Försiktigt intresse inför klubb-tv

Allt flera svenska idrottsklubbar gör tv i egen regi. Antingen på webben eller exempelvis via bolaget Kanal Lokal som försöker påverka föreningar i synnerhet inom fotboll och ishockey.

Allt flera svenska idrottsklubbar gör tv i egen regi. Antingen på webben eller exempelvis via bolaget Kanal Lokal som försöker påverka föreningar i synnerhet inom fotboll och ishockey. 

Hammarby blev först i fotbollsallsvenskan att producera klubb-tv. Premiären skedde i maj och i augusti följde IFK Göteborg som andra klubb.

- Detta är ett testår. Vi har fått lite kritik för att sändningstiden bara är åtta minuter, men det finns många som uppskattar att det finns ett helt program som har Hammarby som avsändare, berättar redaktören Love Gustafsson.

Med en debatt mellan några aktuella personer och ett reportage fylls programmen.

- Vi ser det som ett sätt att marknadsföra oss och dessutom ett sätt för våra supportrar att få viktig information.

Svenska Fans har sedan ett par år sänt tv via webben, men får nu konkurrens när Kanal Lokal försöker påverka flera elitföreningar att börja med egen tv-verksamhet.Kanal Lokal är just vad titeln anger, av och för människorna på orten eller i området. Bolaget drivs lokalt som fyra separata kanaler, i Stockholm, Göteborg, Skåne och Östergötland. 

I den egna presentationen framhålls att Kanal Lokal som landets första och enda lokala tv-kanal med koppling till ett nationellt TV-nätverk. Utbudet ska framför allt bestå av lokal sport, underhållning, samhällsinformation och nyheter och kan ses av tittare som har marksänd digital-tv.

Lokal TV Nätverket i Sverige AB ägs av grundarna, Provider Venture, Jan Friedman Holding och Nordic Media Partners.

I Göteborg finns ett samarbete med IFK som innebär att ett 30 minuter långt program produceras varje vecka.

- Vi ställer upp med spelare och bolaget får komma till Kamratgården och filma inför programmen. Vi fick en förfrågan om vi ville vara med, men det är inte vårt eget initiativ, säger IFK Göteborgs marknadschef Hans Lundberg till tidningen ”Magasinet Fotboll”.

Han brinner för klubbens egen webb-tv som också har ett större utbud med intervjuer, studiedebatt, med mera.

- Vi vill få fler supportrar och vi vill fylla Gamla Ullevi varje gång det är match. Webb-tv är en del av vår marknadsföring. När vi exempelvis värvar en ny spelare kan vi direkt lägga ut en intervju med honom på vår hemsida. Det är service för supportrarna.

Hans Lundberg tror inte på någon stor marknad för egna tv-kanaler, typ England, då han betraktar Sverige som för litet.

- Tanken med vår webb-tv är att materialet ska vara gratis. Initialt finns det inga pengar att tjäna. Om allt slår väl ut kan jag i framtiden tänka mig att webb-tv:n har två ben. En del av materialet är tillgängligt för alla och gratis, resten finns bara där för medlemmar. Men det kommer att ta sin tid innan vi är där.

Love Gustafsson i Hammarby är inne på samma spår:

- Tv är ett spännande sätt att nå ut till supportrarna.Vi ska fortsätta säsongen ut, därefter ska vi analysera verksamheten.

Zlatan Ibrahimovic är van vid att gå vinnande ur kamper. Men nu tvingas han acceptera en förlust. En dom i Stockholms tingsrätt slår fast att en hyresgäst får bo kvar  Zlatans och Helena Segers hus på Östermalm i Stockholm.

Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.

 Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.

Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet  tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.