Jakt på nya föreningar som vill tjäna pengar
Svenska Friidrottsförbundet och ideella Folkspel växlar upp sitt samarbete.
– Att våra föreningar genom åren tjänat över 269 miljoner på att sälja Folkspels produkter talar väl för sig självt om hur viktig Folkspel är som partner till oss, säger Jan Larsson, marknadschef på Svenska Friidrottsförbundet.
Sedan 2013 har Svensk Friidrott och Folkspel – föreningslivets eget spelbolag – haft en nära relation med varandra. Förutom aktiviteter och marknadsföring vid evenemang och verksamheter har fokus varit att på olika sätt stötta föreningarna i deras arbete med att öka sina intäkter.
– Folkspel brinner för föreningslivets intäkter och inte minst för alla eldsjälar som varje dag, året om investerar sin tid i föreningarna. Det är ett engagemang som vi delar, fortsätter Jan Larsson.
Under 2022 utökades samarbetet med ett projekt där fyra föreningar – IFK Göteborg, Malmö AI, Sundsvalls Friidrottsförening och Eslövs IF – utsågs till ambassadörsföreningar för samarbetet. De skulle med hjälp av ett årskoncept tjäna pengar via försäljning av Bingolotter och Sverigelotter från Folkspel. Syftet är att kunna använda erfarenheter från dessa föreningar som goda exempel för övriga föreningar och hur de kan öka sina intäkter.
– Det har gått över förväntan och kvartetten toppar listan över de friidrottsklubbar som på lottförsäljning tjänat mest pengar under 2022. Tillsammans har de fått utbetalt över 1,2 miljoner kronor. Under 2023 är ambitionen att hitta ytterligare fyra föreningar som verkar efter samma upplägg, säger Marcus Angelin, ansvarig för försäljning förening, Folkspel
I avtalet ingår även ett ambassadörskap med fyra aktiva landslagsutövare. Det handlar om Simon Sundström (3 000 meter hinder), Simon Pettersson (diskus), Vanessa Kamga (diskus) och Kim Amb (spjut).
– För oss är det givetvis angeläget att upplysa alla friidrottsföreningar om vilka möjligheter vi erbjuder för att stärka deras klubbkassa och genom att använda stora profiler på elitnivå blir det enklare att kommunicera ut. Vi är dessutom medvetna om att långt ifrån alla på elitnivå har de ekonomiska möjligheter som borde finnas för att fullt ut kunna satsa på sin sport och att vi även där kan göra skillnad, säger Carina Olofsson, ansvarig för samarbete förbund/organisationer på Folkspel, och fortsätter:
– Sedan är det med stolthet som vi är en del av ett så starkt varumärke och en idrott som tillhör de mest folkkära i vårt land.
Det nya avtalet innebär även att Folkspel blir en Nationell Partner med rättigheter och exponering kring alla tävlingar och verksamheter som förbundet arrangerar.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar