Barcelona betalar 2 miljoner till Unicef

”Vi ska givetvis tjäna pengar, men vi är inte en klubb som ska ge vinst till ägarna utan vi använder pengar till att köpa spelare och till välgörenhet”, fastslog Barcelonas marknadschef, Lander Unzueta, som har gästat Stockholm Media Week.

Förlusten mot Inter i semifinalen av Champions League smärtade, men Unzueta förklarade:

- Vi vill vinna, men med ett offensivt spel med fair play och det ska vara roligt. Vi vill inte vinna med catenaccio. Fansen ska ha kul. Och vi har ett ansvar mot de 2000 ungdomar som bär tröjan varje dag.

"Vi ska underhålla publiken"

Han betonar att fotboll ska vara ett nöje för publiken. Med catenaccio avser han ett snålspel och ett gnetande, och något sådant är helt främmande i Barcelona.

- Vi är glada över att vi var i semifinal och över att laget i stort går bra. Så här är det i sport, ibland vinner man och ibland förlorar man, sa Unzueta till Fotbollskanalen.

- Vi är glada över laget och det har varit en spektakulär tid de senaste åren.

Växa för att kunna göra nytta

Han gav också en bakgrund till att Barcelona är ett av världens största och framgångsrikaste varumärken.

- Mottot om att FC Barcelona är mer än en klubb är myntat av klubbens president på 1960-talet, för fem år sedan drog vi upp en ny vision som bygger på det men kan gälla även i dag och på en global nivå där klubben ska växa för att kunna göra nytta. Vi är verkligen dedikerade att göra skillnad, säger Lander Unzueta.

På åtta år har klubben ökat omsättningen från 1,2 till 4 miljarder kronor samtidigt som antalet medlemmar har ökat från 100 000 till 175 000.

Unzueta framhåller hur tv-intäkter, biljetter och andra intäkter är de samma i Barcelona som i andra klubbar. Han ser ingen särskild tävlan mot Real Madrid:

- Man byter inte klubb som supporter

- Nej, det är ingen tävling för vi tävlar inte om samma personer. Man kanske byter bilmärke eller ölmärke men man byter inte klubb, sa marknadschefen till Fotbollskanalen.

Det unika med FC Barcelona förutom en särklassig fotbollskunskap är att man saknar kommersiell reklam på tröjan. I stället betalar klubben faktiskt 2 miljoner dollar för att bära Unicefs logo.

- Fifa har 208 länder medlemmar, Unicef 162 länder, jag blev chockad första gången jag hörde det. Vi är globalt inriktade på utbildning och hälsa och fotbollen är inte målet utan ett bra verktyg att försöka hjälpa utsatta och svaga barn.

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.