Båda typerna är lika välkomna

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Det moderna sportkontoret är en hybrid som behöver både träningsoveraller och kostymer! Och var rädd om eldsjälarna!
Kostym-Nisse eller Overall-Nisse, båda är lika välkomna i idrotten. Båda bör också finnas där. Båda gör lika stor nytta. På det moderna sportkontoret. Foto: TT

 

AIK Fotboll, En Svensk Klassiker och Svenska Golfförbundet, vad har de gemensamt? En sak är att de är högpresterande inom sina idrotter. AIK har under lång tid varit i toppen av svensk fotboll, En Svensk Klassiker står bakom fyra av de största motionsloppen i världen och Svenska Golfförbundet har gjort Sverige till en stornation i golf. 

Från tre samhällssektorer till hybrider

Vad dessa tre organisationer också har gemensamt är att de är hybridorganisationer där de kombinerar såväl ideella som kommersiella logiker.

I en värld där idrotten blir allt mer komplex är det viktigt att inte låsa fast sig i en av logikerna. Vår forskning visar nämligen att framtiden skapas genom att kombinera Åshöjdens BK och Manchester United, inte välja en av extremerna.

Under lång tid har vi delat in vårt samhälle i tre större sektorer, den privata, den offentliga och den ideella sektorn. Problemet med denna indelning är att många organisationer inte befinner sig enbart i en sektor. Svenska Spel är exempelvis ett företag i den privata sektorn samtidigt som de ägs av staten och behöver ta ansvar som många andra offentliga organisationer.

Olika identiteter

De senaste tio åren har forskning om hybridorganisationer utvecklats såväl i Sverige som internationellt. En huvudanledning till att vi forskare fascineras av detta fenomen är att ledningen och styrningen av hybridorganisationer är väldigt komplex. 

När en hybridorganisation fungerar väl är de nästan oslagbara eftersom de lyckas kombinera det bästa från två världar. Utmaningen är bara att styrningen och ledningen av hybridorganisationer kräver en integration av två logiker som i många fall är svåra att förena. 

Ett vanligt exempel handlar om identitet. Vem har inte hört skämten om att ”nu har kostymerna kommit in” eller att ”kansliet består bara av personer i träningsoveraller”.

Dessa idealbilder känner många igen sig i, men hur många klubbar har skapat en förståelse för att både kostymerna och träningsoverallerna behövs? Vår forskning visar att det moderna sportkontoret fungerar bäst med båda. 

Här är fyra lärdomar:

Lärdom 1: Våga ställ frågan – är vi en hybridorganisation?

Den första lärdomen är att hälsosamma organisationer måste vågar ställa frågan – är vi en hybridorganisation? Precis som i det privata livet kan frågor om ens identitet vara jobbiga att ställa. Icke desto mindre så vet vi alla att det ofta leder till en nyttig reflektion. 

Det sköna med frågor är också att svaret inte behöver vara så drastiskt som man kanske trott. När vi undervisar brukar vi visa att det faktiskt går att vara såväl en ”hybridorganisation” som att vara ”en organisation med hybridelement”. 

Det innebär att det som funkar för AIK, En Svensk Klassiker eller Svenska Golfförbundet inte behöver vara rätt för någon av Riksidrottsförbundets mindre idrotter som huvudsakligen behöver vara duktiga på den ideella logiken. Att våga ställa frågan ”är vi en hybrid?” gör att en organisation förstår att det varken är det kommersiella eller ideella som är framtiden utan att man hittar sin egen kombination på skalan.

Lärdom 2: Lednings- och styrmodeller från en sektor behöver anpassas till hybridkontexten

När frågan om hybriden ställts och diagnosen gjorts är det viktigt att inse att hybridorganisationer är svåra att leda och styra. Om man tagit beslutet att skapa en balans mellan två logiker är det ändå lätt att en av logikerna får överhand. 

Ett klassiskt problem är när ledningsmodeller importeras ifrån andra sektorer. Vi har stött på otaliga chefer från näringslivet som tyvärr inte förstått att det som fungerar för deras företag inte är lika lämpligt för en hybridorganisation eftersom det trycker ut och marginaliserar den helt nödvändiga ideella logiken. 

För att skapa ett balanserat ledningssystem är en bra start är att gå igenom klubbens nuvarande arbetssätt. Vilka modeller för ledning och styrning används idag? Vilken logik bygger de på och var uppstår konflikterna idag? Det är först när vi tydligt förstår att både den kommersiella och ideella logiken behövs som hybridorganisationer når framgång.

Lärdom 3: Att leda och styra hybridorganisationer kräver kontinuerlig kompetensutveckling

Eftersom hybridorganisationer måste ledas och styras på ett särskilt sätt är det helt avgörande med kontinuerlig kompetensutveckling. Detta gäller såväl styrelse, personal samt de som arbetar ideellt i föreningen eller förbundet. 

Som jag skrev i min första krönika är detta ett område som tyvärr är gravt eftersatt. Vi investerar för lite i talangerna på kontoret och det får konsekvensen att det blir svårare att uppnå visionen om det moderna sportkontoret. Här tror jag alla måste hjälpa till. Från Handelshögskolans sida har vi exempelvis intensifierat dialogen med SOK, Riksidrottsförbundet och våra akademiska partners som KTH, KI och GIH för att utveckla nya utbildningskoncept. Vår vision är att ha en tydlig läroplan för det moderna sportkontorets olika funktioner där man kan börja på gymnasienivå för att sedan specialisera sig genom att läsa på yrkeshögskola eller universitet.

Lärdom 4: Att bli mer professionell är inte att bli mer kommersiell!

Vi får ofta frågan – ska svensk idrott öka sin professionalisering? Svaret på denna fråga är ”JA”, men inte genom att öka antalet heltidsanställda på kontoret eller att byta ut ”träningsoverallerna” mot ”kostymerna”. 

Här tycker jag det också är dags att vi slutar förknippa en professionell organisation med en kommersiell. Det är fel! Krasst är det så att svensk idrott med dess fantastiska föreningar och förbund inte skulle överleva utan den ideella motorn. Det är ju eldsjälarna som är slitvargarna i våra föreningar. Det måste vi visa uppskattning för!

Martin Carlsson-Wall

Fakta

Tack för alla mail som droppat in efter min första krönika. Som forskare är det otroligt roligt att få lära sig av andra. Alla tycker inte som jag (och tur är väl det!), men det är i dialogen vi gemensamt skapar en starkare svensk idrott. Så fortsätt att höra av er. Ni når mig på martin.carlsson-wall@hhs.se. Märk mailet med ”Idrottens Affärer” så får jag ett härligt avbrott i det dagliga slitet med att rätta tentor eller läsa om nya forskningsrön.

Tillsammans skapar vi det moderna sportkontoret.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Det är ett cykelprojektet som ger Barncancerfonden bara i år totalt 238 miljoner kr.

Över 2 600 cyklister och servicedeltagare gick på lördagen  i mål i Paris för barn med svåra sjukdomar. Bakom satsningen står Team Rynkeby som sedan 2002 arrangerat cykellopp och aktiviteter för att samla in pengar till förmån för organisationer som arbetar för barn med svåra sjukdomar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.