Finnkampen en total succé
Friidrotten i Sverige seglar i medvind. Nu har värdet av Finnkampen säkerställts. Efter Vasaloppet är det Sveriges mest folkkära idrottsevenemang enligt en ny undersökning och ger mångdubbelt tillbaka, inte minst ekonomiskt.
Hur man än räknar så uppstår pluseffekter.
Ur sportsligt, marknadsmässigt och ekonomiskt perspektiv skapar Finnkampen stora värden. Enligt slutredovisningen ger arrangemanget ett bra ekonomiskt överskott, fina publikomdömen, ökat intresse från partners samt stora sportsliga framgångar.
Starkt bidrag till friidrotten
Finnkampen redovisar ett direkt överskott på ca 1,5 miljoner kronor, vilket är klart bättre än 2015. Flera nya samarbetspartners har också tillkommit. Indirekta intäkter i form av TV- rättigheter och andra marknadsrättigheter gör Finnkampen till en av Svensk Friidrotts viktigaste intäktskällor.
– Det går inte att tillräckligt betona Finnkampens betydelse för hela svenska friidrotten. Årets arrangemang visade att vi är på rätt väg och att det finns stor utvecklingspotential. Finnkampen genomfördes på ett utmärkt sätt och med stort engagemang från alla inblandade. Nu ska vi jobba aktivt och fortsätta utveckla arrangemanget med ambitionen att stärka Finnkampen inför framtiden, säger Stefan Olsson, generalsekreterare Svensk Friidrott
erfarenheterna visar också att Landslagsmedverkan ger sportsliga resultat. Sverige vann Finnkampen på både kvinnliga och manliga sidan. Under tävlingarna sattes också sex nya personliga rekord och två landskampsrekord av Daniel Ståhl och Ida Storm.
– Under Finnkampen får många möjlighet att representera landslaget och allas placeringar är avgörande för slutresultatet. Det ger viktig landslagserfarenhet för många friidrottare, i alla grengrupper, vilket visat sig vara värdefullt för de aktivas fortsatta sportsliga utveckling och för att bibehålla en bra bredd inom friidrotten, säger Karin Torneklint, förbundskapten
Publiken njöt av stämningen
Totalt kom 15 208 personer till Stockholms Stadion under septemberhelgen, varav 650 reste in från Finland. Stadionpubliken var mycket nöjd med upplevelsen, vilket ett uppmätt NKI (Nöjd Kund Index) på 74 visar. Det är framförallt den känslomässiga upplevelsen, den sportsliga kvalitén, stämning och atmosfären på Stadion samt tävlingarnas genomförande som får höga betyg och som också värdesätts högt av besökarna. 76 procent kommer absolut eller troligen besöka Finnkampen nästa gång den avgörs i Sverige. Varannan (49 procent) anser också att Finnkampen bidrar till att göra Stockholm en attraktiv stad.
Fortsatt trogen TV-publik
TV-tittandet uppgick under lördagen (2/9) till ett snitt på 556 000 (32,2 procent av totalt tittande) och under söndagen (3/9) till ett snitt på 579 000 (52,5 procent av totalt tittande).
Totalt bokfördes1 135 000 tittare under helgen. Samtliga siffror är exklusive sändningar på webben, nyhetsinslag och playvisningar. Samtliga rikstäckande medier bevakade evenemanget.
– Nu tar vi sikte mot 2018 och 2019, säger Jan Larsson, marknadschef Svensk Friidrott.
Vi fortsätter att bygga Finnkampen även de år den arrangeras i Finland och nästa år är det tredje året i rad som vi tillsammans med Silja Line arrangerar Finnkampsbåten. Försäljningen startade i samband med årets Finnkamp och det är många som redan bokat upp sig på resan nästa år.
Redan under årets Finnkamp upp sig för resan nästa år! I början av 2018 börjar vi också planeringen och arbetet inför Finnkampen på hemmaplan 2019, då med många viktiga erfarenheter och lärdomar från årets Finnkamp,
Lite fakta
Ekonomi och publik
- Överskott 1,5 miljon kronor
- 16 nya samarbetspartners
- Stora ekonomiska värden i rättigheter och befintliga avtal
- Publiksiffra Stockholms Stadion: 15 208, lördag: 7179, söndag: 8029
- Tittarsiffor SVT: 1 135 000, lördag: 556 000 (32.2%), söndag: 579 000 (52,5%)
- Antal funktionärer: 432 personer (exkl. Svensk Friidrotts och Stockholm Stadions personal)
Sportsligt
- Seger i Herrlandskampen: 216-188 poäng
- Seger i Damlandskampen: 232,5 – 177,5 poäng
- Sammanlagt genom alla tider: 67-67
- Totalt 6 PB och 2 MR under Finnkampen
- Ungdomslandskampen: Pojkar 93-108 p och flickor 94-107 p
Svenskarnas intresse för sportevenemang
- Vasaloppet: 38 % ganska/mycket intresserade
- Finnkampen: 35 % ganska/mycket intresserade
- SM-veckan: 24 % ganska/mycket intresserade
Mest lästa just nu
Wimt har gjort entré! Inget konstigt om ni inte har en aning om vad som avses i dag. Men i morgon och inför en framtid är planerna mycket ambitiösa.
Det är en platttform, en community, en media-app, ja, kalla det vad ni vill, men det är ett high tech-projekt – och på ren svenska kan vi benämna det som en jättelik fanclub eller supportrarnas hemvist/samlingsplats.
Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.
8-9 mars kommer världscupen till Åre för två dagar med alpin skidfest. I samband med det samlas också kända vinteridrottare, forskare och ledare för näringslivet för första gången under Nordic Sustainability Arena (NoSa) med ett gemensamt mål om att skydda framtidens vintrar.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.
Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!
Stjärnspäckade hockeyturneringen Four Nations Face Off, 12-20 februari, ska visas i svensk TV. Deltagande nationer är Sverige, Finland, Kanada och USA.
Efter en ekonomisk mangling med NHL-organisationen och spelarfacket NHLPA har streamingtjänsten Viaplay slutligen accepterat villkoren. Några belopp har inte meddelats.
Matchtider är 02.00, med undantag för Tre Kronors möte med Finland som har nedsläpp 19 00 den 15 februari. Tre Kronor inleder mot Kanada den 13 februari 02.00
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar