"Fyll en buss och du får betalt"

Även de äldsta, största och mest prestigefyllda idrottstävlingarna har problem i denna tid av finansiell oro. Som British Open i golf och Wimbledon i tennis. British Open jagar publik bland klubbar för att ersätta sponsorer och Wimbledon räknar om prispengarna.

British Open är världens äldsta och största golftävling av klass (tycker vi i Europa i alla fall) och spelas för 138:e året. Den här gången på skotska Turnberry. Försäljningen av sponsorskap har minskat med nära 25 procent mot i fjol med noll sålda sponsorpaket bland de allra dyraste varianterna.

Biljetter ersätter sponsorer

Detta har fått Royal & Ancient Golf Club (R&A) som arrangerar British Open att använda oortodoxa metoder för att locka åskådare till tävlingen. R&A lockar nu med att varje skotsk klubb, eller klubb i norra England som fyller en buss med åskådare får 250 pund. Allt för att med biljettintäkter fylla en del av intäktsbortfallet från sponsorer.

- Vi är väldigt medvetna om det ekonomiska klimatet, säger David Hill, ansvarig för tävlingar inom R&A till The Guardian. Vi har en lojal grund av åskådare som kommer till tävlingen varje år och vi vill att de ska känna att de får valuta för pengarna. The Open ska vara utsålt.

Wimbledon, tennisens motsvarighet, ökar sina prispengar i år. Inte för att man har extra gott ställt utan för att kompensera spelarna för pundets fall mot euro och dollar. Prissumman höjs med 6,2 procent till 12,6 miljoner pund och där segraren i herr- respektive damklassen får 850 000 pund. En höjning med 13 procent.

Wimbledon renoverat

- Att det är en kraftigare höjning procentuellt för de som kommer långt i turneringen är för att det just är dessa spelare som driver turneringen framåt, säger klubbens ordförande Tim Phillips till Reuters och konstatar lakoniskt:

- Most of the players here don´t bank in sterling…

Wimbledon har också lagt stora pengar på renovering av anläggningen vilket finansierats med obligationer för biljetter till turneringar fram till 2015. Det betyder bland annat ökad publikkapacitet från 36 000 till 40 000 sittplatser.

På tv-sidan har man positivt nog skrivit ett sexårigt avtal med ESPN Star Sports om sändningar för 24 länder över hela Asien. Det gäller tv, mobilt, internet och radiosändningar och värderas till 36 miljoner dollar.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Om man kan och vill tro på artificiell intelligens tar USA, Kanada och Sverige topplaceringarna vid ishockey-VM. Artificiell intelligens kan mycket väl gissa rätt, eftersom den redan lyckades förutspå det finska mästerskapet i hockey, som slutspelades för några veckor sedan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.