En lyckad investering för Göteborg

I dag, den 18 maj fyller Scandinavium 50 år! Den stora festen skjuts på framtiden, men Got Event kommer att bjuda på en ordentlig nostalgitripp i form av ett digitalt museum och magiska minnen i sociala medier. Vi uppmanar även alla besökare att dela med sig av sina bästa minnen under hashtagen #Scandinavium50.

Annons

 

Arkitekten Poul Hultberg ritade de första skisserna till vad som skulle bli Scandinavium redan på slutet av 1940-talet. Kostnaden för arenan blev dock en långdragen politisk fråga och det första spadtaget togs inte förrän 1969. Arenan invigdes till slut den 18 maj 1971 i samband med Göteborgs 350-årsfirande.

Sedan dess har evenemangen avlöst varandra. Här har världsartister, sportstjärnor och ryttare i absoluta toppklass uppträtt. Här har Frölunda vunnit SM-guld i hockey, och här har hoppfulla artister sjungit om segern i Melodifestivalen. Bland publikrekorden hittar vi Whitney Houstons konsert 1988 (14 606), landskampen i ishockey mellan Sverige och Tjeckoslovakien 1971 (13 963) och Mia Skäringers show NMFTG 2019 (55 000).

– Scandinavium har varit en oerhört lyckad investering för Göteborg. Att sedan 1971 ha levererat så många fantastiska upplevelser och minnen för livet är enastående. Magiska ögonblick i kombination med samhällsnytta och betydande turistekonomiska intäkter till staden tycker jag vi ska vara mycket stolta över, säger Got Events vd Lotta Nibell.

– Ett normalår anpassas Scandinavium upp till 150 gånger. För att till exempel ställa om arenan till handboll efter en hockeymatch jobbar 20–25 personer hela natten med att täcka isen, lägga på två olika golv för att få arenan anpassad till handboll. Den överlägset största förvandlingen sker under Gothenburg Horse Show, som varit ett årligen återkommande evenemang sedan år 1977. När sista hästen hoppat klart och evenemanget är slut ska arenan återställas igen på mindre än 48 timmar, berättar Mikael Jansson, platschef på Scandinavium.

 

– Scandinavium är Got Events motor. Med ungefär 100 evenemang varje år är det nästan alltid aktivitet inne i arenan. Dessutom står Scandinavium för nästan 40 procent av alla besökare som kommer till någon av våra nio arenor. Det är respektingivande, fortsätter Lotta Nibell.

Arenafrågan är fortsatt på tapeten, men oavsett vad som händer i framtiden kan vi konstatera att Scandinavium har gett oss flera magiska ögonblick under sina 50 år. Och vem vet – kanske blir det ett 60-årsjubileum också?

Evenemangsstatistik

Cirka 4 600 evenemang

Över 28 miljoner evenemangsbesökare

16 europamästerskap

18 världsmästerskap

Över 1 200 Frölundamatcher (cirka 10 miljoner besökare)

Lansering av Scandinaviums digitala museum kommer att ske den 4 juni på Got Events webbplats i samband med Göteborgs 400-årsjubileum.

Kontaktperson:

Susanna Magnusson

Marknadschef, Got Event

031 - 368 44 90

Susanna.magnusson@gotevent.se

Got Event är Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag och driver några av Sveriges mest älskade arenor; Bravida Arena, Frölundaborg, Gamla Ullevi, Scandinavium, Träningshallen, Ullevi, 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Världsstjärnan Annika Sörenstam fortsätter att ge tillbaka till golfen. Just nu pågår den nionde upplagan av ANNIKA Invitational Europe och ANNIKA Cup på Isaberg Golfklubb i Småland, 15-17 juni. Ett samarrangemang med Svenska Golfförbundet där Annika frikostigt bjuder på sig själv och tips ur sin långa och framgångsrika karriär till morgondagens stjärnor inom damgolfen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.