De vann kampen om tv-matcherna

Veckans match i Canal +, herrlandslaget i Tv3. På torsdagen avslöjades nya delar i tv-avtalet för svensk fotboll för 2006-2010. Canal+ har säkrat rättigheterna för Veckans Match i fem år framöver, med start i tredje omgången av årets Allsvenska med matchen Gais-Malmö FF. Därtill har MTG köpt rättigheterna till herrlandskamperna som sänds i TV3 även i fortsättningen.
Veckans match i Canal +, herrlandslaget i Tv3. På torsdagen avslöjades nya delar i tv-avtalet för svensk fotboll för 2006-2010. Canal+ har säkrat rättigheterna för ”Veckans Match” i fem år framöver, med start i tredje omgången av årets Allsvenska med matchen Gais-Malmö FF. Därtill har MTG köpt rättigheterna till herrlandskamperna som sänds i TV3 även i fortsättningen.

- Vi är väldigt nöjda över att även dessa hörnstenar i avtalet nu är klara. Vår avsikt har hela tiden varit att bredda utbudet av svensk fotboll i de svenska tv-kanalerna, säger Svenska Fotbollförbundets ordförande Lars-Åke Lagrell som tillsammans med Bo Lundquist (SEF) och Susanne Erlandsson (EFD) är fotbollens avsändare.

Det schweiziska företaget Kentaro köpte rättigheterna av SvFF den 3 mars i år för 1.35 miljarder kronor. Sedan dess har det pågått intensiva och krokiga förhandlingar mellan Kentaro och de svenska tv-bolagen.

- Vårt uppdrag är och har varit att försöka skapa utrymme för svensk fotbolls ambition, det vill säga att fler ska kunna se fotbollen än tidigare. Med det koncept som nu växer fram så kommer exponeringen för fotbollen att bli den största någonsin, och det är alla inblandade parters förtjänst, säger Anders Lindh på Profile Media som assisterat Kentaro i förhandlingarna.

Det som återstår i avtalet är de så kallade pay-per-view-matcherna. Frågan är vilken kanal som tar hem de bilderna och vilka tittare med säsongkort som kan jubla.
- Vi jobbar även här med att så många som möjligt ska kunna få möjlighet att köpa hem enskilda matcher, och diskuterar olika alternativ. Vi ska vara klara över att 142 matcher återstår att sända den här säsongen, säger Philip Huber på Kentaro.

Zlatan Ibrahimovic spelar landslagsfotboll i Tv3. Foto: Mats Gustafsson


För de svenska elitklubbarna betyder Veckans Match väldigt mycket, och därför är lättnaden där stor idag.
- Jag är väldigt nöjd över att det är klart med Canal+, det är en etablerad sändning av bästa kvalitet. Tillsammans med matcher och fotbollsmagasin i TV4 blir helheten mycket bra för våra klubbar, säger Bo Lundquist.

- Nu ska vi ro pay-per-view-sändningarna i mål, och det kommer att bli bra för alla fotbollsälskare, säger Philip Huber.
Det är sju veckor sedan Kentaro köpte rättigheterna och nu är snart varje del löst - för de närmaste fem åren.

- Det viktigaste är att alla parter blir nöjda, inte minst fotbollsälskarna, samt att fotbollen kan synas så mycket som möjligt. Vi har en bra produkt som är en angelägenhet för väldigt, väldigt många vilket inte minst den senaste månaden visat, säger Lars-Åke Lagrell.

Så här ser det breda tv-avtalet ut just nu:

* Canal+ har ”Veckans Match”. Och dessutom exklusiva interneträttigheter som bland annat innebär möjlighet till livestreaming av matcher. Canal+ har också kommit över interneträttigheterna för att kunna visa mål och andra höjdpunkter på webben under pågående match. Dessa rättigheter gäller för samtliga matcher i Allsvenskan och Superettan, damlandskamperna och cupmatcherna.

* TV3 har rättigheterna till alla herrlandskamper i Sverige, och har sedan klart in ett antal bortamatcher.

* TV4 sänder en Allsvensk herrmatch direkt på lördagar, har rättigheterna till Damlandslaget (hemma och borta), Damallsvenskan, samt Superettan (där flertalet matcher ska sändas i Sport-Expressen). Dessutom presenterar TV4 ett timslångt måndagsmagasin från den 24 april och har rättigheter till ytterligare ett Magasin.

SHL-laget Leksand  IF:s ekonomiska kostym håller på att spricka, och över 30 miljoner saknas när lagets utländska spelare ska ha betalt. 

I ett pressmeddelande läggs en stor del av  det ekonomiska haveriet på tidigare vd:n Anders Hedbom som på egen begäran lämnade föreningen för 14 dagar sedan

Svenska guldolympier trimmas vanligen på SOK:s träningsanläggning på kanarieön Fuerteventura, 100 km utanför Afrikas nordvästra kust i Atlanten. Här vajar palmer längs milslånga sandstränder, det var här den sista finslipningen skedde inför succén i Paris OS i somras med 11 svenska medaljer – det högsta antalet sedan Sydney-OS 2000.

Det guldvinnande paret i beachvolleyboll, David Åhman/Jonatan Hellvig har sin egen beach – 3 000 kvadratmeter sand på Novavägen 35 i Huddinge. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.