95,4 miljoner såg Super Bowl

95,4 miljoner amerikaner såg Pittsburgh Steelers vinna Super Bowl i söndags kväll. Det är den näst bästa tittarsiffran och den tredje högsta tittarsiffran i amerikansk tv någonsin.

Super Bowl, en underbar match mellan Steelers och Arizona Cardinals i Tampa Bay Florida, hade sin högsta tittarsiffra i den sista kvarten då favoriterna Steelers pressades hårt av uppstickaren Cardinals.

Enligt Nielsen Media Research och nfl.com såg över 100 miljoner tv-tittare just avslutningen som blev högdramatisk när Steelersstjärnan Ben Roetlishberger hittade Santanio Holmes med en makalös passning för touchdown med 35 sekunder kvar av matchen.

Reklamkupp lyckades 

För första gången de senaste sju åren sågs också slutskedet av matchen av fler tittare än de alltid omtalade (och rekorddyra) reklamfilmerna som ses fler gånger då tittare har spelat in och kör dessa på dvd.

Bingo blev det för Go Daddy Group, som valt att köra sin reklamfilm med racingstjärnan Dana Patrick i slutet av matchen, normalt en chansning då tv-tittandet sjunker dramatiskt om matchen är ”körd”. Nu var Go Daddy Groups reklam den mest sedda under kvällen.

Fjolårets Super Bowl har tv-rekordet. New York Giants besegrade New England Patriots inför 97,4 miljoner amerikanska tittare, rekord för ett idrottsevenemang.  Super Bowl ses ju också av hundratals miljoner tv-tittare världen över.

Överträffade inte MASH

Det mest sedda tv-programmet i USA genom tiderna nådde 106 miljoner tv-tittare. Kan du gissa vilket? Det var det allra sista avsnittet av serien MASH 1983.

I USA är Super Bowl några nervösa timmar för el- vatten- och avloppsexperter när halva amerikanska folket samtidigt i några avbrott ska hämta en pilsner i kylskåpet, fixa kaffe eller gå på toaletten. Logistik och teknik verkar dock ha fungerat.

I Pittsburgh firades det förstås rejält när stadens hjältar tog klubbens sjätte seger i Super Bowl. 400 poliser hade spärrat av delar av downtown och allra populärast kanske segern var bland skolungdomarna sedan stadens styrande beordrat sovmorgon på måndagen för alla elever.

 


 

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.