En slipad och världsvan affärskvinna
- Jag vill vara konkurrensmässig även i framtiden, sade Annika när hon mötte svensk press i Dubai, platsen där hon ska ta farväl.
Lämpligare plats är väl svårt att hitta. Hon har vunnit Dubai Ladies Masters de två senaste åren och Dubai är expanderande, kokande, kittel av affärer. Annikas nya liv.
Mot en halv miljard
För det räcker inte med att Annika Sörenstam på sin 15 år långa proffskarriär dragit in närmare 200 miljoner kronor i prispengar och det dubbla i sponsring- och reklamintäkter, pundet och varumärket ska förvaltas också.
Annika beskriver sig själv som ”kontrollfreak” och har förstås koll på allt som är nödvändigt för att bli bäst , oavsett idrott eller affärer. Egentligen tog varumärket Annika fart i samband med hennes uppmärksammade framträdande på The Colonial i Texas 2003. Det var då hon blev första kvinna sedan 1945 att spela på herrarnas tour i USA.
Förutom gigantisk exponering så blev Annika ett namn synonymt med ”guts and glory” och en tjej helt i amerikanernas smak. En idrottare att ta på allvar. Sedan dess har tankarna växt fram om en ny karriär vid sidan av tävlandet, men lika framgångsrik.
Kläder, parfym, vin – och bröllop
Annika har sin egen träningsakademi i Orlando i Florida. Annika Foundation är hennes stiftelse, i Sverige bär Scandinavian TPC hosted by Annika hennes namn liksom Annika Cup och Annika Team. I USA finns Annika Invitational.
Hon har en klädkollektion hos Cutter & Buck, egna designade kepsar från Gogie Girl, eget smycke och i vår ett eget rött vin (75% syrah, 25% cabernet) och en parfym som lanseras i USA på mors dag.
I januari gifter sig Annika med Mike McGee, som nu också är vd i Annikas bolag. Han säger till Svensk Golf att ”målsättningen är att expandera varumärket till nya affärsområden där vi kan tjäna pengar utan Annikas fysiska närvaro. Annika har varit världsetta i golfen och nöjer sig inte med mindre i affärsvärlden.”
Unik som bandesigner
Annika är också den enda kvinnliga golfaren i dag som designar golfbanor. Det började i Kina, på Mission Hills och fortsatte med Euphoria Golf norr om Johannesburg. Nu ska hon göra om Mount Pleasant i Charleston, USA och bygga en ny bana i Red Mountain i British Columbia, Samt en bana i Malaysia utanför Kuala Lumpur.
Ni kanske undrar om Sverige är aktuellt? Inte just nu. Varken för att bygga golfbanor, bo i sommarhus, eller flytta ”hem”. Jo, kanske en liten business där Annika lånar sitt namn till en ny serie produkter (Becare) för golfare som har problem med rygg, armbågar och liknande.
Men det är världen som är 38-åriga Annikas arbetsfält. I dag umgås hon, spelar med och träffar filmstjärnor, kändisar, framgångsrika människor på det mest naturliga sätt. Hon håller tal inför tusentals åskådare och verkar trivas med det.
Från den lilla tjej från Bro som var så rädd för att hålla segertal att hon valde att förlora i klubbmästerskapet, har det vuxit fram en slipad och världsvan affärskvinna med alla förutsättningar att lyckas även här. Framgång föder framgång.
Mest lästa just nu
Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt.
I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.
En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.
Den ekonomiska bilden av Dam-EM 2025 klarnar allt mera.
Via flera fans och besökare vid arenorna har omsättningen ökat avsevärt. Nu avslöjas att 600 000 biljetter är sålda och att de förväntade intäkterna väntas uppgå till inte mindre än 128 miljoner euro och därmed budgeteras prispengarna till 41 miljoner euro. Det står också klart att Dam 2025 redan överträffar alla tidigare arrangemang.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.
I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.
I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm, valts som nummer tre av Chicago.