Krönikor

Både mod och strategi krävs nu

Krönika: Svensk idrott behöver både ”Maradona” och ”Beckenbauer” för att överleva COVID-19. Här ger Martin Carlsson Wall några exempel samt kopplar an till forskning om kreativitet i kriser. Lärdomarna från forskningen visar nämligen att den kortsiktiga improvisationen eller ”kreativitet à la Maradona” behöver kompletteras med ”kreativitet à la Beckenbauer”. Lagarbetet är det som kommer att ta oss genom krisen. 

En uppmaning till politiker och RF

Krönika: Den svenska idrotten har under lång tid byggt sin framgång på ideellt ledarskap och en stark breddidrott. För att vara ett litet land vinner Sverige ofta medaljer i internationella tävlingar och våra 20 000 idrottsföreningar skapar en folkhälsa i världsklass. 

Samtidigt visar forskning att svensk idrott under lång tid blivit allt mer beroende av kommersiella intäkter. För en lokal förening kan det handla om att arrangera ett löpartävling eller en skidtävling och toppklubbar inom hockey och fotboll kan inte verka utan intäkter och tjänster från TV, biljetter och sponsorer, skriver Martin Carlsson-Wall.

Spaningar från idrottens huvudstad

Bygga Idrott: I förra veckan var vi från Handelshögskolans Center for Sports and Business på konferens i Lausanne. Förutom att vara en fantastiskt vacker stad vi foten av Genevesjön så är Lausanne lite av idrottens huvudstad. Här ligger den Internationella Olympiska Kommitténs huvudkontor och mer än 50 andra internationella förbund och idrottsorganisationer har sin bas här, rapporterar Martin Carlsson Wall.

Från stämpelklocka till mobiltelefon

Att bygga idrott: Den 4 augusti 1919 tog Sveriges riksdag beslutet att införa en åtta timmars arbetsdag. Efter första världskriget skedde ett antal viktiga samhällsförändringar och en bättre balans mellan arbete och fritid var en av dem. För svensk idrott innebar detta ett positivt uppsving, skriver Martin Carlsson Wall.

Idrotten allt närmare en ekonomibubblaTvå matcher, två målfester. Premier League har det mesta som efterfrågas av tv-publiken: Snygga mål, fart, kamp, dramatik. Men inget försvarsspel”, skriver Martin Carlsson-Wall och ut vecklar sitt resonemang runt idrotten riskabla ekonomi.
Satsa på SM-guld i sportkontor

Så här på vårkanten gäller SM-slutspel i många sporter. En härlig, men också motsägelsefull tid där glädje och frustration blandas huller om buller. Men glöm inte de verkliga hjältarna, skriver IA:s krönikör Martin Carlsson-Wall.

Båda typerna är lika välkomna

Krönika: Det moderna sportkontoret är en hybrid som behöver både träningsoveraller och kostymer! Och var rädd om eldsjälarna, skriver Martin Carlsson-Wall.

Det krävs en nationell strategi

Krönika: Kansliet behöver mer kärlek – svensk idrott behöver en strategi för att skapa moderna sportkontor, skriver Martin Carlsson-Wall i sin debut som krönikör på Idrottens Affärer.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.