Nu bryter han med Nike

Zlatan Ibrahimovic har brutit med Nike. Ett tufft beslut där Zlatan efter 15 år av samarbete säkert funderade både en och två gånger. Men nu vill han satsa allt på sitt eget klädmärke.
Vid lanseringen av A-Z framkom uppgifter om Zlatans brytning med Nike och nu bekräftas att avtalet har upphört efter att han och Nike varit ett par i 15 år. Foto: Marcus Eriksson, TT

 

På onsdagen tränade Zlatan i Adidas-skor och inte Nike inför fredagens EM-möte mot Italien. Betraktare lade märke till skiftet och reagerade.

Zlatan Ibrahimovic och Nike har varit ett par i runt 15 år. Bara via det långvariga avtalet har han blivit mångmiljonär. Han har varit starkt förknippad med  det amerikanska multinationella företaget. 

23 miljoner för fyra år

Nike skriver bara kontrakt med de största stjärnorna för att skapa marknadsföring och identifikation inom skor, kläder, utrustning och tjänster. Verksamheten styrs från huvudkontor nära Beaverton i Oregon och har visat årsöverskott på runt 25 miljarder dollar årligen.

I oktober 2014 hade Nike och Zlatan svårt att enas. Då bröt han kontraktet, men skilsmässan varade inte längre än till sommaren.

Plötsligt spelade han i Nike-skor sedan parterna kommit överens. Uppgifter förekom om att stjärnan hade begärt 23 miljoner kronor för ett kontrakt om fyra år.  Och enligt fransk press var han till slut överens med Nike om ett avtal fram till och med 2019.

"En stor konkurrent"

Men under tiden har förhoppningen och möjligheterna att skapa ett eget klädmärke ökat avsevärt och lagom till EM var allt klart - Zlatan startar eget.

Till Sportbladet bekräftar Zlatan själv att Nike numera är en konkurrent:

- Ja. En stor sådan, sa han lite skrattande.

- Jag fick erfarenhet av att jobba med dem och nu är det här något helt nytt. Så mina gamla sponsorer är mina konkurrenter nu, lade han till.

Nu gäller hans eget klädmärke A-Z. Nike har inte kommenterat vad som har skett, men ytterligare en bekräftelse är att Zlatan har tränat i Adidas-skor och inte Nike som har varit det självklara valet i dryga 15 år.

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.