När en match blir en affär

Konsten att göra affär av en träningsturné och en landskamp bevisas vid svenska fotbollslandslagets besök på Costa Rica. Avgörande är publikens intresse för att se fotboll, då finns affärsmännen där i lika hög grad som spelarna.

Konsten att göra affär av en träningsturné och en landskamp bevisas vid svenska fotbollslandslagets besök på Costa Rica. Avgörande är publikens intresse för att se fotboll, då finns affärsmännen där i lika hög grad som spelarna.

 

Alla ska göra en ekonomisk vinst utom åskådaren som ändå mäter en vinst i behållningen av att få se matchen.

Costa Rica-äventyret tydliggör händelsernas gång:

+ Kentaro Group är det internationella företaget som köpte tv-rättigheterna till svensk fotboll för att i sin tur sälja vidare till hugade spekulanter.

+ TV4 lade bästa budet och har tillgång till ett stort antal matcher, bl a den på söndag mot Costa Rica. TV4 kalkylerar med en plusaffär via försäljning av reklamtid i samband med sändningen.

+ Dessutom, Joseph Ramirez driver företag Bavaria Productions och lever på att arrangera matcher i Central- och Sydamerika. Han har garanterat Svenska Fotbollförbundet en kostnadsfri vistelse och står för hotell, mat och transporter till ett värde av en halv miljon kronor. Hans förhoppning om en egen vinst styrs av hur många åskådare som kommer till matchen.

- Jag tror det blir ungefär 10 000 så jag blir inte rik på den här matchen, säger Ramirez i Aftonbladet.

I tidningen uppger Ramirez att han vill ordna matcher mot Peru och Chile för Blågult under 2008.

Förbundet behöver alltså inte betala för den här turnén. Flygkostnaderna står Kentaro för, enligt tidigare avtal.

– Jag tycker det här är ett bra system. Det gör att vi lättare kan komma till sådana här ställen och spela fotboll, säger landslagschefen Lars Richt till Aftonbladet.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.