"Ingen kampanj från Zlatan"

Innan ens första matchen har inletts har vi matats med timslånga sändningar om EM. Spekulationerna är hur många som helst, experter och kommentator vänder och vrider på varje spark och uttalande. Mediahorden måste ju rapportera.
På fredagen framträdde förbundskapten Lars Lagerbäck och Zlatan Ibrahimovic på en presskonferens och intresset från media var förstås stort. Det var frågor på engelska, italienska och svenska. Zlatan hade inga besvär att göra alla belåtna utan tyckte och tänkte om det mesta. Att han exempelvis gillar Sebastian Larsson och Fredrik Stoor ”som två nya fräscha spelare”.

Ingen kampanj från Zlatan


Det fick Lars Lagerbäck en stund senare att avfärda påståendet om ”den kampanj som Zlatan förde för de två spelarna”. Journalisten som ställde frågan ville också själv avdramatisera allt med det plötsliga tillägger ”jag tänker som på de gör på kvällstidningarna”.

Allt slätades sedan över, men svaret beskriver den acceptans som numera gäller kvällstidningarnas sätt att agera och sätta rubriker.

I Dagens Nyheter finns på kultursidorna den återkommande vinjetten ”Sportkrönikan”. Där framkom också hur tv-kanalernas interna kamp om evenemang och tittare också går ut över omdömet.

I synnerhet vid en sändning från ett ”eget evenemang” är det påfallande många positiva betyg.  

Som när TV3 sände träningslandskampen Sverige-Ukraina och beskrev Zlatan som magisk. Eller när Svt från handbollens OS-kval inte alls förmådde hålla uppe en åtminstone viss objektivitet och saklighet.

”Att de blågula kommentatorerna och experterna försökte fokusera på annat har väl sina skäl”, konstaterar Pea Nilsson i DN.

Accelererande marknadsföring


Han konsterade också:
”Konkurrensen om sporttittarna har lett till accelererande marknadsföring av kommande sändningar. Något av ett rekord svarade Fyrans reporter för när han knappt hunnit avsluta intervjun med en besviken Tomas Svensson innan han petade oss tittare i ögat med pekfingret och förklarade att nästa handbollsturnering ska man se i fyran om si och så många månader”.

Just TV4 ska vägleda tittarna under en månad med EM. Bara antalet reklaminslag inför det som ska komma slår alla rekord.

Svensk ishockey sänker licenskravet för spel i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. För Hockeyettan föreslås en ändring av kapitalkravet till enbart positivt eget kapital.

Beskedet innebär att de regelverk som funnits sedan 2017 läggs i papperskorg. 

Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.

 Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.

Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet  tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.