Ystad satsar på ytterligare en eventhall

För 205 miljoner ska Ystad få en ny arena för matcher och evenemang med plats för 2 500 åskådare. Den är en del i stadens största satsning hittills.
Österporthallen är Ystads inomhusarena sedan 1974 ch där spelar bland annat de två handbollslagen, Ystads IF och IFK Ystad sina matcher. Men nu kan de se fram emot en ny modern arena.

 

I augusti startar arbetet med arenans första del som beräknas vara klar årsskiftet 2015/2016. Ystad kommuns order är värd 205 miljoner och NCC blir byggare.

Under samma tak

NCC bygger redan Ystads nya badhus som är klart i augusti i år. Strax intill har NCC nu även fått i uppdrag att bygga en arena med träningshall och en delbar matcharena, för bland annat handboll.

I ett år har företaget och Ystad kommun samarbetat i partnering för bästa projektering av hallarna:

– Vår gemensamma planering ger bättre bygglogistik än hur det var tänkt från början, så nu kan träningar och tävlingar pågå som vanligt under hela byggtiden. Och istället för var sin byggnad placerar vi hallarna under samma tak. Det gör anläggningen mer kostnadseffektiv vilket gynnar budgeten, säger Ulf Jönsson, produktionschef på NCC.

Byggandet börjar i augusti

Markarbetet börjar i augusti och bygget av match- och evenemangshallen startar i höst. Först när den är klar årsskiftet 2015-2016 kommer NCC att riva den gamla Österporthallen. Därefter påbörjar NCC bygget av träningshallen. Hela arenan ska vara klar i slutet av 2016.

Det innebär att idrottandet i Österporthallen kan fortsätta ett och ett halvt år till, och att handbollssäsongen 2015/2016 börjar i gamla hallen och avslutas i nya matchhallen.

– Arenan, som också består av badhuset, är Ystads kommuns största satsning genom tiderna. Det blir en viktig mötesplats med ett centralt läge, säger Ann-Sofi Eriksson, projektledare på Ystads kommun.

Byggde även i Kristianstad

Matchhallen får en publikkapacitet för 2 500 personer och en matchplan på 40 x 20 meter som kan konverteras till två fullstora träningsplaner. Träningshallen får en publikkapacitet för cirka 150 personer med en matchplan på 40 x 20 meter. Arenan får även omklädningsrum, utrustning för skolidrott, ljudanläggning och elektroniska resultattavlor samt konferens- och VIP-lokal.

NCC byggde klart en liknande hall i Kristianstad år 2010, där handboll också är en stor sport.

Projektet genomförs i Partnering - en strukturerad samarbetsform där byggherre, konsulter och entreprenörer samarbetar.

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.