Nu bryter han med Nike

Zlatan Ibrahimovic har brutit med Nike. Ett tufft beslut där Zlatan efter 15 år av samarbete säkert funderade både en och två gånger. Men nu vill han satsa allt på sitt eget klädmärke.
Vid lanseringen av A-Z framkom uppgifter om Zlatans brytning med Nike och nu bekräftas att avtalet har upphört efter att han och Nike varit ett par i 15 år. Foto: Marcus Eriksson, TT

 

På onsdagen tränade Zlatan i Adidas-skor och inte Nike inför fredagens EM-möte mot Italien. Betraktare lade märke till skiftet och reagerade.

Zlatan Ibrahimovic och Nike har varit ett par i runt 15 år. Bara via det långvariga avtalet har han blivit mångmiljonär. Han har varit starkt förknippad med  det amerikanska multinationella företaget. 

23 miljoner för fyra år

Nike skriver bara kontrakt med de största stjärnorna för att skapa marknadsföring och identifikation inom skor, kläder, utrustning och tjänster. Verksamheten styrs från huvudkontor nära Beaverton i Oregon och har visat årsöverskott på runt 25 miljarder dollar årligen.

I oktober 2014 hade Nike och Zlatan svårt att enas. Då bröt han kontraktet, men skilsmässan varade inte längre än till sommaren.

Plötsligt spelade han i Nike-skor sedan parterna kommit överens. Uppgifter förekom om att stjärnan hade begärt 23 miljoner kronor för ett kontrakt om fyra år.  Och enligt fransk press var han till slut överens med Nike om ett avtal fram till och med 2019.

"En stor konkurrent"

Men under tiden har förhoppningen och möjligheterna att skapa ett eget klädmärke ökat avsevärt och lagom till EM var allt klart - Zlatan startar eget.

Till Sportbladet bekräftar Zlatan själv att Nike numera är en konkurrent:

- Ja. En stor sådan, sa han lite skrattande.

- Jag fick erfarenhet av att jobba med dem och nu är det här något helt nytt. Så mina gamla sponsorer är mina konkurrenter nu, lade han till.

Nu gäller hans eget klädmärke A-Z. Nike har inte kommenterat vad som har skett, men ytterligare en bekräftelse är att Zlatan har tränat i Adidas-skor och inte Nike som har varit det självklara valet i dryga 15 år.

Med Djurgården tillbaka i SHL, efter 4-1  i matcher mot AIK i den hockeyallsvenska finalen är frågan förstås om det mesta mästarlaget, med 16-guld, kan göra en ”Brynäs”.  Att som nykomling vinna grundserien säsongen 2025-2026 och gå fram ändå till SM-final. 

Triumfen är fin fjäder i troféhatten för säsongnye sportchefen Niklas Wikegård, 60 år, som hoppade av glamour-jobbet i TV 4-studion för att leda DIF tillbaka till SHL.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.