Miljonsuccé ger ny SM-vecka
- Det känns förstås jätteroligt och vi är oerhört stolta över det förra arrangemanget. Vi visade att viljan fanns att lyckas tillsammans, trots att det var kort om tid. Vi fick också en otrolig respons och jag har i dag fått väldigt många mejl där folk tycker att det är roligt att vi fått SM-veckan igen, säger Maria Åslin, tf vd vid Sundsvall Arena.
Fem idrotter, skidor, curling, dragkamp, squash och snöskoter deltog i vintras. Nu ska antalet dubblas och flera förbund uppvaktas redan nu.
- Vi hade ingen alpin gren förra gången och det skulle vara jätteroligt om vi kunde få det den här gången. Dessutom har vi flera inomhusidrotter som vi hoppas på kan bli aktuella, säger Maria Åslin till Sundsvalls Dagblad.
Sundsvalls kommun investerade 1,3 miljoner kronor, räknade hem 700 000-800 000 kronor i skatteffekter och har nu också gjort en analys av SM-veckans betydelse:
• En omsättning på 6 miljoner kronor.
• 12 000 åskådare.
• SVT sände 8.25 timmar med 2,3 miljoner tittare.
• Media skrev 497 artiklar.
• SM-veckans annonsvärde var 80,9 miljoner kronor enligt analysföretaget Infopac.
- Vi vill utveckla SM-veckan och därför är det bra om arrangörsstaden även den andra SM-vinterveckan har både förutsättningar och ett upparbetat koncept. Vi har en etableringsperiod och Sundsvall kan bygga vidare på arrangemanget från 2009, är RF:s ordförande Karin Mattsson Weijbers förklaring till att Sundsvall får SM-veckan även 2011.
Mest lästa just nu
Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering
Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.