Biljetterna släpps till Sotji-OS

Biljetter till de olympiska vinterspelen i Sotji, Ryssland 2014 finns nu tillgängliga för köp i Sverige. SOK har etablerat samarbete med en resebyrå och det är CoSport som har fått förtroendet.
Byggarbetare och kranar kring Olympiastadion Fisjt där OS invigningen och avslutningen kommer att äga rum under vinter OS i Sotji 2014. Foto: Tobias Röstlund, Scanpix
Annons

 

De 22:a olympiska vinterspelen, hålls 7–23 februari 2014 i Sotji i Ryssland. Det blir första gången som Ryssland anordnar dessa spel.

Sotji är en stad i Krasnodar kraj i södra Ryssland, belägen vid Svarta havet invid västra Kaukasus. Staden sträcker sig 145 kilometer längs kusten, och kallas ibland världens längsta stad.

3 miljoner turister

I centralorten bor till cirka 360 000 invånare, men årligen kommer dryga 3 miljoner turister tack var det varma klimatet, men också tillgången till snö.

Staden har ett subtropiskt klimat och är en bad- och turistort med badsäsong från maj till oktober, och antalet soldagar per år är runt 300. Dessutom har staden en unik närhet till omkringliggande berg med dess vintersporter, vilket gör det till en en av Östeuropas största året-runt-städer för turister.

Om knappt ett år invigs alltså de olympiska vinterspelen i Sotji. De svenska fansen kommer, utöver enskilda biljetter, kunna ta del av flertalet paketerbjudanden som kombinerar biljetter med boende och andra serviceerbjudanden för att få en så bekväm OS-upplevelse som möjligt. 

Många vill ha biljetter

- Vi ser en väldigt stor efterfrågan som vi tror kommer öka än mer under det kommande året då antalet biljetter blir färre, säger Robert Long, vd för CoSport, den största svenska distributören av paket och biljetter till de olympiska spelen.

Det finns flera alternativ att välja på för tillfället.

- Men de mest åtråvärda biljetterna kommer att försvinna fort, detsamma gäller för de mest populära hotellen.

Intresseanmälningar till CoSport visar på ett stort intresse i alla sju länder där CoSport agerar återförsäljare. Biljettpriserna börjar på 16 euro och paketerbjudanden finns tillgängliga i flertalet prisklasser.

Spännande tycker Lindeberg

- Vi känner oss väl förberedda att kunna möta de svenska fansens efterfrågan på allt från exklusiva hotell och paketerbjudanden till individuella biljetter, säger Robert Long.

- Sotji 2014 kommer att bli otroligt spännande på helt nya arenor. Vi hoppas att många åker dit för att stödja den svenska OS-truppen. Det kommer att behövas. Konkurrensen blir hårdare än någonsin, säger SOK:s ordförande Stefan Lindeberg.

- CoSport är både vår auktoriserade biljettåterförsäljare och vår sponsor. De ser till att den svenska publiken får tillgång till en mängd evenemangsbiljetter och boende, fortsätter Stefan Lindeberg.

Fakta

Sotji-OS i siffror

- 7 Olympiska idrotter
- 11 arenor/tävlingsområden
- 98 medaljevent
- 12 nya grenar
- 3 500 aktiva
- 10 000 press och media

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.