Satsa på SM-guld i sportkontor

Bakom varje framgång finns fler än en matchhjälte eller målvaktsfantom. Vi får inte glömma de som hör hemma på kontoren eller i styrelserummen. De som grundar hela scenariot.
I klartext - en nytänkande marknadschef kan vara årets värvning! I vissa klubbar och förbund ser vi att förändringar är på gång, men i det stora hela är det en besvikelse att inte mer pengar i budgeten går till att modernisera kansliet.
Varför vill så få styrelser i Sverige vinna SM-guld i sportkontor? I denna krönika vill jag höja en varningsflagga men även peka på konkreta saker som en proaktiv styrelse kan göra.
Nuläget - Korridorsnack och eldsjälar
Vårt forskningscenter, Center for Sports and Business vid Handelshögskolan i Stockholm, har varit igång i snart två år. Under den tiden har vi träffat många olika sporter, bedrivit forskning samt undervisat såväl klubbdirektörer som enskilda idrottare. Det positiva är att vår vision om det moderna sportkontoret nu börjar få fäste. Det är fler och fler eldsjälar som hör av sig till oss och vill få råd och tips.
Det negativa är dock att det är för få styrelser som aktivt stöttar dessa eldsjälar. Det satsas för lite pengar och för lite diskussion på årsmöten ägnas åt förändringen från idrottskansli till modernt sportkontor.
Styrelsemedlemmar, detta räcker inte!
Det är inte juste mot de hjältar och hjältinnor som försöker utveckla kanslierna med bristande resurser men det är heller inte bra i relationen till de supportrar, sponsorer och kommuner som vill se att ni kombinerar hjärta och hjärna. Framtiden handlar om att balansera både energi och kyligt kalkylerande.
Önskat läge – en flerårig satsning med ett tydligt spelsystem
Att skapa ett modernt sportkontor kräver ingen mirakelmedicin. Tvärtom visar vår forskning att det kommer räcka långt med en styrelse som investerar, coachar och följer upp sitt kansli på samma sätt som den idrottsliga verksamheten. Låt mig ge ett exempel. I slutet av mars var det upptaktsträff i Uppsala för herrallsvenskan. Alla tränare hade med sig en person upp på scenen. Från AIK hade Rickard Norling med sig Stefan Ishizaki.
På sitt färgstarka och karakteristiska sätt berättade Norling hur viktigt det är att ha personer som Ishizaki och Nils-Erik Johansson i spelartruppen. De var föredömen genom att alltid jobba med sin personliga utveckling samtidigt som de hela tiden pushade gruppen. Min fråga blir då - hur många personer på Sveriges idrottskanslier är en Stefan Ishizaki eller Nils-Erik Johansson? Hur många ser sig själva i spegeln och jobbar med ständiga förbättringar?
När jag är ute hos klubbar och förbund har jag träffat ”kansliernas Ishizaki” men det är tyvärr mer vanligt att man hör klaganden och ”det var bättre förr” historier. Frågan är då – varför accepterar ni styrelser ett beteende på kanslierna som inte skulle accepteras i den idrottsliga verksamheten?
Nej, på samma sätt som ni sätter upp fleråriga satsningar med tydliga spelsystem inom idrotten så kan ni göra det på kansliet.
Center for Sports and Business – vi utvecklar spelsystem för det moderna sportkontoret
Det låter inte glamoröst att satsa på kansliet. Någon kanske till och med skulle skratta och undra om styrelsen blivit galen när nästa match eller tävling är runt hörnet. Då ska ni lugnt förklara att även bragder vinns genom det oglamorösa. Det vet vi alla. Här kommer några lärdomar vi dragit från vår forskning som förhoppningsvis kan guida er vidare:
1. Förankra en realistisk tidshorisont som passar just din organisation
I amerikansk proffsidrott pratar man ofta om lag som är i en ombyggnads- eller ”rebuild” fas. Med det menas att klubbens intressenter inte ska förvänta sig idrottsmässiga stordåd de närmsta åren eftersom det tar tid att ändra spelsystem och byta ut spelare.
Ett tydligt exempel på detta är Toronto Maple Leafs som under många år missat NHL:s slutspel. En av styrelsens viktigaste uppgifter är därför att förankra en realistisk tidshorisont för förändringen från idrottskansli till modernt sportkontor. I vissa klubbar kan detta handla om något eller några år medan det i mycket större organisationer eller förbund säkert är lämpligt med en tidshorisont som kan vara upp till fem år.
2. Fira det som varit!
Att driva igenom stora förändringar är inte lätt för någon organisation, oavsett om man finns inom idrott eller någon annan sektor. En kollega på Handels sa till mig nyligen att det är synd att organisationer inte skapar en tydlig slutpunkt på det som varit. När en spelare eller tränare avslutar sin aktiva karriär firas den prestation som han eller hon gjort.
Tyvärr görs det sällan på kanslier med följden att många inte vet om det nya börjat eller kanske inte vill påbörja den nya resan. Med en ordentlig fest och avslut blir det lättare att börja något nytt.
3. Skapa samma prestationskultur i hela organisationen
Något som karakteriserar högpresterande organisationer är att man delar normer och värderingar kring vad som är en rimlig prestation. Här finns mycket att göra för förbund och klubbar. Ett första steg är att vara tydlig med att det moderna sportkontoret förväntas ”vinna sin match”. Det ska helt enkelt inte vara dödgrävarstämning på kontoret om A-laget förlorat sin match eftersom den viktiga prestationen för marknadsavdelningen är sponsorrelationer och arenaupplevelse.
För att underlätta jämförelser har vårt forskningscenter tagit initiativ till att utveckla spelsystem för det moderna sportkontoret som på sikt kommer att göra det lättare att kora ”SM-guldet i sportkontor”.
4. Säkerställ att ni matchar spelsystem och spelare
På samma sätt som det finns offensiva och defensiva spelsystem inom idrotten så gäller även det inom sportkontor. För vissa klubbar eller förbund kan det finnas en stor kommersiell potentiell och då kan en mer offensiv satsning vara rätt.
För andra klubbar eller förbund så kanske inte de stora intäkterna är möjliga och då är det viktigt att ”matchen vinns” genom hårt kostnadskontroll. Som styrelse är det bra om ni är tydliga med vad ni vill så att det skapas rätt förväntningar, såväl internt som externt. Det är tyvärr många klubbar som haft ett offensivt spelsystem trots att marknaden inte finns eller att individerna som ska ansvara för försäljningen inte har rätt kompetens. Precis som för ett lagbygge i idrott så kommer ett lagbygge på kontoret lyckas först när spelsystem och spelare matchar varandra.
Mest lästa just nu
Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023. Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.
Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.
Zlatan Ibrahimović var 41 år gammal när han avslutade sin professionella fotbollskarriär i juni 2023 efter en sista match och avtackning med AC Milan på San Siro. Sedan dess har hans liv mera handlat om att vara familjefar och vara knuten till Milans styrelse, och delvis vara affärsman Nu avslöjar han själv att han vill vill skänka bort sina padelhallar i Sverige. På Twitter erbjuder han nu potentiella aktörer att höra av sig.
Arbetet inför skid-VM på Lugnet i Falun i mars fortgår. Här, som vid alla stora evenemang handlar det mycket om pengar. Nu har Stora Enso presenterats som huvudsponsor, vilket betyder att koncernen värnar om sitt mångåriga engagemang vid stora skidmästerskap
Dessutom - flera näringslivsprofiler, bl a Marcus Wallenberg, är klara för en nybildad ekonomigrupp. Och, Kajsa Sjösvärd, tidigare säkerhetschef, är utsedd till ny vd, efter Jonas Peterson plötsliga uppsägning
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Från Rambergsvallen till Bravida Arena till Nordic Wellness Arena enligt ett nytt femårsavtal med Häcken. Samma Samma plats, samma ändamål - men nya pengar. Avtalet är i hamn.Det heter att "Sveriges största gymkedja bryter nya barriärer för att inspirera till träning och bidra till folkhälsan." men faktum är att parterna har en hel del gemensamt.Nordic Wellness grundades nämligen 997 i en källarlokal vid Backaplan, på Hisingen. Därifrån har träningskedjan vuxit från inte bara störst i Göteborg utan i hela landet med så många som 550 000 medlemmar på 390 klubbar.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Nej, många svenskars favoriter i skidspåret, trion Ebba Andersson, Frida Karlsson och William Poromaa kommer inte att synas i TV vid Världscupen i Davos i helgen. De föredrar att ladda inför kommandeuppgifter, i synnerhet Tour de Ski .
Dagens fotbollsnyheter, Nu står det klart att IFKNorrköping tappar tre spelare;rt: Mittfältaren Kevin Höög flyttar efter tre år i IFK. Samtidigt flyttar också Yahya Kalley och Amadeus Sögaard.



























































Skriv kommentar