You Tubes grundare i eget F1-stall

Formel 1 i Valencia betyder 4 miljarder i intäkter för den spanska regionen. Samtidigt har fotbollsklubben skulder på 5 miljarder. Nu säljer klubben aktier till supportrarna. Samtidigt går YouTubes grundare in i Formel 1.

Att Formel 1 är en affärsmässig tummelplats och genererar stora pengar kommer knappast som en nyhet. Men arrangörerna av F1-tävlingen i Valencia i helgen passade på att avslöja vad F1-racet 2008 betydde för den spanska regionen. Svaret är drygt 4 miljarder kronor.

Turism, lokalt näringsliv, medieuppmärksamhet. Allt sammanlagt värderat till drygt 4 miljarder av arrangörerna för Formel 1-loppet i spanska Valencia. Årets tävling avgjordes i helgen inför 81 000 åskådare tävlingsdagen och 160 000 totalt tävlingsveckan. Ändå vill Valencia byta datum inför nästa år till oktober för att inte kollidera med den stora europeiska semesterperioden i augusti.

Lite mer knackigt går det för Valencias fotbollslag. Där har nu klubben sålt 26,5 miljoner aktier till 26 000 av klubbens supportrar. Allt för att börja minska på skuldberget på över 5 miljarder (!) kronor, vilket motsvarar fem gånger den årliga intäkten...

Tillbaka till motorcirkusen så är det klart att det blir GP i Japan även fortsättningsvis. Dock inte på Fujibanan utan på Suzuka, i år och i ytterligare två år framåt. Detta sedan Bernie Ecclestone träffat japanska företrädare just i Valencia under F1-helgen.

Så är det klart att Chad Hurley, en av grundarna till videosajten YouTube, stoppar in en del sparade slantar i ett nytt amerikanskt Formel 1-stall, USF1. Stallet ska vara färdigt att köra hela 2010 års säsong. Det blir det första amerikanska stallet i just den här motorcirkusen på 40 år.

Hurleys målsättning är att använda sporten hårdare i mediesammanhang, främst video och med ett nytt koncept för F1-fans att mötas på internet. YouTube såldes 2006 för 1,65 miljarder dollar till Google, men Chad Hurley är fortfarande vd för företaget.

 

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med  förbättrade villkor.

Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.