Beachvolley för över 9 miljoner
Swedish Beach Tour drivs affärsmässigt via ett dotterbolag till Svenska Volleybollförbundet.
- VI har haft en fantastisk utveckling under de första tre åren. Nu vill vi höja ribban ytterligare och det känns mycket inspirerande, hävdar Svenska Volleyevents vd Mattias Walfridsson.
På uppdrag av förbundet
Swedish Beach Tour är Svenska Volleybollförbundets nationella beachvolleytour och här tävlar landets bästa dam- och herrspelare med utländska lag om ära och prispengar (totalt 740 000 kr).
Turnén produceras av Svenska Volleyevent AB, ett event- och marknadsbolag som volleybollförbundet startade i december 2005.
Förbundet är fortsatt ensam ägare till Volleyevent AB som fungerar som promotor och ansvarar för den övergripande eventproduktionen vid turnén. Varje deltävling genomförs i samarbete med en lokal arrangör.
120 000 besökare
Under de här tre åren har arrangemanget med volley som det centrala utvecklats till ett allt mera välbesökt event med växande ekonomi. I somras omfattade turnén nio städer från Malmö i söder till Umeå i norr och hade nästan 120 000 besök.
Allt hade sin begynnelse i Umeå, där Mattias Walfridsson och hans kollega Tom Englén jobbar från ett kansli. Englén startade turneringen Umeå City Beach för tio år sedan. Det var en fullträff från start och förbundet anammade idén men önskade redan 2005 att Walfridsson och Englén tog hand om alla marknadsfrågor.
- Vi gjorde hemläxan, tog fram en varumärkes- och marknadsplattform för vad vi vill kommunicera, hur målgruppen ser ut, vad varumärket består av, vilken typ av partner vi vill skapa samarbete med.
Stregring på sponsorsidan
- Tidigare låg sponsorintäkterna på cirka 500 000 kronor jämfört med 4,4 miljoner som allra bäst.
- Men det var tufft inför 2010. Nu behöver vi bygga upp en starkare ekonomi för framtiden som dels kan trygga långsiktigheten och som dels kan återinvesteras i sporten, berättar Walfridsson.
- För projektet går det ungefär runt, bolaget kommer dock att göra ett minusresultat i år. Men eftersom bolaget sköter alla marknadsfrågor för hela Svenska Volleybollförbundet räknas en del annat in också.
Swedish Beach Tour har massiv uppbackning . Sedan tidigare ingår kommunikationsbyrån Blacke, reklambyrån Krux Co och Sponsor Insight (mediebevakningar och marknadsundersökningar). Nu tillkommer BrandEcho som ska arbeta med att utveckla tourens erbjudande inför både publik och sponsorer. Dessutom ska företaget stå för en stor del av tourens rättighetsförsäljning.
Mest lästa just nu
Zlatan Ibrahimovic är van vid att gå vinnande ur kamper. Men nu tvingas han acceptera en förlust. En dom i Stockholms tingsrätt slår fast att en hyresgäst får bo kvar Zlatans och Helena Segers hus på Östermalm i Stockholm.
Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.
Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.
Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.