarnas hemvist/samlingsplats. 

Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.

8-9 mars kommer världscupen till Åre för två dagar med alpin skidfest. I samband med det samlas också kända vinteridrottare, forskare och ledare för näringslivet för första gången under Nordic Sustainability Arena (NoSa) med ett gemensamt mål om att skydda framtidens vintrar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.

Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!

Stjärnspäckade hockeyturneringen Four Nations Face Off, 12-20 februari, ska visas i svensk TV.  Deltagande nationer är Sverige, Finland, Kanada och USA.

 Efter en ekonomisk mangling med NHL-organisationen och spelarfacket NHLPA har streamingtjänsten Viaplay slutligen accepterat villkoren. Några belopp har inte meddelats. 

Matchtider är 02.00, med undantag för Tre Kronors möte med Finland som har nedsläpp 19 00 den 15 februari. Tre Kronor inleder mot Kanada den 13 februari 02.00

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.