Världens främsta tv-program

VM-finalen i fotboll var särklassig etta följt av Super Bowl (finalen i amerikansk fotboll), därpå invigningen av vinter-OS, sedan finalen i Champion's League och så Brasilien Grand Prix i formel 1. Där har ni världens främsta tv-program inom sport.

VM-finalen i fotboll var särklassig etta följt av Super Bowl (finalen i amerikansk fotboll), därpå invigningen av vinter-OS, sedan finalen i Champion's League och så Brasilien Grand Prix i formel 1. Där har ni världens främsta tv-program inom sport.

VM i fotboll i Tyskland blev i alla avseenden en gigantisk succé. En enorm uppslutning och entusiasm med tyskarna, och alla gästande fotbollsfans, överträffade alla förväntningar. Bara det att tyskarna enades på ett sällsynt sätt motiverade de enorma investeringarna i infrastruktur och arenor. Hela världen fick se ett Tyskland i främsta glans.

Att tittarna blev så exceptionellt många förklaras bl a av att matchtiderna passade extremt bra för såväl europeiska som afrikanska tittare. Det var stor skillnad mot VM i Japan och Sydkorea för fyra år sedan när västra halvklotet tvingades till att sitta uppe på nätterna för att kunna se matcherna. Då föredrog åtskilliga miljoner fotbollsfans att sova i stället.

Finalen i VM lockade 260 miljoner tv-tittare. Det var den särklassigt största tv-publiken någonsin och innebar att mer än dubbelt så många följde matchen än tvåan på tv-listan, Super Bowl. VM innebar rekord överlag. Varje match sågs av i snitt 14 procent fler tittare än turneringen 2002. Dessutom, aldrig har så många kvinnor sett VM, två av fem tv-tittare var kvinnor.

Det här är fakta från den internationella mediebyrån Initiatives rapport, skriver Financial Times, samtidigt som rapporten anger att de största evenemangen lockar tv och reklamköpare medan andra sporter får allt större problem eftersom färre tittare är intresserade.

Mera till de rika, tycks gälla. Sålunda slåss formligen stora annonsörer om utrymme vid de främsta globala händelserna eftersom träffsäkerhet är nära nog optimal. Därmed kommer priserna att skjuta i höjden, påvisas i rapporten.

VM i Sydafrika 2010 är redan ett bevis. Fifa minskar antalet officiella sponsorer från 15 till sex. Det finns redan fem klara i Adidas, Hyundai, Sony, Coca-Cola och flygbolaget Emirates. Nu kämpar juristerna om vilket bolag som har rätt till den sjätte platsen.

Enkel majoritet, det vill säga 38 av 75 röster är vad som krävs för att Svenska Golfförbundet ska gå segrande ur den infekterade striden om att begränsa antalet golf-ID, ett ”tak”, ute i golf-Sverige.

Landets 21 distrikt, av vilka Skåne och Stockholm är de röststarkaste med 8 respektive 7 röster har att avge sina röster vid  SGF:s årsmöte 5-6 april.

Aldrig tidigare har ett svenskt landslag värderats så högt som det Tre Kronor som natten till torsdagen, 02 00, inleder Four Nations Cup mot Kanada i Bell Centre i Montreal.

De 23 spelarnas värde uppgår till 162 710 000 dollar eller motsvarandesvenska kronor 1,8 miljarder svenska kronor.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I  en intensiv nyhetsflora  försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda  budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”. 

Viaplays utbud just nu är av rekordformat.Skidor i mängd är vi vana vid. Nnyligen förlängdes alla rättigheter för all skidsport, med undantag för skidskytte, till och med säsongen 2030.

Närmast kan vi se fram emot  hockeyns Nations Cup  i Montreal, Kanada och Boston, USA med Sverige, Finland, USA och Kanada. samt senaste tillskottet, Fotbollsmagasinet Tiki-Taka.

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.