Strålande affärer i Malmö FF
- Kraftigt ökade intäkter från publik och sponsorer är så klart den stora orsaken, säger MFF:s ordförande Bengt Madsen.
- Men vi är också nöjda med att vi har kunnat pressa kostnadssidan.
Det som imponerar allra mest är sponsorintäkterna som steg från blygsamma 5,8 miljoner till 32,3 miljoner kronor.
Ett snitt om 20 061 åskådare innebar 22,2 miljoner i publikintäkter. Därtill ska 6,4 miljoner noteras i souvenirförsäljningen.
Det ska ställas mot 37,8 miljoner i lönekostnader.
Vid klubbens årsmöte presenteras också fakta runt nya riskkapitalbolaget Pildammarna Invest AB. Ett antal investerare bidrar med pengar i hopp om att de ska växa vid spelarförsäljningar.
Pildammarna gjorde en investering om 8 miljoner kronor medan MFF lade till 1,5 miljoner när Adonso Alves köptes. Med dagens ekonomiska bild i MFF får nu Pildammarna en första avkastning om 3,1 miljoner kronor.
Skulle MFF sälja Afonso Alves till en annan klubb för 12 miljoner kronor är fördelningen en annan:
- Då skall MFF först ha tillbaka våra två miljoner i runda svängar, sedan ska klubben och bolaget dela på resten. Alltså, fem miljoner vardera, säger Bengt Madsen i MFF till Sydsvenska Dagbladet.
I bokslutet har MFF reserverat 15 miljoner kronor i avkastning till Pildammarna.
- Det är vad bolaget maximalt kan få under en fyraårsperiod ifall vi tvingas sälja spelare och fortsätter gå med stor vinst.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.