Americas Cup drog in 77 miljoner
Det fanns en prognos om att budgeten skulle överskridas med 15 miljoner, men i dagsläget tyder en del på att budgeten håller något så när.
Den slutliga notan kan inte ta form förrän i december, men det talades om en total kostnad om ca 80 miljoner kronor, och det beloppet tycks stämma.
Arrangörerna, region Skåne och Malmö kommun, får betala minst 55 miljoner kronor. Sedan tillkommer de 30 miljoner kronor för hamnbygge som Malmö kommuns satsade i tävlingsområdet.
– Vi är nöjda, säger Malmös turistdirektör Lars Carmén i Sydsvenska Dagbladet.
Prognoserna förmedlade en bild om minst 150 000 besökare och en konsumtion på 160 miljoner kronor, vilket ska jämföras med dagens siffror om 113 000 turister och att de spenderade 76 miljoner. Till den summorna kommer så småningom även de företagsmöten och seminarier som anordnades i anslutning till tävlingen.
– Vi uppskattar att utfallet blir ungefär som vi räknat med, säger Lars Carmén.
De samhällsekonomiska effekterna för främst sysselsättning och skatteintäkter visar också på ett bra resultat. Förhoppningarna är också goda om att siffrorna för hotell, vandrarhem och andra turistanläggningar i Malmö och regionen ska bli positiva.
För att få ytterligare besked ska Lunds universitet göra en vetenskaplig undersökning av hur media bevakat evenemanget, nationellt och internationellt och därutöver genomförs en specialkörning för evenemanget i samband med den så kallade TuristDataBasens årliga undersökningar av svenska folkets turistvanor. Där medverkar 24 000 svenskar i intervjuer och får på frågor gälleande var och hur de reser, utlägg med mera.
Här är fakta för dagen:
Antal besökare i publikområdet samt vid invigningen: 113 000 personer
Antal Malmöbor: 61 000 (54 procent)
Antal turister (dvs personer som inte har sin hemvist i Malmö): 52 000
Genomsnittligt antal besök i publikområdet per besökare: 2,7
Så mycket spenderade turisterna generellt (dvs turister som var i Malmö av annat skäl än tävlingarna men som passade på att titta): 75,6 miljoner kronor
Så mycket spenderade turister som i första hand kom för tävlingarna: 62, 7 miljoner kronor.
Antal hotellnätter som bokades genom arrangörerna: 14 725
Andel hotellnätter som betalades av Region Skåne och Malmö kommun: 9 000 (i pengar cirka 10 miljoner)
Genomsnittlig konsumtion per besökare och dygn: 412 kronor
Genomsnittlig konsumtionen per besökare under hela vistelsen: 1454 kronor
Turisternas hemvist: 74 procent kom från Skåne. 16 procent kom från utlandet framförallt Danmark.
Undersökningen bygger på en telefonenkät bland 500 slumpvis utvalda Malmöbor samt intervjuer med knappt 600 besökare på publikområdet. Temo och Turismens utredningsinstitut har gjort undersökningen
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.