Barcelona betalar 2 miljoner till Unicef

”Vi ska givetvis tjäna pengar, men vi är inte en klubb som ska ge vinst till ägarna utan vi använder pengar till att köpa spelare och till välgörenhet”, fastslog Barcelonas marknadschef, Lander Unzueta, som har gästat Stockholm Media Week.
Annons

Förlusten mot Inter i semifinalen av Champions League smärtade, men Unzueta förklarade:

- Vi vill vinna, men med ett offensivt spel med fair play och det ska vara roligt. Vi vill inte vinna med catenaccio. Fansen ska ha kul. Och vi har ett ansvar mot de 2000 ungdomar som bär tröjan varje dag.

"Vi ska underhålla publiken"

Han betonar att fotboll ska vara ett nöje för publiken. Med catenaccio avser han ett snålspel och ett gnetande, och något sådant är helt främmande i Barcelona.

- Vi är glada över att vi var i semifinal och över att laget i stort går bra. Så här är det i sport, ibland vinner man och ibland förlorar man, sa Unzueta till Fotbollskanalen.

- Vi är glada över laget och det har varit en spektakulär tid de senaste åren.

Växa för att kunna göra nytta

Han gav också en bakgrund till att Barcelona är ett av världens största och framgångsrikaste varumärken.

- Mottot om att FC Barcelona är mer än en klubb är myntat av klubbens president på 1960-talet, för fem år sedan drog vi upp en ny vision som bygger på det men kan gälla även i dag och på en global nivå där klubben ska växa för att kunna göra nytta. Vi är verkligen dedikerade att göra skillnad, säger Lander Unzueta.

På åtta år har klubben ökat omsättningen från 1,2 till 4 miljarder kronor samtidigt som antalet medlemmar har ökat från 100 000 till 175 000.

Unzueta framhåller hur tv-intäkter, biljetter och andra intäkter är de samma i Barcelona som i andra klubbar. Han ser ingen särskild tävlan mot Real Madrid:

- Man byter inte klubb som supporter

- Nej, det är ingen tävling för vi tävlar inte om samma personer. Man kanske byter bilmärke eller ölmärke men man byter inte klubb, sa marknadschefen till Fotbollskanalen.

Det unika med FC Barcelona förutom en särklassig fotbollskunskap är att man saknar kommersiell reklam på tröjan. I stället betalar klubben faktiskt 2 miljoner dollar för att bära Unicefs logo.

- Fifa har 208 länder medlemmar, Unicef 162 länder, jag blev chockad första gången jag hörde det. Vi är globalt inriktade på utbildning och hälsa och fotbollen är inte målet utan ett bra verktyg att försöka hjälpa utsatta och svaga barn.

Mitt i bedrövelsen kommer glädjebeskedet – RF och Fotbollförbundet  har lyckats skrapa ihop 35 miljoner kronor som delas ut som stöd  i stöd till de allsvenska lagen, Klubbarna i herrallsvenskan får dela på nästan 27 miljoner och de i damallsvenskan får  knappt 3 miljoner.

Är det en ny affärsidé, eller..?För att nyttja entréhallen vid Tegera arena som vaccinationscentral tar Leksands IF 3 000 kr per dag. Några mil bort väljer Smedjebackens kommun  att inte ta en krona i betalning för att att regionen ska kunna använda Barken Arena i samma syfte.

Förhoppningen om färre restriktioner för idrotten finns inte i nuläget - i stället förlängs gällande restriktioner på grund av pandemin till den 17 maj. Det gäller både Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd samt begränsningsförordningen vilket innebär fortsatt 8 personer vid offentliga tillställningar och allmänna sammankomster Likaså blir det fortsatt stopp för ungdomar att börja idrotta.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Rådgivnings- och revisionsföretaget EY blir ny huvudpartner till Svensk Innebandy. Det signerade avtalet sträcker sig över 2023 och innebär att EY blir huvudpartner för de svenska landslagen, de allsvenska serierna, SM-finalen samt officiell partner för Svenska Cupen. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

IFK Göteborg förstärker truppen med Marek Hamsik – en sensationell övergång och av många betraktad som allsvenskans fräckaste värvning genom tiderna.

 Denoch slovakiske storstjärnan kom till Göteborg på söndagen, undersöktes av läkare på måndagen då han också besökte Kamratgården och skrev sedan på ett sex månader långt kontrakt med IFK.