Handbollen upprepar miljonsuccé

Handbollens SM-finaler återvänder till Göteborg. Efter tre år i Globen och senast i Malmö blir det en stor finalhelg i Scandinavium den 7 maj. Arrangörerna ser fram emot ett event med en omsättning på flera miljoner.

En enda direkt avgörande match för både damer respektive herrar har blivit ett succéevent och är nu en etablerad tradition. Första lördagen i maj är det dags igen. Det blir en finaldag för sjunde gången och för tredje gången i Scandinavium.

Tidigare har finalerna spelats i Göteborg 2006 och 2008. Övriga SM-finaler har avgjorts tre gånger i Globen, 2005, 2007 och 2009, och en gång, 2010, i Malmö Arena.

- Handbollen står verkligen i fokus i Göteborg under våren med både Sveriges VM-gruppspel och sedan SM-finalerna. Samtliga tidigare finaler har haft utsålda hus med härlig inramning och hög stämning bland supporters, säger Yvonne Sandgren, kanslichef på Göteborgs Handbollförbund.

- Vi räknar med sedvanligt sug efter finalbiljetter och att de 12 000 läktarplatserna i Scandinavium kommer att bokas upp i samma snabba takt som föregående års finaler.

Traditionellt avslutas finalarrangemanget med ett stort SM-party. Ett event där handbollare från hela landet samlas som slutpunkt på säsongen 2010-11. Där kommer bl.a. utmärkelser till årets bästa spelare och skytteligavinnare att delas ut. Vid SM-banketten 2010 i Malmö deltog 900 personer.

SM-finalerna är ett arrangemang av Svensk Elithandboll i samverkan med Göteborgs Handbollförbund, Got Event och Göteborg & Co.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.