U 21-EM en ekonomisk succé

130 miljoner kronor spenderade turisterna som såg matcherna vid U21-EM i somras i Sverige. Uppmärksamheten motsvarade ett annonsvärde på 187 miljoner.

- Det är höga omsättningssiffror jämförelsevis med andra idrottsevenemang, och speciellt för ett mästerskap under den allra högsta nivån inom en idrott. Staten, tillsammans med värdstäderna som tagit en viss ekonomisk risk i arrangemanget, är de ekonomiska vinnarna på turneringen, säger Sofia Zere på Turismens Utredningsinstitut (TUI) som varit projektledare för analysen.

Turistekonomisk analys

TUI har räknat ut att besökarna gjorde av med 777 kronor per dygn på respektive spelort. Därtill motsvarade uppmärksamheten i lokal och nationell media för de fyra värdstäderna Göteborg, Halmstad, Helsingborg och Malmö ett annonsvärde på 187 miljoner kronor.

Det är Svenska Fotbollförbundet och de fyra värdstäderna som beställt den turistekonomiska analysen av U21-EM som avgjordes mellan den 15-29 juni i somras.

- Vi visste att det fotbollsmässiga delen skulle bli bra för svensk fotboll, men vi ville också se hur samhället gynnas av att vi arrangerar ett mästerskap på hemmaplan. Det här är ett bra redskap för oss inför vår ansökan om att tillsammans med Norge försöka få EM 2016, säger SvFF:s generalsekreterare Sune Hellströmer.

intervjuade åskådare

Från 703 längre intervjuer och 1 446 kortare intervjuer vid matcherna, som totalt sågs av 163 196 åskådare framkom att turisterna vid turneringen konsumerade i genomsnitt 777 kronor per dygn (exklusive matchbiljetterna) under mästerskapet.

Värdet på konsumtionen uppskattas till 130 miljoner kronor, evenemanget genererade 81 årsverken. Den stora delen av konsumtionen gick till logi, handel och restaurang. I genomsnitt besökte åskådarna 1,8 matcher och genomsnittet blev 1,1 övernattning.

Mediaeffekterna har mätts av Infopaq, via webbkällor före, under och efter U21-EM och med en mätperiod 1 maj-12 juli. Intresset var givetvis störst i arrangörslänen. 10 900 artiklar noteras i undersökningen och det motsvarar (simulerats på tryckt press) ett annonsvärde av 187 miljoner kronor, fördelat på Malmö 69 mkr, Göteborg 66 mkr, Helsingborg 30 mkr och Halmstad 22 mkr.

 

 

Även 2025 är Cristiano Ronaldo världens bäst betalda idrottare. Numera samlar han på pengar och varken meriter eller titlar. Han har tagit beslutet att verka i Saudiarabien - där pengarna finns. Så han bygger förmögenhet och ett affärsimperium.. Precis som förra året toppar den portugisiske fotbollsstjärnan Forbes årliga lista som nu är presenterad.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en  närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..

– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.

Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.

På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen. 

Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.