En final som slog alla rekord

Europa League-finalen den 24 maj mellan Manchester United-Ajax (2-0) blev en rekordfinal. Ur flera synpunkter. Se här.
Foto: AP Photo/Martin Meissner

Enligt siffror som nyss nått Idrottens Affärer sågs finalen av 180 miljoner tv-tittare, 20 miljoner fler än 2016. Matchen visades i 100 länder. 120 000 personer från 122 länder ansökte om biljetter. 5 000 personer var ackrediterade till matchen, inklusive volontärer. 1 069 personer var representanter från media.

Arlanda slog besöksrekord då finaldygnet blev den största resdagen någonsin på Arlanda med över 100 000 resenärer.

Stockholms affärsliv tackade och tog emot. 295 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning, varav 250 miljoner i Stockholmsregionen. Se där, alla blev vinnare.

– Vi siktar på att få arrangera fler mästerskap, finaler och stora matcher framöver på Friends Arena, säger en nöjd Karl-Erik Nilsson, Svenska Fotbollförbundets ordförande.

Några jämförelser:

Eurovisionen 2016: 263 miljoner kronor i turistomsättning.

Dam-EM i Sverige 2013: 200 miljoner i turistomsättning.

Ishockey-VM 2012-13: 267 miljoner i turistomsättning.

Nej, nuvarande seriemodell i ishockey ligger fast. Efter samråd och utvärdering med berörda ligaorganisationer, SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan  har förbundets Elitkommitté herr beslutat att hålla fast vid den seriemodell som klubbades vid förbundsmötet 2019.

Det innebär att SHL:s ifrågasatta ”ångestkval” mellan lag 13 och 14 i SHL finns kvar och att endast ett lag från Hockeyallsvenskan ges möjlighet att ta klivet upp. För Hockeyettans 40  lag är nålsögat fortsatt mycket litet – ett lag flyttas upp efter omfattande kvalspel

Idrotten och idrottsfrågorna tar som vanligt plats i Almedalen. Här kommer en genomgång och listning av seminarier där idrottens aktörer är med och belyser frågor och samhällsutmaningar. 
I år finns det många idrottsperspektiv som fångas upp av olika aktörer under några intensiva dagar. Perspektiv som inte är så vanligt förekommande i den idrottspolitiska debatten annars, såsom hur vi kan integrera idrott i skolan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.