Jakt på nya föreningar som vill tjäna pengar

Svenska Friidrottsförbundet och ideella Folkspel växlar upp sitt samarbete.

– Att våra föreningar genom åren tjänat över 269 miljoner på att sälja Folkspels produkter talar väl för sig självt om hur viktig Folkspel är som partner till oss, säger Jan Larsson, marknadschef på Svenska Friidrottsförbundet. 

Sedan 2013 har Svensk Friidrott och Folkspel – föreningslivets eget spelbolag – haft en nära relation med varandra. Förutom aktiviteter och marknadsföring vid evenemang och verksamheter har fokus varit att på olika sätt stötta föreningarna i deras arbete med att öka sina intäkter. 

– Folkspel brinner för föreningslivets intäkter och inte minst för alla eldsjälar som varje dag, året om investerar sin tid i föreningarna. Det är ett engagemang som vi delar, fortsätter Jan Larsson.

Under 2022 utökades samarbetet med ett projekt där fyra föreningar – IFK Göteborg, Malmö AI, Sundsvalls Friidrottsförening och Eslövs IF – utsågs till ambassadörsföreningar för samarbetet. De skulle med hjälp av ett årskoncept tjäna pengar via försäljning av Bingolotter och Sverigelotter från Folkspel. Syftet är att kunna använda erfarenheter från dessa föreningar som goda exempel för övriga föreningar och hur de kan öka sina intäkter.

– Det har gått över förväntan och kvartetten toppar listan över de friidrottsklubbar som på lottförsäljning tjänat mest pengar under 2022. Tillsammans har de fått utbetalt över 1,2 miljoner kronor. Under 2023 är ambitionen att hitta ytterligare fyra föreningar som verkar efter samma upplägg, säger Marcus Angelin, ansvarig för försäljning förening, Folkspel

I avtalet ingår även ett ambassadörskap med fyra aktiva landslagsutövare. Det handlar om Simon Sundström (3 000 meter hinder), Simon Pettersson (diskus), Vanessa Kamga (diskus) och Kim Amb (spjut).

– För oss är det givetvis angeläget att upplysa alla friidrottsföreningar om vilka möjligheter vi erbjuder för att stärka deras klubbkassa och genom att använda stora profiler på elitnivå blir det enklare att kommunicera ut. Vi är dessutom medvetna om att långt ifrån alla på elitnivå har de ekonomiska möjligheter som borde finnas för att fullt ut kunna satsa på sin sport och att vi även där kan göra skillnad, säger Carina Olofsson, ansvarig för samarbete förbund/organisationer på Folkspel, och fortsätter:

– Sedan är det med stolthet som vi är en del av ett så starkt varumärke och en idrott som tillhör de mest folkkära i vårt land.

Det nya avtalet innebär även att Folkspel blir en Nationell Partner med rättigheter och exponering kring alla tävlingar och verksamheter som förbundet arrangerar.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Häcken har utvecklats till en unik klubb i Sverige.
-Men så har vi också jobbat hårt för att komma dit vi är i dag, betonar klubbdirektören, Marcus Jodin.
Han njuter av den ekonomiska bilden och uppmärksamheten – på ett annorlunda sätt.  Han ska nämligen göra dubbla starter i Vasaloppet!
Häcken har två lag i stafett-Vasan, Marcus ingår i det ena laget på fredagen och dessutom ska han starta i det stora loppet på söndag.
Han säger själv att han är rätt bra tränad och kan åka med ett leende.
Här är projektet som inte bara gynnar en idrott utan flera. Alla med något gemensamt – nämligen vatten.
Arena Vattnet är ett samarbete mellan idrottsförbund som har vattnet som sin arena – som segling, kanot, rodd, issegling, vattenskidor, wakeboard och motorsport på vatten.

Racingserien STCC  åtyerkommer i Göteborg och det innebär att en 625  meter lång bana ska byggas mitt inne i stan till premiären den 8-9 juni.. I dag  avslöjas att ett stort tävlingsområde ska anläggas vid sidan av Ullevi för premiären av världens första 100- procentiga elektriska nationella mästerskap.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Viaplay Group trycker gasen i botten och maxar utbudet av motorsport med den nya satsningen "Motorhelg" i TV10-  med flera svenskar i reportage.. Framför allt  om svenskarna som konkurrerar i  IndyCar-premiären den 10 mars, och porträtt av  om det svenska löftet, Dino Beganovics resa i Formel 3. I premiären blir det även dokumentärer, om F1-kval och highlights från F2-race..

Efter 62 minuters spel i allsvenskan för AIK förra säsongen såldes 16-årige Jonah Kusi-Asare på torsdagen till tyska mästarlaget Bayern München för 73 miljoner kronor, inklusive bonusar.

Det är den femte dyraste övergången genom tiderna från allsvenskan och är ännu ett exempel på hur allsvenska klubbar blir allt rikare på försäljning av unga spelare.