Därför är Finnkampen så angelägen

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Jag stod på läktaren och skrek. I sista grenen, 1500m, behövde det bli svensk seger för att Sverige skulle kunna vinna Finnkampen. Men dessutom behövde ytterligare en svensk slå ”sin finländare”. Så jag skrek. Och jag hejade. Och klappade händer för allt var handflatorna pallade. Precis som närmare tusen andra svenskar på Helsingfors Olympiastadion också gjorde. Vi ville ha en svensk landskampsseger. Vi ville besegra Finland. Vi ville att Sverige skulle vara bäst.
Blåguls friidrottsentusiaster tvingas konstatera på Olympiastadion i Helsingfors att Finland vann på både herr- och damsidan de här gången. Foto: Janne Åkerblom
Sorg och tragedi? Inte då! För det här var kanske det bästa som kunde hända för en på förhand extra spännande Finnkamp 2025 – året då Finnkampen fyller 100 år. Senast de finska männen vann var 2018 och kvinnorna 2015. Finsk dubbelseger har det inte varit sedan 1998, så nog var det på tiden att de fick dubbeljubla.

En oerhört viktig kamp

Nu är det svenska laget är fyllt av revanschlust. Det finska vet att de kan besegra de gulblå. Den finska publiken känner sig säkert ännu mer motiverade att komma över till Stockholm 23–24 augusti nästa år. Och den svenska publiken vill visa var skåpet ska stå.
I Finland samlade man över 33 000 åskådare på två tävlingsdagar. Så många kan vi inte ta emot på Stockholms stadion, men intresset för Finnkampen stiger. Så nu kan det bli lapp på luckan för att få biljetter till jubileumsåret.
Finnkampen är viktig, nej snarare oerhört eller till och med avgörande viktig, för svensk friidrott. 
Dels ur ekonomisk aspekt. Fullsatta läktare ger ekonomiska möjligheter för Friidrottsförbundet att bedriva bra verksamhet, även om det bara är vartannat år som Sverige arrangerar.
Dels om man ser till sponsorattraktivitet. Det är naturligtvis inte så att företag står i kö för att satsa sponsorkronorna på Finnkampen, men jämna kamper höjer attraktionsvärdet och sponsorernas möjligheter till synlighet, kundevent och att möta publiken och sina kunder. Inte minst för företag som har verksamhet i både Sverige och Finland.

En drivkraft för alla aktiva

Dels som drivkraft för aktiva som kanske inte har chansen att vara med på ett internationellt mästerskap. Med Finnkampen som mål kan de ändå satsa för att bli så bra som möjligt och kanske, kanske lyckas få en plats i det svenska landslaget mot ärkerivalen Finland.
Dels (hur många dels får man ha i en text, måntro?) ur rekryteringssynpunkt. En och annan knatte som ser Finnkampen på tv eller som får följa med föräldrar eller morföräldrar på läktaren fastnar för en idrott där centimeter, sekunder och hundradelar spelar en roll. Och där varje poäng i en landskamp blir avgörande. Här gäller det för Sveriges friidrottsklubbar att dra nytta av Finnkampsauran för sin egna växande verksamheert.
Dels för publiken som gärna har Finnkampen som en självklar aktivitet i början av hösten, där man träffar andra som hejar på gulblått och som också reser till Finland vartannat år och vartannat år till Stockholm. Det blir årliga återträffar med gamla kompisar, kanske till och med med någon tidigare landslagskollega.
Jag har – med egna ögon – sett och upplevt värdet av detta. För när detta skrivs, dygnet efter Finnkampens andra dag, är jag på Finnkampsbåten där de svenska fansen – den gula väggen – gemensamt slickar såren efter förlusten och ser fram emot 2025. Revanschens år. Året då Finnkampen fyller 100 år.

Janne Åkerblom

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Fotbollens globala förändring och ekonomiska tillväxt återspeglas även i allsvenska Hammarby IF:s bokslut för 2024. Under året växte koncernens eget kapital till 146,6 miljoner, jämfört med 103 miljoner för 2023. 

Under 2024 uppgick Hammarbys intäkter till 384 miljoner, en ökning med närmare 45 procent jämfört med 2023.

Gothenburg Tennis Center är en nytennishall mitt i Delsjöns natur- och idrottsområde där en mängd föreningar inom helt olika idrotter bedriver sin verksamhet. Gothenburg Tennis Center arbetar med att utbilda och utveckla unga tennistalanger och vara ett komplement till de befintliga tennisklubbarna i regionen. Via fler banor i regionen skapas också fler möjligheter för barn och unga att börja att spela tennis, samtidigt som det skapar förutsättningar för de unga spelare som vill göra en elitsatsning .

Det var dagen då Therese Johaug skulle v isa att det går att komma tillbaka efter ett  upehåll. Så kunde hon  motivera all träning inför återkomsten. Genom att erövra segern bevisade hon sin särklassiga förmåga. Så gick hennes tankar.

Det var också dagen då Frida Karlsson skulle visa att hon kunde mycket mera. Hon var färdig för de stora uppgifterna. Hon skulle besegra Therese Solhag.  De tankarna rörde síg ständigt och jämnt i hennes huvud under alla träningspass med sikte på Trondheim.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I  en intensiv nyhetsflora  försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda  budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”. 

I november, då föreningen fyllde 15 år,  kunde ordförande Jerry Sjögren meddela att klubben vunnit 100 000 på JOYNA. Några månader senare var det dags igen. Samma lotteri. Samma summa. Samma glädje.

 – Galet, helt otroligt, säger en glad kassör vid namn Nina Sjögren.

Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.

Affären påverkar åtskilliga sportintresserade  människor.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.