Eventföretag köper Swedish Open

Swedish Open i Båstad byter ägare. Svenska Tennisförbundet säljer ATP-turneringen till evenemangsföretaget PR Event.
Affären har blivit aktuell i takt med att PR Event gjort ett sådant gott jobb som tävlingsutvecklare under fyra år.
Tennisförbundets generalsekreterare Tony Wiréhn bekräftar uppgörelsen i Svenska Dagbladet, men vill inte prata om köpesumman. PR Events företagsledare Thomas Wallén, tillika turneringsdirektör, vill överhuvudtaget inte kommentera uppgifterna
Wiréhn förklar:
- Vi behöver ekonomiska medel för att fortsätta utveckla vår verksamhet.
Att förbundets finanser är så dåliga att det inte fanns något alternativ tillbakavisas.
- Vi måste skapa större utrymme för att kunna göra nya satsningar. Jag förstår att folk kan reagera känslomässigt på en sådan här försäljning, men ser man strukturellt och nyktert på saken tror jag det finns en förståelse.
Parterna är eniga om ett köpekontrakt och nu inväntas ATP:s godkännande som blir klart vid organisationens styrelsemöte i juni.
Köpesumman uppges vara sex miljoner. Förbundet har valt ett lägre pris, men med en viss bibehållen kontroll över turneringen.
I det avseendet finns, enligt SVD, i synnerhet två klausuler i avtalet:
• Återköpsrätt som ger förbundet rätt att köpa tillbaka rättigheterna för en krona i det fall PR Event går i konkurs.
• Hembudsrätt vilket innebär att PR Event måste erbjuda förbundet att köpa rättigheterna om PR
Event beslutar sig för att sälja dem.
PR Event har en hög ambition i takt med framgångarna, med bättre spelare och större intresse de senaste åren, och det är att turneringen ska bli tourens femte största grusturnering .
Swedish Open är en av svensk idrotts klassiker. 1948 spelades första turneringen och med varierande framgång har arrangemanget pågått årligen. Under de två senaste åren har proffsen röstat fram Swedish Open till ATP-tourens bästa turnering.
De sex nya miljoner vill förbundet bl a satsa på utveckling.
- Vi måste nu ta några kliv framåt och för att kunna göra det behövs mer pengar än de vi fått in från sponsorer. Det här ger oss ett utmärkt tillfälle att skapa till exempel ett nytt team eller vad vi anser viktigast att göra, säger Wiréhn.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.