Golfturister spenderar 50 miljoner

Golfklubbarna på Gotland står väl rustade att möta golfturister från såväl fastlandet som utlandet. Ny inspiration, ett nytt sätt att tänka och ökat samarbete mellan såväl klubbarna som övrig turistnäring ska öka antalet golfturister på Gotland.

Det står klart sedan Svenska Golfförbundet presenterat resultatet av golfturistprojektet GolfGotland, tillsammans med golfklubbarna på Gotland, i Vinterträdgården på Clarion Wisby Hotel i Visby.

Satsning på GolfGotland

- Målet är att kunna bemöta både svenska och utländska golfturister på ett bra sätt, samt ge dem en härlig upplevelse – såväl på som utanför banan,säger Matz Bengtsson, klubbchef på Visby GK, en av alla de klubbchefer som deltagit i projektet, tillsammans med styrelsemedlemmar från golfklubbarna på Gotland: Gotska GK, Gumbalde GK, Ljugarns GK, När GK, och Visby GK.

Projektet GolfGotland har initierats av Svenska Golfförbundet, pågått sedan 2008 och innehållit utbildning inom ledarskap, engelska, service och bemötande, varumärke, samt restaurangdrift.

Det har ingått som en del i Svenska Golfförbundets satsning Carry 2011, som finansierats med stöd från den Europeiska Socialfonden.

20 000 golfturister

Målet har varit att utveckla medarbetare på Gotlands golfklubbar. Det i sin tur ska lyfta golfen på Gotland, vilket slutligen ska locka fler golfturister som spenderar mer pengar - och därmed ökar intäkterna för all turism på ön.

Cirka 20 000 golfturister från fastlandet besöker Gotland årligen. Dessa spenderar tillsammans cirka 50 miljoner kronor i form av resor med båt, boende, golfspel, mat, dryck och shopping – en betydande intäkt för det gotländska näringslivet.

Caroline Olsson, servitris på Visby golfklubb, gick utbildningarna inom bemötande och restaurang:

Se nya lösningar

- Jag fick framför allt ny inspiration och mer lust att arbeta. Mitt bästa knep är att vara glad och trevlig – och att alltid se gästen. Så lockar vi fler, gladare och nöjdare gäster, tror jag.

Christer Martinsson, styrelsemedlem i Gotska golfklubb, gick utbildning inom ledarskap. Den leddes av Troed Troedson, Paradigmmäklarna, som föreläser för många av Sveriges framgångsrika företag:

- Utbildningen har lärt mig att tänka utanför ramarna, att tänka lite bredare. Det har jag haft nytta av, bland annat i den budgetprocess som vi nu befinner oss i med golfklubben. Som exempel arrenderar vi klubbhuset av kommunen. Tack vare ett bredare tänkande funderar vi nu på en helt annan lösning, säger Christer Martinsson.

Johan Kannerberg, golfförbundets projektledare för Carry 2011, där Projekt GolfGotland ingår, säger:

- De gotländska golfklubbarna har varit engagerade och visat prov på stor förändrings- och förbättringsvilja. Den positiva inställningen märks också i resultaten från projektet. Det ser ljust ut för golfturismen på Gotland.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.