Så kan vi uppleva friidrott ännu bättre

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Idrott är kanske världens bästa underhållning. Inget är helt förutsägbart, bollen är rund och allt kan hända. I princip alla svenskar har suttit fängslade framför tv:n och hoppats, hejat, skrikit, överraskats, jublat och ibland blivit besvikna. 
Du skulle sett mig när jag flög upp ur soffan och skrek “jaaaaaa!” så fönsterrutorna bågnade när Stefan Holm krånglade till sig OS-guldet i höjd 2004. Eller när Charlotte Kalla jagade ikapp och smet förbi på insidan till stafett-OS-guld i Sotji 2014. Oförglömligt. Och helt omöjligt att regissera.
Janne Åkerblom vill ha ett nyskapande i TV och bildproduktionen från Friidrott. T ex att fotografer och producenter söker nya vinklar. Foto: Christine Olsson / TT


Idrotten på plats måste visserligen vara – och kommer att fortsätta att vara – häftigare än framför tv:n. För på plats är idrotten ännu bättre. Där delar du upplevelsen med tusentals andra. Stämningen är högre, lyckan när favoritlaget vinner är obeskrivlig och besvikelsen vid en förlust avgrundsdjup. De känslorna är oslagbara. Och obetalbara.

Det får inte vara dåligt i tv

Men de flesta åskådarna konsumerar inte idrotten på läktaren utan i soffan framför tv:n. Eller med datorn i knät eller kanske med mobilen i handen. Då måste tv-produktionen vara i toppklass. Det är den ofta, men långt ifrån alltid. Särskilt inte när det kommer till friidrott.
Sverige och Finland har några av världens bästa tv-producenter när det handlar om friidrott. Det kan vi vara stolta över. De Oftafår de också ansvar som delproducentsansvar (och ibland lite mer) när det kommer till stora mästerskap som OS, VM och EM. Deras kunskap och fingertoppskänsla är guld värd.
Tyvärr är det inte samma klass överallt och här måste de internationella förbunden – såväl World Athletics som European Athletics – ta ett större ansvar för att tv-sändningarna från internationella tv-sända galor och mästerskap blir bättre.

Nyskapande(?), utan spänning

Vi lever i 2020-talet och fortfarande visas teknikgrenar från nya ”innovativa” vinklar som är helt meningslösa för tittarna. Man baxnar när man ser längdhopp visas framifrån, tresteg utan att det finns några längdmarkeringar i sidan som hjälper tittarna i tv (och på arenan heller för den delen) att få en känsla om hur långt det är, stavhopp bakifrån eller rakt underifrån, löpning rakt mot kameran eller kula rakt framifrån. 
Och hur kommer det sig att man i princip bara följer löpningarna live och mellan löpningarna bara visar teknikgrenar i ihopklippta sjok av inspelade tidigare genomförda hopp och kast?
Körkort för tv-producenter... 
Visserligen är friidrott svårt, när allt händer samtidigt på många platser, men lite krav ska man väl kunna ställa.
Hur, frågar man sig, kan detta ske i dag? Har de som producerar aldrig själva suttit och tittat på friidrott på tv? Kan de inte sätta sig in i vad deras tv-publik faktiskt vill ha? Och vad kan man göra åt det?
Ska du köra bil behöver du körkort, ska du vara mäklare behöver du mäklarlicens, ska du vara domare eller starter måste du ha gått utbildning och vara godkänd. Men för att producera friidrottsgalor på tv känns det som om att man inte behöver kunna något alls.
Är det inte dags för friidrotten att kräva att producenterna i förväg visar att de faktiskt kan det som de är satta att utföra? Är det kanske till och med dags att kräva att tv-producenterna har utbildning och är licensierade?

Janne Åkerblom

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll, noterat på NGM, hade intäkter från rörelsen på 65,6 miljoner kronor under det andra kvartalet i år, jämfört med 57 miljoner motsvarande kvartal i fjol.

Och som av en lycklig händelse genomförde AIK ytterligare en mångmljonförsäljning på fredagen då Lamine Fanne såldes till Luton. 

På två affärer har AIK tjänat nästan 100 miljoner.

Den nya ishallen på Mälarhöjdens idrottsplats invigs nästa vecka. Dert är ett efterlängtat tillskott för åtskilliga, konståkare, ishockeyfantaster och allmänhet. Den moderna anläggningen har 150 ståplatser för publik, solceller på taket, fri takhöjd på sex meter, yta för off ice-träning och ett föreningscafé. 

Vinnaren tar hem en check på cirka 255 miljoner kronor (25 miljoner dollar).

Spelarna på PGA-tourens finaltävling Atlanta i Georgia börjar bli lite trötta på allt snack runt pengarna, även om ingen kan förneka att en kvarts miljard vore välkommen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det sker synnerligen lämpligt. Dagen innan invigningen av Paralympics i Paris kan Sveriges Paralympiska Kommitté visa upp ett  nytt vässat sponsorkontrakt medJYSK som huvudsponsor, Ja, i själva verket är det en fortsättning på en enighet från 2006,  sedan växte och i dag gäller  flera parasportförbund runt om i Europa.
Sveriges Paralympiska Kommitté och Parasport Sverige har lyckats förlänga uppgörelsen med JYSK i ytterligare fyra år och 2006 och nu förstärks avtalet när företaget kliver upp som huvudsponsor. 

Den tolfte vinnaren i Folkspels nya JOYNA-lotteri win-win drogs i fredags och Malin Svensson från Bjärnum vann 100 000 kronor. Farstorps GoIF sålde den vinnande lotten och för det belönades även dem med 100 000 kr, som går direkt till föreningens verksamhet. 

TV4 ochSVT tar armkrok och gör gemensam sak. de köper rättigheterna till fyra OS med start vintern 2026 i Milano Cortina 2026 och  till och med Brisbane 2032

Det är en jätteaffär, men chferna såg väl TV-sändningarna från Paris och blev smittade av euforin och entusiasmen hos TV-personal, funktionärer och deltagare. Inte minst tittarnas förtjusning ochuppskattning sånär som ett antal kritiker 

För ungefär ett år sedan gjorde Malmö FF en kanonaffär. Hugo Larsson värvades av Eintracht Frankfurt och MFF fick in 100 miljoner kronor i övergångssumma. Det var inte bara ett historiskt högt belopp i MFF utan också rekord i Allsvenskan.