Finnkampen en total succé
Friidrotten i Sverige seglar i medvind. Nu har värdet av Finnkampen säkerställts. Efter Vasaloppet är det Sveriges mest folkkära idrottsevenemang enligt en ny undersökning och ger mångdubbelt tillbaka, inte minst ekonomiskt.
Hur man än räknar så uppstår pluseffekter.
Ur sportsligt, marknadsmässigt och ekonomiskt perspektiv skapar Finnkampen stora värden. Enligt slutredovisningen ger arrangemanget ett bra ekonomiskt överskott, fina publikomdömen, ökat intresse från partners samt stora sportsliga framgångar.
Starkt bidrag till friidrotten
Finnkampen redovisar ett direkt överskott på ca 1,5 miljoner kronor, vilket är klart bättre än 2015. Flera nya samarbetspartners har också tillkommit. Indirekta intäkter i form av TV- rättigheter och andra marknadsrättigheter gör Finnkampen till en av Svensk Friidrotts viktigaste intäktskällor.
– Det går inte att tillräckligt betona Finnkampens betydelse för hela svenska friidrotten. Årets arrangemang visade att vi är på rätt väg och att det finns stor utvecklingspotential. Finnkampen genomfördes på ett utmärkt sätt och med stort engagemang från alla inblandade. Nu ska vi jobba aktivt och fortsätta utveckla arrangemanget med ambitionen att stärka Finnkampen inför framtiden, säger Stefan Olsson, generalsekreterare Svensk Friidrott
erfarenheterna visar också att Landslagsmedverkan ger sportsliga resultat. Sverige vann Finnkampen på både kvinnliga och manliga sidan. Under tävlingarna sattes också sex nya personliga rekord och två landskampsrekord av Daniel Ståhl och Ida Storm.
– Under Finnkampen får många möjlighet att representera landslaget och allas placeringar är avgörande för slutresultatet. Det ger viktig landslagserfarenhet för många friidrottare, i alla grengrupper, vilket visat sig vara värdefullt för de aktivas fortsatta sportsliga utveckling och för att bibehålla en bra bredd inom friidrotten, säger Karin Torneklint, förbundskapten
Publiken njöt av stämningen
Totalt kom 15 208 personer till Stockholms Stadion under septemberhelgen, varav 650 reste in från Finland. Stadionpubliken var mycket nöjd med upplevelsen, vilket ett uppmätt NKI (Nöjd Kund Index) på 74 visar. Det är framförallt den känslomässiga upplevelsen, den sportsliga kvalitén, stämning och atmosfären på Stadion samt tävlingarnas genomförande som får höga betyg och som också värdesätts högt av besökarna. 76 procent kommer absolut eller troligen besöka Finnkampen nästa gång den avgörs i Sverige. Varannan (49 procent) anser också att Finnkampen bidrar till att göra Stockholm en attraktiv stad.
Fortsatt trogen TV-publik
TV-tittandet uppgick under lördagen (2/9) till ett snitt på 556 000 (32,2 procent av totalt tittande) och under söndagen (3/9) till ett snitt på 579 000 (52,5 procent av totalt tittande).
Totalt bokfördes1 135 000 tittare under helgen. Samtliga siffror är exklusive sändningar på webben, nyhetsinslag och playvisningar. Samtliga rikstäckande medier bevakade evenemanget.
– Nu tar vi sikte mot 2018 och 2019, säger Jan Larsson, marknadschef Svensk Friidrott.
Vi fortsätter att bygga Finnkampen även de år den arrangeras i Finland och nästa år är det tredje året i rad som vi tillsammans med Silja Line arrangerar Finnkampsbåten. Försäljningen startade i samband med årets Finnkamp och det är många som redan bokat upp sig på resan nästa år.
Redan under årets Finnkamp upp sig för resan nästa år! I början av 2018 börjar vi också planeringen och arbetet inför Finnkampen på hemmaplan 2019, då med många viktiga erfarenheter och lärdomar från årets Finnkamp,
Lite fakta
Ekonomi och publik
- Överskott 1,5 miljon kronor
- 16 nya samarbetspartners
- Stora ekonomiska värden i rättigheter och befintliga avtal
- Publiksiffra Stockholms Stadion: 15 208, lördag: 7179, söndag: 8029
- Tittarsiffor SVT: 1 135 000, lördag: 556 000 (32.2%), söndag: 579 000 (52,5%)
- Antal funktionärer: 432 personer (exkl. Svensk Friidrotts och Stockholm Stadions personal)
Sportsligt
- Seger i Herrlandskampen: 216-188 poäng
- Seger i Damlandskampen: 232,5 – 177,5 poäng
- Sammanlagt genom alla tider: 67-67
- Totalt 6 PB och 2 MR under Finnkampen
- Ungdomslandskampen: Pojkar 93-108 p och flickor 94-107 p
Svenskarnas intresse för sportevenemang
- Vasaloppet: 38 % ganska/mycket intresserade
- Finnkampen: 35 % ganska/mycket intresserade
- SM-veckan: 24 % ganska/mycket intresserade
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Brommapojkarna har sålt spelare i rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Det låg i luften. En sommarlen junikväll, Stockholms stadion som den perfekta inramningen, Och segersugna favoriter. Och inget gick fel. Det blev en oförglömlig friidrottsgala.
Denne fantastiske Armand ”Mondo” Duplantis . Han hade utlovat en attack på världsrekordet. Sagt det uttryckligen till sin mormor.
Og han är ju så enastående att han med imponerande regelbundenhet håller vad han lovar.
Som han uttryckte det:.
- OS-guld och att slå världsrekordet här på Stockholms Stadion, de två målen hade jag antagit.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.