Åre-VM belönat på eventgala
Sju priser delas ut till företag som på ett kreativt och effektivt sätt använt sponsring och/eller event i sin externa såväl som interna kommunikation i syfte att nå marknadsvinster.
Åre fick priset med motiveringen: "Visonen var att genomföra de bästa alpina världsmästerskapen någonsin med banbrytande element som adderade nya värden och upplevelser. Och visst lyckades man med det." tog
- Fantastiskt roligt, det här är slutet på en av de roligaste perioderna i våra liv. Synd att inte all de 1 750 hjältarna som genomförde VM i Åre kunde vara här i kväll. Vår affärsidé var "don´t worry be happy" pch det räckte långt, sa Lasse Lindqvist, ledande i VM-organisationen i sitt tacktal.
I motiveringen beskrevs arbetet väl: "Ett kraftfullt hästjobb där man lyckades engagera allt från gräsrotsnivå till högsta ledning. Hela Åre var integrerat i lösningen och blev en angelägenhet för hela Sverige. 563 miljoner tv-tittare från hela världe. En härlig folkfest där man ändå lyckades behålla intresset på det det som var det viktigaste - tävlingarna".
600 galagäster fanns i Globen i Stockholm och andra pristagare var Baluba Event AB via ett uppdrag för Nokia Awards 2007, louder och Microsoft för Halo 3, Sports&Brands och DHL Express Sverige för DHL Football Delivered, Greetings Sweden, PS Communication och Carlsberg för Carlsberg presents Åre 2007/Alpine World Ski Championships, Vattenfall AB, Håkanson United och National Geographic Society för Combat Climate Change samt Telia för Boten Andy.
Mest lästa just nu
Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.
Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda.
Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.
- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Ludvig Åberg är tillbaka, och då är också TVtittarna där. I synnerhet när det handlar om en Major på Augusta National, klenoden på touren. The Masters gäller torsdag-söndag med en Ludvig Åberg i stort begär.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.