Krönikör attackerar Aftonbladet

Ska Sveriges största tidning verkligen ta sig an uppgiften att driva utvecklingen i Sveriges största sport? Även en så pass medioker fotboll som den svenska går uppenbarligen att sälja med mördande reklam. Svenska Dagbladets krönikör, Jan Majlard, går till attack mot Aftonbladet och dess dubbla roller, dels som sponsor till svensk fotboll, dels som granskare av samma svenska fotboll.

”Ska Sveriges största tidning verkligen ta sig an uppgiften att driva utvecklingen i Sveriges största sport? Även en så pass medioker fotboll som den svenska går uppenbarligen att sälja med mördande reklam”.
Svenska Dagbladets krönikör, Jan Majlard, går till attack mot Aftonbladet och dess dubbla roller, dels som sponsor till svensk fotboll, dels som granskare av samma svenska fotboll.

 

”Rättigheter har i pengarullningen blivit ett modeord till skillnad från skyldigheter. Medie- och marknadsgycklare hänger på. Vem ska till slut stå för omdömet?” frågar Majlard och vill starta en diskussion om det annorlunda beteende som bryter in på idrottens domäner.

”Jag tycker att det är sorgligt och väldigt tråkigt att inte fler ifrågasätter vad som sker”, fortsätter Majlard och påpekar ”Fotbollens sätt att breda ut sig och bygga sitt varumärke saknar motstycke i svensk idrott. Vem hade för 15 år sedan trott att ett schweiziskt företag skulle ha vinstintresse av att äga rättigheterna till allsvenskan?”
Det här sker samtidigt som Fredrik Ljungberg blir den andra landslagsspelaren som nobbar Aftonbladets journalister. Zlatan Ibrahimovic har sedan 2003 nobbat alla samtal med tidningen.

- Fredrik ger inte intervjuer med Aftonbladet sedan en tid tillbaka, säger Ljungbergs agent, Claes Elefalk, till Resume.se.

Skälet är en krönika från den 2 januari där Sportbladets Peter Wennman är skoningslös mot Ljungberg och bland annat kallar honom överbetald och överskattad.

-  Det finns mycket att säga om det där, men det kommer jag att göra på eget vis. Ni får vänta och se vad som händer, säger Peter Wennman själv.

- Det är naturligt att en skribent exempelvis skriver att en spelare spelat dåligt och allmänt granskar den sportsliga insatsen kritiskt. Det är åsikter som vi självklart accepterar. Men om någon skriver konkreta osanningar är en gräns överskriden, menar Ljungbergs agent Claes Elefalk på CAA Sports.

Elefalk vill träffa Aftonbladets chefredaktör Jan Helin och väntar på besked om när ett möte kan hållas.

Läs mer
 

 

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.