"Ingen kampanj från Zlatan"

Innan ens första matchen har inletts har vi matats med timslånga sändningar om EM. Spekulationerna är hur många som helst, experter och kommentator vänder och vrider på varje spark och uttalande. Mediahorden måste ju rapportera.
På fredagen framträdde förbundskapten Lars Lagerbäck och Zlatan Ibrahimovic på en presskonferens och intresset från media var förstås stort. Det var frågor på engelska, italienska och svenska. Zlatan hade inga besvär att göra alla belåtna utan tyckte och tänkte om det mesta. Att han exempelvis gillar Sebastian Larsson och Fredrik Stoor ”som två nya fräscha spelare”.

Ingen kampanj från Zlatan


Det fick Lars Lagerbäck en stund senare att avfärda påståendet om ”den kampanj som Zlatan förde för de två spelarna”. Journalisten som ställde frågan ville också själv avdramatisera allt med det plötsliga tillägger ”jag tänker som på de gör på kvällstidningarna”.

Allt slätades sedan över, men svaret beskriver den acceptans som numera gäller kvällstidningarnas sätt att agera och sätta rubriker.

I Dagens Nyheter finns på kultursidorna den återkommande vinjetten ”Sportkrönikan”. Där framkom också hur tv-kanalernas interna kamp om evenemang och tittare också går ut över omdömet.

I synnerhet vid en sändning från ett ”eget evenemang” är det påfallande många positiva betyg.  

Som när TV3 sände träningslandskampen Sverige-Ukraina och beskrev Zlatan som magisk. Eller när Svt från handbollens OS-kval inte alls förmådde hålla uppe en åtminstone viss objektivitet och saklighet.

”Att de blågula kommentatorerna och experterna försökte fokusera på annat har väl sina skäl”, konstaterar Pea Nilsson i DN.

Accelererande marknadsföring


Han konsterade också:
”Konkurrensen om sporttittarna har lett till accelererande marknadsföring av kommande sändningar. Något av ett rekord svarade Fyrans reporter för när han knappt hunnit avsluta intervjun med en besviken Tomas Svensson innan han petade oss tittare i ögat med pekfingret och förklarade att nästa handbollsturnering ska man se i fyran om si och så många månader”.

Just TV4 ska vägleda tittarna under en månad med EM. Bara antalet reklaminslag inför det som ska komma slår alla rekord.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.