Uppåt för utförsåkningen

Säsongen 2016-2017 gav ett rekordresultat för svenska skidanläggningar. Det såldes skipass för 1, 46 miljarder kronor. En ökning med nästan sex procent jämfört med rekordsäsongen året före.

Upp för svenska skidanläggninga

 

Det är SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation, som presenterar siffrorna. Allra bäst gick det för Gävleborg, som ökade omsättningen med nästan 15 procent. Västerbotten och Värmland ökade med sju procent. Antalet skidåkardagar för de 50 största anläggningarna ökade med tre procent.

Dalarna och Jämtland/Härjedalen är fortfarande populärast. Samtidigt ökar omsättningen för ett flertal anläggningar i södra Sverige som besöks av många danskar.

Under 2016 investerade Sveriges skidanläggningar över 400 miljoner kronor i liftar, nedfarter, restauranger och infrastruktur. De som ökade mest, Kläppen, Stöten och Kungsberget, är exempel på det.

Vinterns siffror vittnar om en stabil och attraktiv bransch, som fortsätter att locka många skidåkare. Våra skidanläggningar står väl rustade och blir alltmer snösäkra, säger Titti Rodling, vd för SLAO.

SkiStar äger och driver Skandinaviens fem största alpina anläggningar, Sälen, Åre, Vemdalen i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge. Dessutom Hammarbybacken i Stockholm samt St Johann i Österrike.

När vi summerar niomånadersresultatet kan vi presentera det bästa resultatet i SkiStars historia, säger företagets vd Mats Årjes.

SkiStar sålde SkiPass för 5,1 miljarder kronor. Bokningsläget inför nästa säsong är 14 procent bättre jämfört med samma tidpunkt förra året.

Företaget kommer att investera 262 miljoner kronor till vintern 2017-2018.

Det är guld i den vita varan.

Här är alla siffror:

Branschrapporten 2016/2017 

Fakta 

1. Förändring i skipassförsäljning i de större skidlänen jämfört med 2015/2016:

Gävleborg: +14,7 procent

Dalarna: +4 procent

Jämtland: +5,7 procent

Norrbotten: +0,5 procent

Värmland: +7,7 procent

Västerbotten: +7 procent

2. Skipassförsäljning (liftkort) 2016/2017 för Sveriges 15 största skidanläggningar:

 

Anläggning

Skipass-omsättning 2017

Förändring i % jämfört med 2016

Marknadsandel

Skistar Sälen (Lindvallen, Tandådalen, Hundfjället)

327 601 000

2,40%

22,40%

Skistar Åre (Åre, Duved)

259 499 000

4,40%

17,80%

Skistar Vemdalen (Björnrike, Vemdalen, Klövsjö)

142 954 000

7,80%

9,80%

Romme Alpin

72 294 000

5,00%

5,00%

Branäs

70 517 000

11,30%

4,80%

Idre Fjäll

68 100 000

-4,00%

4,70%

Kläppen Ski Resort

50 300 000

12,60%

3,40%

Stöten

44 900 000

12,20%

3,10%

Hemavan/Tärnaby

37 432 000

6,90%

2,60%

Kungsberget

31 026 000

25,20%

2,10%

Ramundberget

29 200 000

11,80%

2,00%

Hamrafjällets lift (Tänndalen)

28 000 000

1,80%

1,90%

Järvsö

26 283 000

16,50%

1,80%

Lofsdalen

22 038 000

6,40%

1,50%

Orsa Grönklitt

17 175 000

14,80%

 1,20%

 



Göran Söderlund

Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Den femte vinnaren i Folkspels nya JOYNA-lotteri win-win drogs i fredags och Per-Ola Kullberg från Rydsgård vann 100 000 kr. Fotbollsklubben Rydsgårds AIF sålde den vinnande lotten och för det belönades även de med 100 000 kr, som går direkt till föreningens verksamhet.

”Per-Ola är ledare för ett av våra tjejlag, så jag fick veta att både han och föreningen hade vunnit nästan direkt i fredags”, säger en glad Håkan Palm, Ungdomsansvarig Rydsgårds AIF.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.