957 rallymil fyllda av äventyr
Som ett par exempel på vilka resurser som mobiliseras:
/Mitsubishi har vunnit de sju senaste Dakar Rally och totalt tolv gånger. Därför kan inte ambitionen vara annan än ytterligare en seger, denna gång i nya Racing Lancer 3.0 V6 turbo diesel motor som premiärvisades på Paris Salongen i oktober.
Fyra förare med varsin bil ny backas upp av ett team om 65 personer som har tillgång till servicefordon, helikoptrar och flygplan.
/Många bilar, lastbilar och motorcyklar anlände med båt till Sydamerika. De fyra Volkswagen Race Touareg som ska köra rallyt kom däremot med två fraktflygplan. De 280 hästkrafter starka Race Touareg-bilarna, som var och en väger 1900 kg, monterades på speciella flygfraktspallar och förseglades innan de fördes med lastbil till Amsterdam Schiphol där de lastades parvis i McDonnell-Douglas MD11-fraktplan. Väl framme väntade serviceteamet som på Volkswagenfabriken i Pacheco utanför Buenos Aires gjorde de sista justeringarna.
Flest motorcyklar
Dakar-rallyt fick ställas in 2008 efter alla oroligheter i Västafrika och nu har tävlingen flyttats över Atlanten till Sydamerika och avgörs 3-18 januari. Starten går i Argentinas huvudstad Buenos Aires och därefter följer en resa på ca 957 mil genom Argentina och Chile innan cirkeln sluts med mål i Buenos Aires den 18 januari.
Drygt 530 ekipage är anmälda. Störst är motorcykelklassen med runt 230 tvåhjulingar, klassen med fyrhjuliga motorcyklar har ett 30-tal anmälda och till det kommer 200 bilar och 80 lastbilar.
Många av de senaste upplagornas favoriter och segrare som Cyril Despres, Marc Coma, Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz och Luc Alphand är på plats i Sydamerika. Fransmannen Stephané Peterhansel har chansen att försvara sin titel i bilklassen, tangera finländaren Ari Vatanens rekord där på fyra segrar och nå tio segrar totalt i Dakar-rallyt eftersom han också vunnit motorcykelklassen sex gånger.
De tävlande kommer att få uppleva tuffa utmaningar med 14 specialsträckor på totalt 565 mil. Sträckorna varierar från 21,5 mil upp till hela 66,6 mil. Fyra av sträckorna är över 50 mil. Dessutom tvingas de köra på 3 000 meters höjd när Anderna ska passeras.
Eurosport sänder varje dag med kommentatorerna Janne Tromark och Björn Waldegård. I startfältet finns sex svenskar, Thomas Berglund, Annie Seel och Henrik Rahm i motorcykelklassen samt Tina Thörner, Pelle Wallentheim och Olle Ohlsson i bilklassen.
Specialbyggd mc
Hon är nominerad till Årets Kvinna i tidningen Glamour. Men nu har hon annat att tänka på
Annie Seel, en 39-åring som med startnummer 93 ställer upp med sin specialbyggda KTM 525 i franska proffsteamet Meca'System.
- Där har jag en mekaniker och all support och reservdelar, äntligen har jag riktigt bra förutsättningar.
- Jag har nu kört två Dakarrallyn (2002 och 2007) och ett antal VM-rallyn. Där har jag lärt mig att det alltid är nåt som går fel... Självklart vill jag göra allt bättre denna gång. Framför allt försöka undvika de misstag som jag har gjort tidigare. Jag satsar att komma bland topp 40.
Tuffast på motorcykeln
På sin hemsida rapporterar hon om förberedelserna:
- Vi ska klara totalt 950 mil efter en liten omväg genom Chile... Då brukar drygt halva startfältet ha brutit tävlingen. Men jag tror jag har oddsen med mig, hittills har jag nått målet i varje rallytävling.
Annie Seel anser att den tuffaste utmaningen inom Rally Raid är att köra motorcykel.
- Som mc-förare både kör och navigerar man till skillnad från bilekipagen som består av förare och kartläsare. Detta ställer höga krav på simultankapacitet – att köra i 150 km/h samtidigt som man ska göra spårval, läsa kompass, roadbook, trippmätare och GPS.
- Detta är mycket farligt och det gäller att alltid göra en korrekt bedömning av hastighet, terräng och förmågan att navigera. För att hålla ner hastigheterna har tävlingsledningen ibland uteslutit GPS-användning, vilket försvårar navigationen och håller ner farten.
Hon påpekar också att en mc-förare är utsatt för väder och vind när kyla, ökenstormar och regn slår till.
Nominerad som Årets Kvinna
Annie Seel har kallats helt galen, men det tar hon som en komplimang för hon har antagit ett motto -”ingen minns en fegis”. Det har blivit en livsstil och har fört henne runt hela världen. En passion som hon varken kan eller vill motstå. Annie Seel har valt sin egen väg, ibland kantad av motgångar men oftast med succé.
- Det är en styrka att hitta eller bygga sin egen stege i karriären, arbetslivet eller livet i stort.
Själv är hon utbildad marknadsekonom som startade reklambyrån Happy Industries AB och reklamnätverket Salladh.com.
Apropå nomineringen som en av tre orädda kvinnor till titeln "Årets Kvinna" i tidningen Glamour säger hon:
- Jag är förvånad och glad. Det känns rätt otippat att jag skulle nomineras i en så glamorös tidning - det är ändå en rätt macho och oglamorös sport jag håller på med. Även om jag försöker vara "prinsessa" mellan varven.
Nu väntar dock en helt annan roll, så långt ifrån en prinsessa som det kan tänkas.
Annie Seal är beredd. "Att köra motorcykel under 16 dagar är det mest påfrestande i den här tävlingen", menar den 29-åriga äventyrartjejen.
Mest lästa just nu
Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.
Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda.
Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.
Fotbollens allsvenska klubbar gör för lite för att motverka våld och ordningsstörningar.
-Många vågar inte ta tag i problemet. Vi har försökt motverka det här, och vi hoppas att arrangören tar ett större ansvar.
Per Engström, sektionschef för polisens nationella operativa avdelning var mycket tydlig i en intervju med Sportspegeln på söndagskvällen.
Vem blir Årets Svenska Kvinna 2025? Kommer SWEA Internationals utmärkelse att gå till en av Sveriges mest internationellt framgångsrika affärskvinnor, en läkare och humanitär hjälparbetare, en hyllad skådespelare och regissör, en generalmajor inom Försvarsmakten, en världsrekord-hållande simmare eller en motorsports-legend?
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Alla friidrottsvänner är att gratulera. Sporten får rekordmycket utrymme i TV, i synnerhet i år, men även framåt. Både Discovery och SVT är angelägna om att bjuda på direktsändningar från galor världen över. SVT har säkrat rättigheter till 2030 - och i ett flerårigt avtal med nyaGrand Slam Track har Warner Bros och därmed Discovery kommit över rättigheter i Europa och Asien och nya Superligan.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.