Djurgården satsar mot Europa

Djurgården är kanske hetare än någonsin. Laget är på väg mot ett nytt SM-guld samtidigt som det avslöjas att klubbens riskkapitalbolag har ett överskott om 13 miljoner kronor plus. Dessutom tillkommer 20 miljoner i en nyemission.
Djurgården Fotboll AB har en framgångsrik verksamhet, idrottsligt som ekonomiskt. Trots att bolaget skrivit av en sådan investering (sju miljoner kronor) som rekryteringen av Mattias Jonsson gäller en prognos om ett plus om13 miljoner kronor.

Försäljningen av Sören Larsen, hängavtal på Mikael Dorsin och Andreas Johansson, och rejält drag i sponsorförsäljningen förklarar överskottet.

- I dag är det ett riktigt bolag med en god likviditet och ett bra resultat. Vi har kommit långt sedan klubben hade tio miljoner i minus. Dessutom har vi många bra spelare i truppen, säger Tommy Jacobson, storägare och ordförande i bolaget.

Han ser allt det positiva som sker och behöver därför inte gråta, åtminstone inte särskilt mycket över att Proffice hoppar av som huvudsponsor för Djurgården. Bemanningsföretaget ska ge ut en ny gratistidning om arbetsmarknaden, en kostsam satsning och därför upphör avtalet efter endast ett år.

Proffice har investerat cirka tre miljoner kronor i Djurgården och marknadschefen, Thomas Magnuson, säger:

- Samarbetet har fungerat bra och vi har haft många bra kundaktiviteter. Men man har inte råd att göra allt. Vi prioriterar om, säger Thomas Magnuson, marknadschef Proffice Sverige.

Proffice har övertygats om det rätta med Dagens Möjligheter, en ny gratistidning som ska tryckas i 100.000 exempel till kunder, anställda, politiker och allmänheten.

I Djurgården gläds Tommy Magnusson över andra och positiva rapporter. Nyligen presenterades ett nytt avtal med Adidas. Ett kontrakt som beräknas vara värt 50 miljoner kronor. Överhuvudtaget möts de offensiva tankarna i det nybildade bolaget Nätverk Europa A av stort intresse. Hittills har marknadsarbetet gett 25 miljoner.

- Målsättningen är att förstärka med ett par spelare som går rakt in i laget. Ett drömscenario hade varit att behålla Tobias Hysén ett år till, det vore nästan det bästa nyförvärvet, och sedan förstärka med två, tre spelare som går rakt in i laget, säger Tommy Jacobson, ordförande i Djurgården Fotboll AB.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.