Fotbollsmatadorernas miljardkamp

Allt är supportrarnas förtjänst, vare sig de sitter på arenan eller framför tv:n. Därför fortsätter miljardrullningen inom den globala fotbollen. Real Madrid är den första klubben i världen med intäkter över 400 miljoner euro samtidigt som Barcelona öknar intäkterna mest.

Försäljningen av tv-rättigheter har nått astronomiska belopp och visar ingen tendens att sjunka utan tvärtom. Fansen vill se sitt lag, vare sig de kan göra det på plats eller via ett tv-abonnemang, och de är villiga att betala.

Spanska stjärnlagen drar ifrån

Bästa bevisen finns i Spanien. Real Madrid och Barcelona, de två spanska fotbollsmatadorerna triggar varandra till en kamp som saknar motsvarighet. Båda köper spelare för summor som ingen ens kunde drömma om för några år sedan och båda ökar såväl omsättning som intäkter för varje år.

Beviset finns i revisionsfirman Deloittes årliga rankning.

- Real Madrid och Barcelona har skapat ett tydligt intäktsgap mellan sig och de övriga europeiska konkurrenterna, och ser ut att behålla de två högsta platserna inom överskådlig framtid, särskilt om pundet inte stärks gentemot euron, säger Alan Switzer, i Deloittes Sports Business Group, i ett uttalande.

Den senaste ranking visar siffror från säsongen 2008/09. Hur ska då se ut för den senaste säsongen när de spanska konkurrenterna tog ny sats och handlade spelare som Kaka, Ronaldo och Zlatan och startade en cirkus med tv-pengar, supporterprylar och biljettköer?

Med stjärnorna steg alla belopp

Det är femte året i rad som Real toppar denna världslista. Många bedömare är ivriga att påpeka vansinnet i det ekonomiska racet, men likväl visar Real också de största intäkterna, inte minst från tv. Med Kaka och Ronaldo kunde klubben kräva ännu mera betalt av tv-bolagen.

Real Madrid och Barcelona drog in 160 respektive 158,4 miljoner euro på de avtalen just 2008/09. Till saken hör att de spanska klubbarna själva förhandlar om tv-ersättning medan man i övriga länder gör avtal centralt och sedan fördelas pengarna mellan alla föreningarna i respektive liga.

Det måste vara ett världsrekord när Real Madrid har tjänat 11 miljarder på tv-försäljning under de senaste sju säsongerna.

Real Madrids rekordomsättning till trots, det var Barcelona som visade den största ökningen eftersom omsättningen steg med smått ofattbara 57 miljoner euro jämfört med året innan. Det innebar också att Manchester United förpassades till tredje plats.

Samtidigt ska noteras att såväl Bayern München, Chelsea som Milan tappade intäkter liksom ytterligare sex klubbar bland de 20 främsta. Sju av dessa är från England.

Och, som Deloitte också varnar för, skuldbördan är skrämmande stor i många klubbar.

Världsranking i pengar

Siffrorna gäller säsongen 2008/09, inom parentes året innan 2007/08:

1.(1) Real Madrid, Spanien: 401,4 (365,8)
2. (3) Barcelona, Spanien: 365,9 (308,8)
3. (2) Man United, England: 327,0 (324,8)
4. (4) Bayern München, Tyskland: 289,5 (295,3)
5. (6) Arsenal, England: 263,0 (264,4)
6. (5) Chelsea, England: 242,3 (268,9)
7 (8) Liverpool, England 217,0 (207,4)
8 (11) Juventus, Italien: 203,2 (167,5)
9 (10) Inter, Italien: 196,5 (172,9)
10 (7) Milan, Italien: 196,5 (209,5)

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.