Gothia Cup i fantastiska siffror

Gothia Cup är nu mindre än två veckor bort. Lagen är anmälda och spelprogrammet är färdigt. Här är siffrorna som beskriver turneringen. Läs och imponeras.

Gothia Cup är världens största och mest internationella ungdomsturnering i fotboll. Varje år deltar över 1500 lag från närmare 70 nationer.

Här är den fantastiska turneringen i siffror:

Deltagande lag: 1 567

Deltagare: 35 200

Antal besökare tot.: */ 52 200 personer

Turistnätter tot.: */ 363 200 st.

Snittålder: 15,5 år.

Pojkar/flickor: 71/29 procent.

Nationer: 71.

Nationer från starten: 134.

Spelplaner: 110.

Antal matcher: 4 520.

Antal mål 2009: 20 133.

Partners: SKF, Ford, Intersport, Umbro, Comviq, Scandic, GP, Elon.

Spenderade pengar i Göteborg: */ 350 miljoner kronor.

Skatteintäkt staten: */ 148 miljoner kronor

Antal åskådare på invigningen 2009: 51 228

Antal åskådare på finalerna 2009: 20 137

Publik Heden, 5 dgr.: */ 295 000

Andel nöjda besökare: */ 99,2 procent

TV-sändningar 2009: 15 länder

Artiklar svensk press 2009: 1 280

Ackrediterade journalister: 97 (representerade 34 länder)

Källa: Turismens Utredningsinstitut

Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Den 152:a upplagan av golfens The Open var en svensk TV-klassiker redan innan förste svensk hade slagit ut på torsdagmorgonen.
Med direktsändningar i TV runt sju timmar dagligen torsdag-söndag innebär den här bevakningen ett nytt rekord.Och nu eggar tre svenskar varandra

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

I Sverige finns det runt en halv miljon aktiva golfentusiaster. Vad de gör de närmaste fyra dagarna råder det inget tvivel om.  Tro inte att de är på golfbanan, nej, de  tillbringar ett stort antal timmar framför TV:n.

British Open pågår i fyra dagar, timme efter timme.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.