Eurosport satsar med ny PR-byrå

Eurosport har beslutat att inleda ett samarbete med PR-byrån MS&L som ska stödja strategisk marknadskommunikation för Eurosport i Norden. Två före detta medarbetare på Canal+ blir ansvariga.

Eurosport har framför ett krav på att få ut en ökad effekt kring PR-aktiviteter, specifika program och rättigheter. MS&L ska jobba med hela produktkatalogen i form av Eurosport, Eurosport 2, Eurosport HD, eurosport.se, Video-On-Demand och Eurosport Player.

- Vi har ett viktigt år framför oss med bland annat lanseringen av vår nya fotbollsrättighet Bundesliga och en relansering av Eurosport 2. Därför är vi väldigt glada över den extra kompetens och erfarenhet från att lansera stora fotbollsligor som MS&L kan erbjuda, säger Fredrik Montgomery, kommunikations- och marknadschef för Eurosport i Norden.

I konkurrensen om tv-tittarna kan MS&L teamet visa upp två medarbetare med betydande branscherfarenhet, vice vd Taina Malén var tidigare marknadsdirektör på Canal+ och konsulten Sara Hemmingsson jobbade som pressansvarig för sporten på Canal+.

Eurosport sänder på 20 språk och når 115 miljoner hushåll och 240 miljoner tittare i 59 länder och i HD från och med maj 2008. Eurosport 2 sänder till 33 miljoner hushåll på elva språk till 46 länder. Eurosport Asia-Pacific lanserades 2006 och når redan tio länder i regionen. Eurosports websiter rankas med sina nio versioner som Europas främsta sportnätverk med 7,6 miljoner unika besökare per månad.
 

I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.