Finnkampen en total succé

Friidrotten i Sverige seglar i medvind. Nu har värdet av Finnkampen säkerställts. Efter Vasaloppet är det Sveriges mest folkkära idrottsevenemang enligt en ny undersökning och ger mångdubbelt tillbaka, inte minst ekonomiskt.

Sveriges Elmar Engholm (111), Finlands Joonas Rinne (2016) samt Sveriges Andreas Almgren (109) och Andreas Kramer under herrarnas 1,500m vid årets friidrottstävlingar i Finnkampen på Stockholms Olympiastadion. Foto Anders Wiklund / TT

Hur man än räknar så uppstår pluseffekter.

Ur sportsligt, marknadsmässigt och ekonomiskt perspektiv skapar Finnkampen stora värden. Enligt slutredovisningen ger arrangemanget ett bra ekonomiskt överskott, fina publikomdömen, ökat intresse från partners samt stora sportsliga framgångar.

Starkt bidrag till friidrotten

Finnkampen redovisar ett direkt överskott på ca 1,5 miljoner kronor, vilket är klart bättre än 2015. Flera nya samarbetspartners har också tillkommit. Indirekta intäkter i form av TV- rättigheter och andra marknadsrättigheter gör Finnkampen till en av Svensk Friidrotts viktigaste intäktskällor.

– Det går inte att tillräckligt betona Finnkampens betydelse för hela svenska friidrotten. Årets arrangemang visade att vi är på rätt väg och att det finns stor utvecklingspotential. Finnkampen genomfördes på ett utmärkt sätt och med stort engagemang från alla inblandade. Nu ska vi jobba aktivt och fortsätta utveckla arrangemanget med ambitionen att stärka Finnkampen inför framtiden, säger Stefan Olsson, generalsekreterare Svensk Friidrott

erfarenheterna visar också att Landslagsmedverkan ger sportsliga resultat. Sverige vann Finnkampen på både kvinnliga och manliga sidan. Under tävlingarna sattes också sex nya personliga rekord och två landskampsrekord av Daniel Ståhl och Ida Storm.

– Under Finnkampen får många möjlighet att representera landslaget och allas placeringar är avgörande för slutresultatet. Det ger viktig landslagserfarenhet för många friidrottare, i alla grengrupper, vilket visat sig vara värdefullt för de aktivas fortsatta sportsliga utveckling och för att bibehålla en bra bredd inom friidrotten, säger Karin Torneklint, förbundskapten

Publiken njöt av stämningen

Totalt kom 15 208 personer till Stockholms Stadion under septemberhelgen, varav 650 reste in från Finland. Stadionpubliken var mycket nöjd med upplevelsen, vilket ett uppmätt NKI (Nöjd Kund Index) på 74 visar. Det är framförallt den känslomässiga upplevelsen, den sportsliga kvalitén, stämning och atmosfären på Stadion samt tävlingarnas genomförande som får höga betyg och som också värdesätts högt av besökarna. 76 procent kommer absolut eller troligen besöka Finnkampen nästa gång den avgörs i Sverige. Varannan (49 procent) anser också att Finnkampen bidrar till att göra Stockholm en attraktiv stad.

Fortsatt trogen TV-publik

TV-tittandet uppgick under lördagen (2/9) till ett snitt på 556 000 (32,2 procent av totalt tittande) och under söndagen (3/9) till ett snitt på 579 000 (52,5 procent av totalt tittande).

Totalt bokfördes1 135 000 tittare under helgen. Samtliga siffror är exklusive sändningar på webben, nyhetsinslag och playvisningar. Samtliga rikstäckande medier bevakade evenemanget.

– Nu tar vi sikte mot 2018 och 2019, säger Jan Larsson, marknadschef Svensk Friidrott.

Vi fortsätter att bygga Finnkampen även de år den arrangeras i Finland och nästa år är det tredje året i rad som vi tillsammans med Silja Line arrangerar Finnkampsbåten. Försäljningen startade i samband med årets Finnkamp och det är många som redan bokat upp sig på resan nästa år.

Redan under årets Finnkamp upp sig för resan nästa år! I början av 2018 börjar vi också planeringen och arbetet inför Finnkampen på hemmaplan 2019, då med många viktiga erfarenheter och lärdomar från årets Finnkamp,

Lite fakta

Ekonomi och publik

  • Överskott 1,5 miljon kronor
  • 16 nya samarbetspartners
  • Stora ekonomiska värden i rättigheter och befintliga avtal
  • Publiksiffra Stockholms Stadion: 15 208, lördag: 7179, söndag: 8029
  • Tittarsiffor SVT: 1 135 000, lördag: 556 000 (32.2%), söndag: 579 000 (52,5%)
  • Antal funktionärer: 432 personer (exkl. Svensk Friidrotts och Stockholm Stadions personal)

Sportsligt

  • Seger i Herrlandskampen: 216-188 poäng
  • Seger i Damlandskampen: 232,5 – 177,5 poäng
  • Sammanlagt genom alla tider: 67-67
  • Totalt 6 PB och 2 MR under Finnkampen
  • Ungdomslandskampen: Pojkar 93-108 p och flickor 94-107 p

Svenskarnas intresse för sportevenemang

  1. Vasaloppet: 38 % ganska/mycket intresserade
  2. Finnkampen: 35 % ganska/mycket intresserade
  3. SM-veckan: 24 % ganska/mycket intresserade

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Malmö FF hade räknat med 30 miljoner kronor i bonus från  Uefa. I själva verket damp det ned 80 miljoner på bankkontot lsagom till midsommar.

”Nästan obegripligt och, dessutom,  så fantastiskt mycket pengar mera, och som om det var nog som smått osannolikt,  pengarna kom efter en felräkning!” 

På torsdagen uppstår svensk industrihistoria vid nationalarenan i Solna. Där ska  skogsbaserat funktionsmaterial för konstgräsplaner installeras på Råstasjöns Idrottsplats. Ett unikt svensktillverkat biomaterial med lågt koldioxidavtryck kan ersätta dagens fossilbaserade material. 

Söndag 3 juli startar Gotland Runt och föregås av tre dagars festligheter vid Wasahamnen på Djurgården, där 75 000 besökare väntas. Tävlingsarrangören KSSS, Kungliga Svenska Segel Sällskapet, ser behovet av fler gästhamnsplatser i centrala Stockholm och framför allt på Djurgården. Klubben är beredd att investera långsiktigt i en ny gästhamn. 

– Drömmen är invigning lagom till vårt 200-årsjubileum år 2030, säger Stefan Rahm, klubbdirektör på KSSS.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.