Årets mest spektakulära match
Hockey utomhus har inte många av dagens spelare känt på. Det blev därmed en chock när Färjestads tränare, Perra Johnsson, kommenderade ut hela sitt gäng på Tingvallas konstfrusna bandyplan och inte lät dem gå in i Löfgrens arena.
- Det är många nya intryck som ska in, sa FBK-tränaren som ville att spelarna skulle få känna på miljön, luften och blåsten.
Krävs tre slipare
Bara det att spelarna får dricka varm saft i stället för kall sportdryck eller att klubben tar med sig tre slipare, och inte en som normalt, för att hinna med att fixa skridskorna när förhållanden blir så mycket annorlunda.
Färjestads lirare får en chans att träna på Sveriges största hockeyarena kvällen före matchen. Frölunda ska också testa för att känna på de nya villkoren.
31 000 åskådare, inget tak, glasrink, kanske snö eller rentav blåst, därmed kyla som biter i kinderna – nu får stjärnorna pröva det som är vardag för motionsspelare i hockey och framför allt de flesta bandyspelare.
Till det unika hör också att Frölunda har låtit framställa en kopia av matchdräkterna från 1962 med klubbens initialer VF på bröstet. Ja, just det, efter tio minuters spel i tredje perioden ljuder Hesa Fredrik för att lagen ska byta sida.
Eftertraktade biljetter
Biljetterna har blivit dyrgripar, men Canal+ sänder matchen mellan Frölunda och Färjestad på nya Ullevi 28 december.
Det är första gången sedan 1970 som en hockeymatch i högsta serien spelas i en utomhusrink. Det gamla publikrekordet för en utomhusmatch i högsta serien är 23 192 åskådare när Frölunda mötte Djurgården för 47 år sedan just på Ullevi.
- Åskådarna kommer att känna fartvinden från spelarna, säger Frölundas klubbdirektör Mats Ahdrian.
2003 föddes idén, nu är det dags. I nära två månader har företaget Sport & Evenemang förvandlat innerplanen på den stora arenan.
Dyraste matchen någonsin
- Den här matchen kostar som 15 vanliga hemmamatcher att ordna. I gengäld drar vi in drygt fyra gånger så mycket i biljettintäkter. Tack vare specialsponsorer går det hela ihop.
Nu tituleras matchen som också den dyraste någonsin. Nära 8 miljoner kostar satsningen, men å andra sidan är biljettintäkterna av rekordformat.
- Den här matchen handlar inte om ekonomi utan att göra bra reklam för Frölunda och ishockey. Det gäller att positionera sig i en hårdare konkurrens inom idrotten och underhållningsindustrin, säger Mats Ahdrian.
För att göra evenemanget ännu mera spektakulärt bjuder arrangörerna på Europas största eldshow näst efter OS i Turin. Strax före match släcks hela arenan och sedan blir det en sprakande ljusshow,
Mest lästa just nu
Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner. Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.
SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.
I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
905 lag kom till start i årets Tiomila-orientering i Östgöta-skogarna utanför Finspång. Det är det högsta antalet sedan pandemin och ökar ersättningen till Tiomilaföreningen som äger tävlingen och SOFT, det svenska förbundet. Detta erhåller arrangörsersättning, baserat på antal lag, nu i storleksordningen 800 000 kronor.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
Hans karriär är en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott. 19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham och ett nytt kontrakt. Avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Han har gjort succé , men saknades i Tottenhams Europa League-trupp mot Bodö/Glimt på grund av en skada. Nu bekräftar Tottenhams tränare Ange Postecoglou att Bergvall troligtvis blir borta resten av säsongen.
– Han har sträckt ledbanden i fotleden. Skadan är allvarlig.