Superettan backas upp av TV4 och ny sajt

Superettan i fotboll får en uppbackning i år som aldrig förr. Men så finns där också fler klassiska lag och fler kända profiler än någonsin. TV4 Sport sänder upp till 60 matcher och superettan.se är en ny webbportal som ytterligare ska stärka intresset.

- Vi satsar dubbelt från föregående år, säger TV4:s programledare, Anna Brolin.

TV4 Sport backar upp sändningarna med en annonsoffensiv och trailers i sina egna kanaler. Dessutom lanseras superettan.se som är en satsning av klubbarna och Föreningen Svensk Elitfotboll, (SEF). Budskapet är att besökaren ska kunna följa matchomgångarna genom helt nya infallsvinklar.

- Grundidén är att väcka ett intresse för fotboll hos morgondagens publik. En yngre målgrupp som består av både killar och tjejer. Personligen tror jag att det är det ultimata sättet att skapa ett större intresse, säger Jan Wahlqvist, projektledare på SEF.

Portalen ska bli en mötesplats där människor kan ta del av klubbarna i Superettan och information om vad som finns och vad man kan göra i anslutning till matcherna.

På sajten finns också Superkartan som är ett community för möten mellan klubbar, supportrar och nya målgrupper. Här finns också bloggar där en av bloggarna specifikt vänder sig till tjejer.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

35 000 löpare anmälde sig till Göteboegsvarvet och betalade anmälningsavgift Men Corona-epidemin  stoppade loppet - utan att pengarna återbetalades. Det förfarandet ska nu synas av synas konsumentverket via ett så kallattillsynsärende.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.