Det krävs en nationell strategi

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Kansliet behöver mer kärlek – svensk idrott behöver en strategi för att skapa moderna sportkontor.
Martin Carlsson-Wall från Handelshögskolan vill att pengarnas värde ska bli bra mycket mer uppskattat och att idrotten värnar om ekonomins betydelse.

 

Oavsett om man företräder breddidrott eller elitidrott så pågår det idag en stor och viktig diskussion om pengar. Satsas pengar på rätt sak? Byggs det tillräckligt med arenor? Vad är idrottens ekonomiska värde för samhället? Vem ska betala?

För stort fokus på spelarna

Här på Idrottens Affärer är debatten kring idrott och pengar som allra livligast och det är glädjande att se allt engagemang som finns för Sveriges största folkrörelse.

Det som dock bekymrat mig och mina forskarkollegor är att det är ett så stort fokus på utövare och tränare. ”Bara vi kan köpa en spelare till” eller ”om vi byter tränare ser vi dagens ljus” verkar vara grundmedicinen åtminstone inom elitidrotten.

Vårt forskningscenter, Center for Sports and Business vid Handelshögskolan i Stockholm vill istället ställa frågan – varför pratar vi så lite om hjältarna och hjältinnorna på kanslierna?

Behövs en strategi

När vi håller utbildning för såväl idrottare som klubbdirektörer pratar vi ofta om kansliernas betydelse. Ett talande exempel är när vi ställer frågan – hur jobbar er klubb, förbund eller liga med talangutveckling? Klassrummet fylls med sorl. Alla blir engagerade! Det pratas om hur juniorer flyttas upp i A-laget, det pratas om när sportchefen identifierade en ny tränare och i vissa fall kommer det även upp exempel på när en äldre spelare fick en nytändning.

Hittills har aldrig någon pratat om talangutveckling i relation till sin kanslipersonal!

Varför är det så? Varför är vi överens om att det finns tydliga samband mellan ekonomiska muskler och idrottsprestation samtidigt som vi ofta bortser från kansliets centrala roll för att skapa ekonomiska muskler?

Vi behöver en nationell strategi för att utveckla moderna sportkontor!

I samarbete med Idrottens Affärer vill vi därför bjuda in till dialog om hur vi utvecklar moderna sportkontor. Hur gör vi för att kansliet ska få den status som det förtjänar?

Center for Sports and Business jobbar idag med flera av de stora idrotterna så som fotboll, hockey, handboll, trav, En Svensk Klassiker och Svenska Olympiska Kommittén. Vi har kommit en bit på vägen, men mycket av arbetet återstår och vi tror det är dags att det skapas en nationell strategi.

Här är tre lärdomar från vår forskning och undervisning som vi gärna debatterar och diskuterar för utveckla moderna sportkontor:

Lärdom 1

Kansliet måste ses som del av kärnan.

Inom svensk idrott har ”laget före jaget” varit en grundläggande princip. Problemet är bara att personalen på kansliet sällan inkluderas när vi pratar om laget. De senaste åren har vi börjat skönja en förändring. Enskilda spelare, och även klubbar, berömmer då och då kansliet vid betydelsefulla segrar. Det här beteendet är mycket glädjande, men om vi ska lyckas öka intäkterna eller skapa mer effektivt arbeta krävs det att kansliet blir en naturlig del av kärnan.

Lärdom 2

Ge förutsättningar och börja sätt krav.

När kansliet inte ses som en del av föreningens kärna så minskar självklart dess status. Det finns många exempel i idrotten där före detta spelare har börjat arbeta på kansliet. I flera fall har det varit lyckat, men i åtskilliga fall har en värdefull spelare inte blivit samma tillgång i sin nya roll. När kansliet får mer kärlek uppstår naturligt två saker – ökade resurser och högre krav. Varför är det så lätt att sparka tränare men så svårt att säga upp eller omplacera personal på kansliet?

Här krävs en attitydförändring. Istället för att leta efter billiga praktiska lösningar måste fokus ligga på att identifiera nya talanger (exempelvis duktiga studenter) eller kompetensutveckla anställd  personal så att klubben kan ställa högre krav. Vilken förening skulle exempelvis ta in en spelare i A-laget med argumentet ”han eller hon är nästan gratis?”

Lärdom 3

”Tabelldjävulen driver kortsiktighet” – skapa innovationsfonder för att säkerställa långsiktighet.

Vi är många som älskar idrott. Det spelar ingen roll om man är supporter, spelare, tränare, klubbdirektör, sponsor, journalist, politiker eller akademiker.

Men den kärleken gör också att vi blir förblindade. Vårt engagemang klarar inte riktigt av att balansera satsningar på kort och lång sikt. Vi pratar om ofta om ”tabelldjävulen” och ni är många som vet vad jag menar. Hur ska vi klara av att säkerställa resurser för en upprustning av våra kanslier om ”tabelldjävulen” spökar?

Vår forskning visar att det är svårt för enskilda klubbar eller föreningar att tämja "tabelldjävulen" själva. Vi tror istället på att det krävs innovationsfonder som har kapital för att stärka långsiktigheten. Idag har få idrotter en budgetpost som heter ”innovation”. Det är inte som i näringslivet där innovation i många fall är helt avgörande för överlevnad. Innovationsfonder tror vi kan skapas hos såväl Riksidrottsförbundet som hos enskilda idrotter. Möjligen kan även enskilda företag och sponsorer gå tillsammans och skapa en innovationsfond för att hantera ”tabelldjävulen”.

Kring detta fenomen vill vi skapa debatt och dialog. Därav arbetsnamnet ”Från idrottskansli till sportkontor”.

Martin Carlsson-Wall

Bo Ribers (inte verifierad)

mån, 2017-01-09 18:22

1. Martins 3 lärdomar

Hej Martin, Det är inte svårt att ställa sig bakom dessa lärdomar. Det är svårare att praktiskt agera i enlighet med lärdomarna. Har du stött på några bra exempel på utveckling av kansliorganisationen i mindre (i mitt fall med intäkter på ca 4 mkr) klubbar, där styrelsen vill lyfta den sportsliga nivån? Finns det något skrivet, som man kan ta del av? M v h Bo

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll, noterat på NGM, hade intäkter från rörelsen på 65,6 miljoner kronor under det andra kvartalet i år, jämfört med 57 miljoner motsvarande kvartal i fjol.

Och som av en lycklig händelse genomförde AIK ytterligare en mångmljonförsäljning på fredagen då Lamine Fanne såldes till Luton. 

På två affärer har AIK tjänat nästan 100 miljoner.

Efter 20 års ideellt arbete är KFUM Central ett steg närmare att realisera drömmen om ett nytt föreningshus i Hagastaden för unga i hela Stockholm.
Nu går västra delen av framväxande Hagastaden ut på samråd. Det är området längs Norra Stationsgatan mellan Norrbackagatan och Karlbergsvägen. Här planerar KFUM Central en ny idrotts- och kulturanläggning på ca 12 000 kvm tillsammans med fastighetsutvecklaren Vectura. Den stora multihallen har plats för  2 400 åskådare  och rymmer tre basketplaner och en centercourt och det  betyder att Sockholmsidrotten förstärks avsevärt.

Lag ifrån ett 30-tal nationer och ett mer än ett fördubblat intresse. Så var de första timmarna när Gothia Cup öppnade anmälan.

– Vi var beredda på anstormning men det här överraskade till och med oss, säger turneringsledare Niclas Freiholtz.

Intresset för att delta i Gothia Cup fortsätter att växa och över hela världen satt lag beredda när anmälan till 2025 öppnade.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det sker synnerligen lämpligt. Dagen innan invigningen av Paralympics i Paris kan Sveriges Paralympiska Kommitté visa upp ett  nytt vässat sponsorkontrakt medJYSK som huvudsponsor, Ja, i själva verket är det en fortsättning på en enighet från 2006,  sedan växte och i dag gäller  flera parasportförbund runt om i Europa.
Sveriges Paralympiska Kommitté och Parasport Sverige har lyckats förlänga uppgörelsen med JYSK i ytterligare fyra år och 2006 och nu förstärks avtalet när företaget kliver upp som huvudsponsor. 

Piteå HC fick den gångna helgen ett härligt besked. Klubben tog hem veckans premiumvinst, win–win, på 100 000 kronor i senaste dragningen av Folkspels nya JOYNA-lotteri.

– Så välkommet. Vi har många hål att fylla, säger ordförande Kjell-Anders Johansson.

Nu är vi långt från Tipsextra...  Premier Legaue i TV serveras  vid tio supersöndagar med  välknda profiler vid sidlinjen, nämligen Fredrik Ljungberg, Peter Schmeichel och Jaap Stam.

– Det känns väldigt häftigt att ge tittarna en studio på plats i Premier League. Ett nytänkande som vi är väldigt stolta över, säger Viaplays sportchef Erik Westberg.

IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med  Information om att det bllir  en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren,  Linus Wahlqvis,  mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra  radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.