Därför är Finnkampen så angelägen

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Jag stod på läktaren och skrek. I sista grenen, 1500m, behövde det bli svensk seger för att Sverige skulle kunna vinna Finnkampen. Men dessutom behövde ytterligare en svensk slå ”sin finländare”. Så jag skrek. Och jag hejade. Och klappade händer för allt var handflatorna pallade. Precis som närmare tusen andra svenskar på Helsingfors Olympiastadion också gjorde. Vi ville ha en svensk landskampsseger. Vi ville besegra Finland. Vi ville att Sverige skulle vara bäst.
Blåguls friidrottsentusiaster tvingas konstatera på Olympiastadion i Helsingfors att Finland vann på både herr- och damsidan de här gången. Foto: Janne Åkerblom
Sorg och tragedi? Inte då! För det här var kanske det bästa som kunde hända för en på förhand extra spännande Finnkamp 2025 – året då Finnkampen fyller 100 år. Senast de finska männen vann var 2018 och kvinnorna 2015. Finsk dubbelseger har det inte varit sedan 1998, så nog var det på tiden att de fick dubbeljubla.

En oerhört viktig kamp

Nu är det svenska laget är fyllt av revanschlust. Det finska vet att de kan besegra de gulblå. Den finska publiken känner sig säkert ännu mer motiverade att komma över till Stockholm 23–24 augusti nästa år. Och den svenska publiken vill visa var skåpet ska stå.
I Finland samlade man över 33 000 åskådare på två tävlingsdagar. Så många kan vi inte ta emot på Stockholms stadion, men intresset för Finnkampen stiger. Så nu kan det bli lapp på luckan för att få biljetter till jubileumsåret.
Finnkampen är viktig, nej snarare oerhört eller till och med avgörande viktig, för svensk friidrott. 
Dels ur ekonomisk aspekt. Fullsatta läktare ger ekonomiska möjligheter för Friidrottsförbundet att bedriva bra verksamhet, även om det bara är vartannat år som Sverige arrangerar.
Dels om man ser till sponsorattraktivitet. Det är naturligtvis inte så att företag står i kö för att satsa sponsorkronorna på Finnkampen, men jämna kamper höjer attraktionsvärdet och sponsorernas möjligheter till synlighet, kundevent och att möta publiken och sina kunder. Inte minst för företag som har verksamhet i både Sverige och Finland.

En drivkraft för alla aktiva

Dels som drivkraft för aktiva som kanske inte har chansen att vara med på ett internationellt mästerskap. Med Finnkampen som mål kan de ändå satsa för att bli så bra som möjligt och kanske, kanske lyckas få en plats i det svenska landslaget mot ärkerivalen Finland.
Dels (hur många dels får man ha i en text, måntro?) ur rekryteringssynpunkt. En och annan knatte som ser Finnkampen på tv eller som får följa med föräldrar eller morföräldrar på läktaren fastnar för en idrott där centimeter, sekunder och hundradelar spelar en roll. Och där varje poäng i en landskamp blir avgörande. Här gäller det för Sveriges friidrottsklubbar att dra nytta av Finnkampsauran för sin egna växande verksamheert.
Dels för publiken som gärna har Finnkampen som en självklar aktivitet i början av hösten, där man träffar andra som hejar på gulblått och som också reser till Finland vartannat år och vartannat år till Stockholm. Det blir årliga återträffar med gamla kompisar, kanske till och med med någon tidigare landslagskollega.
Jag har – med egna ögon – sett och upplevt värdet av detta. För när detta skrivs, dygnet efter Finnkampens andra dag, är jag på Finnkampsbåten där de svenska fansen – den gula väggen – gemensamt slickar såren efter förlusten och ser fram emot 2025. Revanschens år. Året då Finnkampen fyller 100 år.

Janne Åkerblom

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll, noterat på NGM, hade intäkter från rörelsen på 65,6 miljoner kronor under det andra kvartalet i år, jämfört med 57 miljoner motsvarande kvartal i fjol.

Och som av en lycklig händelse genomförde AIK ytterligare en mångmljonförsäljning på fredagen då Lamine Fanne såldes till Luton. 

På två affärer har AIK tjänat nästan 100 miljoner.

I slutet av året öppnar Göteborgs Tenniscenter, efter ombyggnad och anpassning av en anläggning som tidigare var Padel Center Delsjön. 

Bakom satsningen står fem göteborgare med ett stort engagemang för svensk tennis. En av dessa är den förre storspelaren Magnus Gustafsson som nu får en permanent bas för sin verksamhet som sedan 2012 är inriktad mot att utbilda och utveckla unga talanger i regionen. 

De blev kollegor och vänner. Sven-Göran Eriksson tränade Degerfors fotbollslag, Curt Einarsson tränade Boltics bandylag i skiftet mellan 70- och 80-tal. De var värmländska kollegor i början på ny karriär.

Vi hade mycket att diskutera eftersom vi hade likadana erfarenheter, minns Curt  och tänker framför allt på åren 1975-91

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det sker synnerligen lämpligt. Dagen innan invigningen av Paralympics i Paris kan Sveriges Paralympiska Kommitté visa upp ett  nytt vässat sponsorkontrakt medJYSK som huvudsponsor, Ja, i själva verket är det en fortsättning på en enighet från 2006,  sedan växte och i dag gäller  flera parasportförbund runt om i Europa.
Sveriges Paralympiska Kommitté och Parasport Sverige har lyckats förlänga uppgörelsen med JYSK i ytterligare fyra år och 2006 och nu förstärks avtalet när företaget kliver upp som huvudsponsor. 

Piteå HC fick den gångna helgen ett härligt besked. Klubben tog hem veckans premiumvinst, win–win, på 100 000 kronor i senaste dragningen av Folkspels nya JOYNA-lotteri.

– Så välkommet. Vi har många hål att fylla, säger ordförande Kjell-Anders Johansson.

Nu är vi långt från Tipsextra...  Premier Legaue i TV serveras  vid tio supersöndagar med  välknda profiler vid sidlinjen, nämligen Fredrik Ljungberg, Peter Schmeichel och Jaap Stam.

– Det känns väldigt häftigt att ge tittarna en studio på plats i Premier League. Ett nytänkande som vi är väldigt stolta över, säger Viaplays sportchef Erik Westberg.

IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med  Information om att det bllir  en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren,  Linus Wahlqvis,  mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra  radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.