Belåtenhet runt Volvo Ocean Race

Vågorna har lagt sig efter sommarens Volvo Ocean Race och det stopp som armadan gjorde i Stockholm. Nu har Stockholms Hamn presenterat en undersökning som visar att det var väl investerade skattemiljoner.

Många människor lockades och undersökningen vill påvisa att huvudstan fick turistvaluta. Det negativa är att Stockholms Stad fick ta ett större ansvar än vad som var tänkt och berodde på att det inte kom lika mycket pengar från sponsorer.

-  Slutnotan för Stockholms stad stannade vid 43,9 miljoner. Vi hade hoppats kunna sänka den ännu mer, men konjunkturen var inte den bästa för att få in sponsorpengar, konstaterar Carl-Erik Aroseus på Stockholms Hamnar AB.

Staden satsade 50 miljoner av skattebetalarnas pengar med en förhoppning om att sponsorarbetet skulle bli så framgångsrikt att den utgiften skulle kunna minskas.Men företagen höll igen

Nöjda sponsorer

Noterbart är att samtliga sponsorer svarar ja på frågan om de skulle sponsra ett liknande evenemang i framtiden.

- Det får man förstås ta med en nypa salt, men vi har fått väldigt goda vitsord från alla håll för hur vi hanterat den här stora seglingsfesten, men så är Skeppsbron en nästan unik plats. Det är ytterst ovanligt att det går att ha ett sådant här evenemang så centralt, säger Carl-Erik Aroseus.

Undersökningen rapporterar om 730 000 besökare under de tolv evenemangsdagarna. Människorna var nöjda och ger högt betyg till arrangemanget på Skeppsbron som byggdes om inför det evenemang som var störst i Norden i somras.

Det framkommer att omkring 15 procent av besökarna kom från andra delar av världen än Stockholms län. Beräkningar gör gällande att de gjorde av med 319 miljoner i Stockholm och stannade i huvudstan i tre till fyra dagar. Men många erkände att deras huvudsakliga skäl till att se Stockholm berodde på andra skäl. Ändå var det en så pass hög andel som 28 procent som kom enbart för Volvo Ocean Race.

I framtiden kan det komma fler så här stora evenemang till Stockholm. Speciellt som stadens styrande borgerliga allians aviserat att det ska bli mer tillåtet att ta entré för evenemang även på allmän plats.

Fakta

/Turisterna spenderade 319 miljoner kronor vid besöket i Stockholm under seglingsperioden.

/Lagen köpte diverse för 25 miljoner kronor i Stockholm.

/163 journalister, varav 80 från utlandet, var ackrediterade.

/”Ericsson 4” med dansken Torben Grael som skeppare vann Volvo Ocean race. I slutet av juni kom båtarna till målet i St Petersburg. Då hade de tillbringat nio månader till sjöss.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.