U 21-EM en ekonomisk succé

130 miljoner kronor spenderade turisterna som såg matcherna vid U21-EM i somras i Sverige. Uppmärksamheten motsvarade ett annonsvärde på 187 miljoner.

- Det är höga omsättningssiffror jämförelsevis med andra idrottsevenemang, och speciellt för ett mästerskap under den allra högsta nivån inom en idrott. Staten, tillsammans med värdstäderna som tagit en viss ekonomisk risk i arrangemanget, är de ekonomiska vinnarna på turneringen, säger Sofia Zere på Turismens Utredningsinstitut (TUI) som varit projektledare för analysen.

Turistekonomisk analys

TUI har räknat ut att besökarna gjorde av med 777 kronor per dygn på respektive spelort. Därtill motsvarade uppmärksamheten i lokal och nationell media för de fyra värdstäderna Göteborg, Halmstad, Helsingborg och Malmö ett annonsvärde på 187 miljoner kronor.

Det är Svenska Fotbollförbundet och de fyra värdstäderna som beställt den turistekonomiska analysen av U21-EM som avgjordes mellan den 15-29 juni i somras.

- Vi visste att det fotbollsmässiga delen skulle bli bra för svensk fotboll, men vi ville också se hur samhället gynnas av att vi arrangerar ett mästerskap på hemmaplan. Det här är ett bra redskap för oss inför vår ansökan om att tillsammans med Norge försöka få EM 2016, säger SvFF:s generalsekreterare Sune Hellströmer.

intervjuade åskådare

Från 703 längre intervjuer och 1 446 kortare intervjuer vid matcherna, som totalt sågs av 163 196 åskådare framkom att turisterna vid turneringen konsumerade i genomsnitt 777 kronor per dygn (exklusive matchbiljetterna) under mästerskapet.

Värdet på konsumtionen uppskattas till 130 miljoner kronor, evenemanget genererade 81 årsverken. Den stora delen av konsumtionen gick till logi, handel och restaurang. I genomsnitt besökte åskådarna 1,8 matcher och genomsnittet blev 1,1 övernattning.

Mediaeffekterna har mätts av Infopaq, via webbkällor före, under och efter U21-EM och med en mätperiod 1 maj-12 juli. Intresset var givetvis störst i arrangörslänen. 10 900 artiklar noteras i undersökningen och det motsvarar (simulerats på tryckt press) ett annonsvärde av 187 miljoner kronor, fördelat på Malmö 69 mkr, Göteborg 66 mkr, Helsingborg 30 mkr och Halmstad 22 mkr.

 

 

Han bygger ett egentligen osannolikt idrottscentrum mitt i de småländska skogarna.  Torsten Jansson är en levande önskedröm för idrotten. Tänk om det fanns fler sådana...

En kvarts miljard tar han ur egen plånbok för att bygga ett hotell, en multihall och en kommande friidrotts- och fotbollsarena - i ett samhälle med 900 invånare och en pizzeria.

Allt sker med privata pengar, förtjänade via hans 70 bolag.

Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.

Efter  Luleå är det nu Brynäs som i bestraffas med böter på 5 000 kronor samt förbud mot supporterartiklar på läktarplats i kommande fem matcher på bortais, så kallat flaggförbud..

Det var efter Brynäs-seger i Leksand, 4-1 den 28 november, som pyrotekniskt material antändes  av Brynäs-klacken i Tegera Arena.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. 

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.