U 21-EM en ekonomisk succé

130 miljoner kronor spenderade turisterna som såg matcherna vid U21-EM i somras i Sverige. Uppmärksamheten motsvarade ett annonsvärde på 187 miljoner.

- Det är höga omsättningssiffror jämförelsevis med andra idrottsevenemang, och speciellt för ett mästerskap under den allra högsta nivån inom en idrott. Staten, tillsammans med värdstäderna som tagit en viss ekonomisk risk i arrangemanget, är de ekonomiska vinnarna på turneringen, säger Sofia Zere på Turismens Utredningsinstitut (TUI) som varit projektledare för analysen.

Turistekonomisk analys

TUI har räknat ut att besökarna gjorde av med 777 kronor per dygn på respektive spelort. Därtill motsvarade uppmärksamheten i lokal och nationell media för de fyra värdstäderna Göteborg, Halmstad, Helsingborg och Malmö ett annonsvärde på 187 miljoner kronor.

Det är Svenska Fotbollförbundet och de fyra värdstäderna som beställt den turistekonomiska analysen av U21-EM som avgjordes mellan den 15-29 juni i somras.

- Vi visste att det fotbollsmässiga delen skulle bli bra för svensk fotboll, men vi ville också se hur samhället gynnas av att vi arrangerar ett mästerskap på hemmaplan. Det här är ett bra redskap för oss inför vår ansökan om att tillsammans med Norge försöka få EM 2016, säger SvFF:s generalsekreterare Sune Hellströmer.

intervjuade åskådare

Från 703 längre intervjuer och 1 446 kortare intervjuer vid matcherna, som totalt sågs av 163 196 åskådare framkom att turisterna vid turneringen konsumerade i genomsnitt 777 kronor per dygn (exklusive matchbiljetterna) under mästerskapet.

Värdet på konsumtionen uppskattas till 130 miljoner kronor, evenemanget genererade 81 årsverken. Den stora delen av konsumtionen gick till logi, handel och restaurang. I genomsnitt besökte åskådarna 1,8 matcher och genomsnittet blev 1,1 övernattning.

Mediaeffekterna har mätts av Infopaq, via webbkällor före, under och efter U21-EM och med en mätperiod 1 maj-12 juli. Intresset var givetvis störst i arrangörslänen. 10 900 artiklar noteras i undersökningen och det motsvarar (simulerats på tryckt press) ett annonsvärde av 187 miljoner kronor, fördelat på Malmö 69 mkr, Göteborg 66 mkr, Helsingborg 30 mkr och Halmstad 22 mkr.

 

 

Fotbollens omstridde ordförande, Fredrik Reinfeldt, som kandiderar för omval, är inte ensam i kampen mot Riksidrottsförbundets ”takregel”, det vill säga att inget specialidrottsförbund (SIF) kan erhålla mer än tio procent av det statliga stödet till idrotten.

Nu backas Reinfeldt upp av ishockeyns ordförande Anders Larsson men han argumenterar för en utfasning av nuvarande ”tak” från en annan utgångspunkt.

Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.

 Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.

Golf är en av Sveriges största idrotter och fortsätter att växa i antalet aktiva.

Faktum är att var tjugonde svensk är en aktiv golfspelare, Aldrig har så många människor ägnat sig åt golf! 

561 677 personer är medemmar i golfförbundet. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.