Falsk reklam av Canal+
Svenska Fotbollförbundet sålde tv-rättigheterna till fotbollsallsvenskan till det schweiziska företaget Kentaro. Nu ska tv-bolagen slåss om matcherna och därmed möjligheten att få sända. Trots att inget är klart marknadsför Canal+ redan allsvenskan.
Canal+ har konkurrens av bland andra, SVT och TV4. Alla uppvaktar Kentaro och just nu förhandlas det intensivt.
I det läget avvaktar inte Canal+ utan går ut med reklam för det så kallade säsongskortet, ett sportpaket som Canal plus-abonnenter kan beställa för 99 kronor extra i månaden. Inklusive 250 direktsända matcher från elitserien och allsvenskan, står det att läsa.
- Det borde kanske förtydligas, medger Peter Harrysson, sportchef på Canal+, när han presenteras inför fakta som i dags finns på bl a hemsidan.
Är det här falsk marknadsföring?
- Vi agerar som om vi har rättigheterna, men är det så att vi inte har en lösning när det är dags så behöver inte kunden betala, säger Harrysson till Göteborgs-Posten.
- Det koncept vi har när det gäller hockey och fotboll gäller så länge vi har rättigheterna. Vi kan inte lova något i alla evighet
Harrysson betonar också:
- Ringer man kundtjänst så är jag säker på att man får samma information som jag ger dig nu, nämligen att man inte behöver betala om det inte blir någon fotboll.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.