De vann kampen om tv-matcherna

Veckans match i Canal +, herrlandslaget i Tv3. På torsdagen avslöjades nya delar i tv-avtalet för svensk fotboll för 2006-2010. Canal+ har säkrat rättigheterna för Veckans Match i fem år framöver, med start i tredje omgången av årets Allsvenska med matchen Gais-Malmö FF. Därtill har MTG köpt rättigheterna till herrlandskamperna som sänds i TV3 även i fortsättningen.
Veckans match i Canal +, herrlandslaget i Tv3. På torsdagen avslöjades nya delar i tv-avtalet för svensk fotboll för 2006-2010. Canal+ har säkrat rättigheterna för ”Veckans Match” i fem år framöver, med start i tredje omgången av årets Allsvenska med matchen Gais-Malmö FF. Därtill har MTG köpt rättigheterna till herrlandskamperna som sänds i TV3 även i fortsättningen.

- Vi är väldigt nöjda över att även dessa hörnstenar i avtalet nu är klara. Vår avsikt har hela tiden varit att bredda utbudet av svensk fotboll i de svenska tv-kanalerna, säger Svenska Fotbollförbundets ordförande Lars-Åke Lagrell som tillsammans med Bo Lundquist (SEF) och Susanne Erlandsson (EFD) är fotbollens avsändare.

Det schweiziska företaget Kentaro köpte rättigheterna av SvFF den 3 mars i år för 1.35 miljarder kronor. Sedan dess har det pågått intensiva och krokiga förhandlingar mellan Kentaro och de svenska tv-bolagen.

- Vårt uppdrag är och har varit att försöka skapa utrymme för svensk fotbolls ambition, det vill säga att fler ska kunna se fotbollen än tidigare. Med det koncept som nu växer fram så kommer exponeringen för fotbollen att bli den största någonsin, och det är alla inblandade parters förtjänst, säger Anders Lindh på Profile Media som assisterat Kentaro i förhandlingarna.

Det som återstår i avtalet är de så kallade pay-per-view-matcherna. Frågan är vilken kanal som tar hem de bilderna och vilka tittare med säsongkort som kan jubla.
- Vi jobbar även här med att så många som möjligt ska kunna få möjlighet att köpa hem enskilda matcher, och diskuterar olika alternativ. Vi ska vara klara över att 142 matcher återstår att sända den här säsongen, säger Philip Huber på Kentaro.

Zlatan Ibrahimovic spelar landslagsfotboll i Tv3. Foto: Mats Gustafsson


För de svenska elitklubbarna betyder Veckans Match väldigt mycket, och därför är lättnaden där stor idag.
- Jag är väldigt nöjd över att det är klart med Canal+, det är en etablerad sändning av bästa kvalitet. Tillsammans med matcher och fotbollsmagasin i TV4 blir helheten mycket bra för våra klubbar, säger Bo Lundquist.

- Nu ska vi ro pay-per-view-sändningarna i mål, och det kommer att bli bra för alla fotbollsälskare, säger Philip Huber.
Det är sju veckor sedan Kentaro köpte rättigheterna och nu är snart varje del löst - för de närmaste fem åren.

- Det viktigaste är att alla parter blir nöjda, inte minst fotbollsälskarna, samt att fotbollen kan synas så mycket som möjligt. Vi har en bra produkt som är en angelägenhet för väldigt, väldigt många vilket inte minst den senaste månaden visat, säger Lars-Åke Lagrell.

Så här ser det breda tv-avtalet ut just nu:

* Canal+ har ”Veckans Match”. Och dessutom exklusiva interneträttigheter som bland annat innebär möjlighet till livestreaming av matcher. Canal+ har också kommit över interneträttigheterna för att kunna visa mål och andra höjdpunkter på webben under pågående match. Dessa rättigheter gäller för samtliga matcher i Allsvenskan och Superettan, damlandskamperna och cupmatcherna.

* TV3 har rättigheterna till alla herrlandskamper i Sverige, och har sedan klart in ett antal bortamatcher.

* TV4 sänder en Allsvensk herrmatch direkt på lördagar, har rättigheterna till Damlandslaget (hemma och borta), Damallsvenskan, samt Superettan (där flertalet matcher ska sändas i Sport-Expressen). Dessutom presenterar TV4 ett timslångt måndagsmagasin från den 24 april och har rättigheter till ytterligare ett Magasin.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu har beskedet kommit. Riksidrottsförbundet tilldelas 200 miljoner för att idrotten ska nå ungdomar via förbättrade idrottsanläggningar och samtidigt ska pengarna användas till att stärka fritidskortets introduktion.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.