Beachvolley för över 9 miljoner

Beachvolley fångar allt större intresse. Sommarens turné omfattade nio platser, allt från stränder till torg och parker, och har blivit ett stort kommersiellt projekt med en omsättning på 9 miljoner kronor och 740 000 i prispengar.

Swedish Beach Tour drivs affärsmässigt via ett dotterbolag till Svenska Volleybollförbundet.

- VI har haft en fantastisk utveckling under de första tre åren. Nu vill vi höja ribban ytterligare och det känns mycket inspirerande, hävdar Svenska Volleyevents vd Mattias Walfridsson.

På uppdrag av förbundet

Swedish Beach Tour är Svenska Volleybollförbundets nationella beachvolleytour och här tävlar landets bästa dam- och herrspelare med utländska lag om ära och prispengar (totalt 740 000 kr).

Turnén produceras av Svenska Volleyevent AB, ett event- och marknadsbolag som volleybollförbundet startade i december 2005.

Förbundet är fortsatt ensam ägare till Volleyevent AB som fungerar som promotor och ansvarar för den övergripande eventproduktionen vid turnén. Varje deltävling genomförs i samarbete med en lokal arrangör.

120 000 besökare

Under de här tre åren har arrangemanget med volley som det centrala utvecklats till ett allt mera välbesökt event med växande ekonomi. I somras omfattade turnén nio städer från Malmö i söder till Umeå i norr och hade nästan 120 000 besök.

Allt hade sin begynnelse i Umeå, där Mattias Walfridsson och hans kollega Tom Englén jobbar från ett kansli. Englén startade turneringen Umeå City Beach för tio år sedan. Det var en fullträff från start och förbundet anammade idén men önskade redan 2005 att Walfridsson och Englén tog hand om alla marknadsfrågor.

- Vi gjorde hemläxan, tog fram en varumärkes- och marknadsplattform för vad vi vill kommunicera, hur målgruppen ser ut, vad varumärket består av, vilken typ av partner vi vill skapa samarbete med.

Stregring på sponsorsidan

- Tidigare låg sponsorintäkterna på cirka 500 000 kronor jämfört med 4,4 miljoner som allra bäst.

- Men det var tufft inför 2010. Nu behöver vi bygga upp en starkare ekonomi för framtiden som dels kan trygga långsiktigheten och som dels kan återinvesteras i sporten, berättar Walfridsson.

- För projektet går det ungefär runt, bolaget kommer dock att göra ett minusresultat i år. Men eftersom bolaget sköter alla marknadsfrågor för hela Svenska Volleybollförbundet räknas en del annat in också.

Swedish Beach Tour har massiv uppbackning . Sedan tidigare ingår kommunikationsbyrån Blacke, reklambyrån Krux Co och Sponsor Insight (mediebevakningar och marknadsundersökningar). Nu tillkommer BrandEcho som ska arbeta med att utveckla tourens erbjudande inför både publik och sponsorer. Dessutom ska företaget stå för en stor del av tourens rättighetsförsäljning.

Fakta

Omsättning: Ca 9 miljoner kr varav hälften i bolaget och hälften bland de lokala arrangörerna.

Resultat: Preliminärt +-0 för projektet.

Besökare: 119 500.

Turnéschema:

* Uppsala, Vaksala torg.
* Linköping, Trädgårdstorget.
* Göteborg, Kanaltorget.
* Karlskrona, Fisktorget.
* Sundsvall, Stora torget.
* Falkenberg, Skrea strand.
* Malmö, Västra hamnen.
* Umeå, Rådhustorget.
* Halmstad, Stora torg.

Antal publicerade artiklar: Ökning ca 50 procent.

Räckvidd publicerade artiklar: Ökning 95 procent. Besök hemsida: Ökning 35 procent.

Utländska spelare: 19 från USA, Storbritannien, Danmark, Australien, Holland, Estland, Brasilien, Spanien och Lettland.

TV: 12 sändningar, 21h i TV4 Sport

Prispengar: 740 000 kr

SHL-laget Leksands IF vädjar nu hos Leksands kommun om ekonomisk hjälp. Av ett pressmeddelande framgår att föreningen ansöker om att förlänga och utöka det befintliga borgensåtagandet samt att förlänga hyresavtalet kring arenan.

Resultatet för verksamhetsåret 2024-2025 pekar på ett minusresultat på omkring 20 miljoner kronor  för koncernen Leksands AB, med den ideella föreningen Leksands IF..

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Tack vare gemensamma och nya resurser  har Svensk Simidrott och Gymnastik- och Idrottshögskolan (GIH) inlett ett unikt samarbete som sträcker sig över fem år. Målet är att genom banbrytande forskning och innovativa metoder utveckla svensk simning till en internationell förebild inom träningsmetodik.

I spetsen står erkänt duktige tränaren, johan Wallberg, som också är entusiastisk inför uppdraget.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.