Barcelona betalar 2 miljoner till Unicef

”Vi ska givetvis tjäna pengar, men vi är inte en klubb som ska ge vinst till ägarna utan vi använder pengar till att köpa spelare och till välgörenhet”, fastslog Barcelonas marknadschef, Lander Unzueta, som har gästat Stockholm Media Week.

Förlusten mot Inter i semifinalen av Champions League smärtade, men Unzueta förklarade:

- Vi vill vinna, men med ett offensivt spel med fair play och det ska vara roligt. Vi vill inte vinna med catenaccio. Fansen ska ha kul. Och vi har ett ansvar mot de 2000 ungdomar som bär tröjan varje dag.

"Vi ska underhålla publiken"

Han betonar att fotboll ska vara ett nöje för publiken. Med catenaccio avser han ett snålspel och ett gnetande, och något sådant är helt främmande i Barcelona.

- Vi är glada över att vi var i semifinal och över att laget i stort går bra. Så här är det i sport, ibland vinner man och ibland förlorar man, sa Unzueta till Fotbollskanalen.

- Vi är glada över laget och det har varit en spektakulär tid de senaste åren.

Växa för att kunna göra nytta

Han gav också en bakgrund till att Barcelona är ett av världens största och framgångsrikaste varumärken.

- Mottot om att FC Barcelona är mer än en klubb är myntat av klubbens president på 1960-talet, för fem år sedan drog vi upp en ny vision som bygger på det men kan gälla även i dag och på en global nivå där klubben ska växa för att kunna göra nytta. Vi är verkligen dedikerade att göra skillnad, säger Lander Unzueta.

På åtta år har klubben ökat omsättningen från 1,2 till 4 miljarder kronor samtidigt som antalet medlemmar har ökat från 100 000 till 175 000.

Unzueta framhåller hur tv-intäkter, biljetter och andra intäkter är de samma i Barcelona som i andra klubbar. Han ser ingen särskild tävlan mot Real Madrid:

- Man byter inte klubb som supporter

- Nej, det är ingen tävling för vi tävlar inte om samma personer. Man kanske byter bilmärke eller ölmärke men man byter inte klubb, sa marknadschefen till Fotbollskanalen.

Det unika med FC Barcelona förutom en särklassig fotbollskunskap är att man saknar kommersiell reklam på tröjan. I stället betalar klubben faktiskt 2 miljoner dollar för att bära Unicefs logo.

- Fifa har 208 länder medlemmar, Unicef 162 länder, jag blev chockad första gången jag hörde det. Vi är globalt inriktade på utbildning och hälsa och fotbollen är inte målet utan ett bra verktyg att försöka hjälpa utsatta och svaga barn.

Svensk fotbolls ledarduo, ordföranden Fredrik Reinfeldt och generalsekretaren Andrea Möllerberg har efter framgångsrikt lobbying arbete inom RF öppnat för ett förändrat ”tak” vad gäller RF:s ekonomiska stöd till specialidrottsförbunden, som SvFF, Svenska Fotbollförbundet..

Vid kommande Riksidrottsforum i Norrköping finns på dagordningen bland annat ett nytt förslag gällande det ekonomiska stödsystemet för perioden 2026-2035.

Svenska Skidskytteförbundet gör en historisk satsning på anläggningar – 10 miljoner kronor avsätts till en ny anläggningsfond. Det är det största enskilda projektet i förbundets historia,

Syftet är att ge föreningar runt om i landet möjlighet att nå utveckling med förbundets bygge som mall. Med den här investeringen  finns förhoppningen att säkra sportens tillväxt.

Två anhängare till SHL-laget Linköpings HC stängs av i två år efter att ha visat upp bilder på  den avlidne HV-målvakten Stefan Liv. De visade bilderna mot HV-klacken som ett hån.

Händelsen skedde den 28 september i Saab Arena i Linköping, hemmalaget 2-1-besegrade HV 71.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Idrottens sponsorintäkter fortsätter att öka, men endast för de större förbunden.  De tio största redovisar intäkter från sponsorer på sammanlagt 594 miljoner, en ökning med 25 miljoner från 2023.

Idrottens Affärer har tagit del av en unik kartläggning som visar att klyftorna mellan de stora förbunden och de mindre har ökat. Anledningen är främst avregleringen av Svenska Spels spelmonopol.

Folkspel är föreningslivet eget lotteribolag. Sedan i våras erbjuder de föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

Senaste dragningen var det Kungälvs HK som hade en vinnare och som dessutom genererade lika mycket till den egna klubbkassan.

Ordförande Björn Norberg:

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.