Skånsk segelstorm

Malmö bjöd fem gånger mer för America's Cup än Kiel. Men beslutet att arrangera segeltävlingarna är oerhört omdiskuterat i Skåne. Inte minst för att kostnaden blir 40 miljoner kronor
Kiel var Malmös sista konkurrent om kvaltävlingen till America's Cup. Tyskarna bjöd nio miljoner, en femtedel av vad Malmö och Region Skåne har reserverat till tävlingen.
- Vi var chanslösa, skriver överborgmästaren Angelika Volquartz och styrelseordföranden i Kieler Yacht-Club Lothar Jenne i ett pressmeddelande.
Kiel hade pengar till att arrangera tävlingarna, men saknade medel till hotell och annan service åt alla medverkande.

Nu framkommer också uppgifter om att enbart avgiften till America's Cup Management (ACM) för att få vara medarrangör är 13,5 miljoner kronor. Och någon hjälp från sponsorer kan lokala arrangörer inte räkna med. Alla reklamintäkter ska gå till huvudarrangören ACM.
ACM och Region Skåne har skrivit avtal, men innehållet är hemligt. Enligt Sydsvenska Dagbladet hänvisar regionjurist Johan Eriksson till att ACM har begärt sekretess. Men ACM:s pressansvarige Marcus Hutchinson säger till Sydsvenskan att de inte lägger sig i om de lokala arrangörerna vill offentliggöra avtalet.
Förutom investeringar i Malmö hamn har regionstyrelsen satt ett tak på 40 miljoner kronor i omkostnader för arrangemanget.

Ett mejl till Öresund Yatch Club förra hösten, från en seglarkompis till en annan, startade det som blev America's Cup i Malmö.
Mårten Hedlund var initiativtagare till Öresund Match Cup (tävlingen som indirekt var upprinnelsen till America's Cup) och den som nu i egenskap av styrelseledamot i Öresund Yatch Clubs styrelse fick mejlet.
Han kontaktade Mikael Stamming, informationsdirektör på Malmö Stad och Hans Henecke, näringslivsdirektör vid Region Skåne, för att lansera arrangemanget.
Mårten Hedlund är sakkunnig på mediabyrån ID Konsult som fick uppdraget av Malmö Stad och Region Skåne att utreda arrangemanget.
Han hoppas få ett engagemang i tävlingen till hösten. Att han sitter på dubbla stolar ser han inte om sett något problem.
- Nej, jag har bara tagit fram ett beslutsunderlag efter en bestämd lista. Sedan har det varit upp till staden och regionen att fatta beslut.

Efter de första mejlkontakterna åkte en skånsk delegation (Mårten Hedlund, Monika Yngvesson, Sigvard Göransson och Anders Spjuth) till Valencia i höstas och fick där en två dagar lång presentation av America's Cup. Då presenterades också en första officiell förfrågan från America's Cup.

Mera fakta om arrangemanget

Malmös kommunalråd Ilmar Reepalu vill att arrangemanget ska sätta Malmö på kartan och därför motiveras den stor kostnaden.

Amerikas Cup säljer tv-rättigheterna på egen hand och har anlitat ett tyskt företag.

Minst 500 journalister kommer till Malmö påstår huvudarrangören, America's Cup management.

Malmö stad beräknar i en undersökning via Inregia att arrangemanget ska berika regionen med 400 arbetstillfällen.

Om arrangemanget blir dyrare betalar America's Cup. Malmö är värd för tävlingen medan den schweiziska segelklubben är arrangör. Allt är reglerat i ett avtal.

Lokala företag kan inte köpa sponsorplatser eller dra annan nytta av arrangemanget, då ACM har ensamrätten.

Handbollslandslaget har snittlön på 678 000 kr 

Det är skillnad på folk och folk, inte minst ekonomiskt i idrottens värld.

 Svensk handboll, med sikte VM-final i Tele 2 söndagen den 29 januari, spelar i helt annan division än Janne Anderssons fotbollslandslag eller Sam Hallams Tre Kronor.

När padel-Sverige har problem och rappporterna dugger tätt om konkurser och nedläggningar  avslöjas att Zlatan Ibrahimovic satsar och investerar i ny papadelhall I Stockholm.

Sveriges VM-succé på hemmaplan samlar storpublik på både arenor och framför skärmar. Som mest följde 1 265 000 personer Sveriges kvartsfinaldrama mot Egypten på TV6, vilken innebar den näst mest sedda handbollsmatchen någonsin på streamingtjänsten Viaplay.

– Fantastiskt fina siffror. Det betyder mycket när hela Idrottsverige samlas framför vår sport, säger Stefan Lövgren, VD för Svenska Handbollslandslaget.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Luftslott – eller en seriös satsning? Framtiden ger svar.

Hamburgerkedjan Brödernas intåg i Hockeyettan-laget Väsby IK, rör upp känslor i hockey-Sverige.  Högst ropade Aftonbladet som skrek i falsett att Väsby har ”sålt sin själ, falskhet & tjuveri”

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Striden om läsarna, och tittarna, tar fart. Tidningarnas kamp intensifieras. Expressen är senaste beviset. En stor satsning är presenterad och består av att locka människor som vill ha levande bilder. Expressen har säkrat tv-rättigheterna till ett 60-tal försäsongsmatcher i fotboll.

Hockeyallsvenska Djurgården har presenterat ännu en profilvärvning, 36-årige Linus Klasen, närmast från spel i den schweiziska andra ligan med EHC Visp. Av familjeskäl har Klasen valt att bryta kontraktet och flytta hem till Huddinge. Avtalet är på tre år och han väntas debutera redan till helgen.