Fotbollförbundet i stort sponsoravtal

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

På torsdagen tillkännagavs ett nytt avtal som gör öljätten till UEFA:s officiella fotbollsöl till och med år 2030. Det innebär såväl exklusiva dryckesrättigheter som exponering under fotbolls-EM 2028 och 2029 samt kommande Nations League- och Futsal-finaler.  

Partnerskapet har en  nyckelroll i Carlsberg Groups strategi att investera i varumärkesportföljen. 

– Det är något väldigt speciellt med internationell fotboll, inte minst i hur den kan samla en hel nation runt ett gemensamt mål. UEFA och Carlsberg delar ambitionen att frigöra fotbollens enorma potential, både inom herr- och damfotbollen, där vi sett en otrolig resa de senaste åren säger Aarup-Andersen, Carlsberg Groups vd. 

Carlsberg har sedan 2017 ett partnerskap med Svenska Fotbollförbundet Fram till 2026  Inom  de här mång-miljonavtalen finns det faktum att Carlsberg vill satsa på damfotboll 

- Vi utvecklar jämställdheten ytterligare tillsammans med Svenska Fotbollförbundet. Och vi har en jämn fördelning mellan dam- och herrfotbollen i det nya avtalet med UEFA, säger Casper Danielsson, kommunikationschef Carlsberg Sverige.

 

Carlsbergs nya partnerskap med UEFA inleds under herrarnas Europakval 2025 och inkluderar följande tävlingar fram till 2030:

UEFA EURO 2028™ 

UEFA dam-EM 2029 

UEFA Nations League Finals™ 2025, 2027, 2029 

UEFA Women's Nations League 2025-2030 

Europakval för herrar 2025–2029 

Damernas europeiska kval 2028, 2029 UEFA 

Futsal EURO™ 2026, 2030

 

Fakta

Carlsberg-gruppen, grundades år 1847 av bryggaren J.C. Jacobsen och är en av de ledande bryggerigrupperna i världen, med en attraktiv portfölj av öl- och andra dryckesmärken. Med över 37 000 anställda och med närvaro på mer än 150 marknader 

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

- Det råder kaos på många av Stockholms Friidrottsanläggningar!, Det hävdar

Willy  Berggren, mångårig ledare inom sporten i huvustan. Han om någon har

erfarenhet och kunskap för att kunna betrakta sportens uveckling. Nu har han

skrivit  ett öppet brev och påtalat situation med alla brister och han

vänder sig till  ett stort antal ledare,’

Manchester United  och Leeds United möts på Stockholm Strawberry Arena i Solna den 19 juli. Det  norska produktionsbolaget  Scandsports AS ligger bakom arrangemanget.

– Det är en enorm rivalitet mellan de här båda klubbarna. Det brukar kunna smälla till extra mellan dem när de möts, säger tidigare United-spelaren Jesper Blomqvist.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

I november, då föreningen fyllde 15 år,  kunde ordförande Jerry Sjögren meddela att klubben vunnit 100 000 på JOYNA. Några månader senare var det dags igen. Samma lotteri. Samma summa. Samma glädje.

 – Galet, helt otroligt, säger en glad kassör vid namn Nina Sjögren.

Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.

Affären påverkar åtskilliga sportintresserade  människor.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.