Inne med hockey utomhus

Det är inne med hockey ute. Succén med mötet Frölunda-Färjestad får omedelbart en fortsättning. Annandagen 2010 kräver värmlänningarna revansch och bjuder in göteborgarna till en revanschmatch på en parkeringsplats i Karlstad. Året därpå vill Frölunda upprepa arrangemanget på Ullevi.

Förlusten med 4–1 på Nya Ullevi har i sammanhanget mindre betydelse. Färjestad hade redan före den unika matchen börjat smida planer för ett eget arrangemang av motsvarande karaktär i Karlstad. Nu tillkännages planerna på en match på parkeringen utanför Lila Löfbergs Arena inför 20 250 åskådare.

- Vi sa från början när vi fick frågan av Frölunda att vi gärna skulle vilja ha en match i Karlstad också, säger Färjestads sportchef Thomas Rundqvist.

Under hösten har diskussionerna pågått och övergått till ett konkret förverkligande. Till vis del beroende på att Färjestad vill vara en del av det värmländska publikrekordet.  Det har Forshaga som mötte Djurgården den 4 november 1967 och då kom 10 610 åskådare

- Vi hoppas att det här ska bli en stor upplevelse för många. Vi gör det här för vår publik, våra samarbetspartners och för ishockeyn som varumärke, säger Färjestads ordförande Sture Emanuelsson.

Provisoriska läktare på den norra parkeringen utanför Färjestads egen hall ska ge plats för cirka 20 250 åskådare.

- Annandagen är en bra dag där alla är lediga och det är mycket ”hemvändare” i stan, betonar säger sportchefen Thomas Rundqvist.

I Göteborg tycker klubbdirektören Mats Adrian att det ska bli kul med en ny match utomhus och han avslöjar också att det redan finns planer på ett nytt arrangemang på Ullevi 2011.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.